NA: Forlygter uens justeret

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

NA: Forlygter uens justeret

Indlægaf And » tirs 23. jun 2009 22:58

Hej

Det er ikke så tit jeg kører med lygterne oppe, men her til aften var det alligevel nødvendigt. Da jeg kommer hjem og holder foran garagedøren ser det grangiveligt ud som om at venstre forlygte står noget lavere end den højre (eller omvendt....).

Jeg kører indenfor på helt plant underlag og rydder endevæggen for dæk, værktøj og en cykel. Her kan jeg så se at lygterne faktisk står rimeligt skævt.

Når jeg står bagved bilen og ser hen over den og bruger tagkanten som reference ser det grangiveligt ud som om at den højre klaplygte står lidt højere end den venstre.

Så er det jeg spørger, kan klaplygterne komme ud af justering med tiden? Den venstre lygte vibrerer lidt når man kører over kraftige ujævnheder, men ikke noget jeg har fundet kriminelt!

Er der nogen let måde at korrigere dette selv igen? Den med præcis justering på værkstedet kan jeg godt regne ud, men kræver en grovjustering blot lidt skruearbejde eller skal der skiftes nogle sliddele?

Jeg skiftede i øvrigt forlygtepærer for en måned siden, men det arbejde er jo rimeligt idiotsikkert og der ved jeg at lygtehusene kom tilbage i samme position som før!

Man undres... nu er MX-5'eren jo den stabile og solide bil herhjemme, så skal den ikke spille op :wink:

Mvh.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » tirs 23. jun 2009 23:17

Hvis vi udelukker at du ikke har monteret pæren forkert, og det kan faktisk godt lade sig gøre. :wink:
Så er der faktisk den mulighed, at det er selve pæren der ikke er af en passende kvalitet. Det er set flere gange ved test af forlygte pærer, at der er store tolerancer i fremstillingen. Dette er jo oftest (altid?) noget der slipper ud fra, dem der levere de billigste (Kina)pære.
Kan dog også være du bare har fået brug for en justering.
Da jeg skulle til syn 1.gang, stod lygterne helt ad h.... til. Den lokale Føtex lagde mur og fliser, til en lygte justering. Det kræver bare en stjerne skruetrækker. Der sidder 2 skruer, \"fordelt\" rundt om lygteglasset. Disse kan tilte lygten. Mener det er 1½ % fald der skal være. Jeg justerede pr \"gehør\", og så de stod lige højt. (de stod alt for lavt). Til syn blev lyset godkendt, og jeg spurgte til højden på lyset. Jeg ville jo gerne ha' det så højt som muligt. Svaret var at de stod perfekt. :D
PS. Ja,ja...jeg har sikkert ikke været uheldig, men hvor svært kan det være. :lol:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tirs 23. jun 2009 23:37

Kuksi:

Jeg tror And taler om klappen/\"dækslet\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » ons 24. jun 2009 00:43

@Hasse Det tror jeg så ikke.
Heller ikke selv om jeg læser det igennem igen. Men det må And jo svare på i morgen. :)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » ons 24. jun 2009 08:20

Jeg var/er også lidt i tvivl.
Jeg kom frem til min mening, fordi det er And, der kom med indlægget.

Hvis du forstår, hvad jeg mener!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » ons 24. jun 2009 08:25

Hej

Efter en lidt søvn og en tur ud for at hente pendlerraketten fra værkstedet så kunne jeg se på herlighederne igen.

Først og fremmest, Hasse, det drejer sig umiddelbart ikke om klappen der står skævt, de passer faktisk fint. Ved et syn i dag synes jeg ikke der er så stor en forskel mellem de to åbne klapper at jeg mener det kan have noget at sige.

Pærerne jeg har monteret er ikke \"kina-pærer\", dem har jeg alt for dårlige erfaringer med. Jeg har smidt et par Philips Extreme Power (jow jow) H4 pærer i - lovlige, godkendte og dyre :)

Jeg var lige hurtigt i garagen og måle forskellen på lampetterne på endevæggen. Bilen holder med parabolerne 2 meter fra væggen. Den venstre lygte stod i ca. 570 mm over gulv mens den højre stod ca. 640 mm over gulv. En betragtelig forskel, dog med det forebehold at gulvet måske kan have et par mm forskel i højden, men dælme ikke 70 mm!

Om lidt smutter jeg lige ned og tjekker monteringen af pærerne gang mere for at være helt sikker på det ikke er en fejl 40!

Mvh.

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf And » ons 24. jun 2009 19:10

Problemet løst... men med lidt af en omvej!

Pærerne fejlede intet, til gengæld kunne jeg se at på skelettet som venstre forlygte er monteret i, der var justerskruerne ikke monteret korrekt. Det lignede umiddelbart ikke selve problemet, men jeg kunne da afmontere disse og samle tingene korrekt, så var den del da afklaret.

Mærker blev tegnet på væggen for at have styr på lysets \"profil\". Tingene adskilt og lygterne blev behandlet med lidt rustbeskyttelsesspray samtidgt. Dette kan umiddelbart godt anbefales, da der var en del overfladerust rundt omkring i det \"skjulte\" - nu holder de med sikkerhed min tid ud!

Venstre lygten blev samlet korrekt og justeret ind efter den højre lygtes højde. Til sidst ville jeg lige mærke at de \"lå\" rigtigt og her var det så at jeg bemærkede at jeg kunne rokke den venstre lygte ca. 5 mm op og ned når den var lukket - spøjst. Her var det så at jeg opdagede at på akslen der kommer ud af motoren til klaplygten, ja der sad møtrikken løs og det hele \"vaklede\".

Hele skidtet blev spændt sammen.... og vupti så stod venstre forlygte ca. 70 mm for højt :evil:

Nåhr ja - men jeg fik da justeret en gang til og blev så lige mindet om at man nok lige skal fejlsøge 5 min ekstra nogle gange, løsningen kan ligge lige for!

Så har jeg også lært det :D

Mvh.

Brugeravatar
And

Tilbage til Problemer og løsninger