Forsikring af 6 gears jubi-model

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Forsikring af 6 gears jubi-model

Indlægaf KongKurs » man 6. jul 2009 13:26

Hej alle

Jeg har fået et tilbud på bil-forsikring af en Jubilæumsmodel med 6 gear.
Et udmærket tilbud i øvrigt.

Nu er sagen så den, at i tilbudsberegneren kan man kun vælge 5 gear...
Hvad ville I så gøre?:

1. Lade som ingenting :roll:
2. Ringe forsikringsselskabet op, og risikere at de ikke vil forsikre en 6 gears bil...?

I mine øjne bør en Jubilæumsmodel ikke være en specialbil, i forhold til en ikke-jubilæumsmodel, da det jo mest drejer sig om gear, Nardirat osv... Men det er jo ikke sikkert man kan overbevise en forsikringsmand om det..?

Hvad mener I?
Brugeravatar
KongKurs

Indlægaf KongKurs » man 6. jul 2009 14:05

Never mind, var simpelthen nødt til lige at ringe og høre dem, da bilen faktisk er købt.

Det gav ingen problemer, de er åbenbart flinke hos IDA Forsikring :D
Brugeravatar
KongKurs

Indlægaf Ken » tirs 7. jul 2009 11:03

Hej
Hvordan er gearingen i sådan en seksgears? Syntes altid jeg mangler et ekstra gear i min NA.
Er 6. gear et overgear?

Hvad skal du give i forsikring?

Kongkurs :D Fedt profilnavn i øvrigt.
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf KongKurs » tirs 7. jul 2009 12:44

Ja, 6. gear er et overgear, men det er også mere eller mindre dét jeg ved.. Har kun prøvet bilen en kort tur, skal hente den på torsdag :lol:

Men så vidt jeg ved, så barberer 6 trins-gearkassen et par tiendedele af 0-100 - tiden i forhold til de øvrige NB'ere..

Jeg slipper med cirka 12 k om året, til trods for at jeg på papiret er \"nybillist\"... Jeg har ellers ringet rundt til alle, men ingen udover IDA ønsker at forsikre min nye 5'er til en lavere pris..

Derfor \"KongKurs\" :wink:
Brugeravatar
KongKurs

Indlægaf Munk » tirs 7. jul 2009 12:52

For 2001'eren er det følgende gear der er i
De skal så ganges på udvekslingen i diff'et så så vidt jeg kan se er 5/6 tæt på ens. De 6 gear ligger bare tættere.

5 gear / 6 gear
1st 3.136 / 3.760
2nd 1.888 / 2.269
3rd 1.330 / 1.645
4th 1 / 1.257
5th 0.814 / 1
6th / 0.843
Reverse 3.758 / 3.564
Final 4.1 / 3.636
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf SHM » tirs 7. jul 2009 13:12

Jubi-modellen har en close-ratio gearkasse, hvor 6. gear stort set svarer til standardmodellens 5. gear. Der er altså ikke tale om et overgear, da hele ideén med \"det blå vidunder\" var at lave en endnu mere sporty udgave.

Den accelererer ganske rigtigt lidt hurtigere men er også lidt langsommere på toppen (203 i stedet for 205 km/t). Men til gengæld skulle den så kunne køre igennem sving med lidt højere hastighed. Og så bruger den en anelse mere benzin end standardmodellen.
Søren - 10th Anniversary 2472/7500
SHM

Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Ken » tirs 7. jul 2009 13:45

UHA :D
gearkassen er påført ønskelisten.
Brugeravatar
Ken

Indlægaf KongKurs » tirs 7. jul 2009 15:02

SHM skrev:Jubi-modellen har en close-ratio gearkasse, hvor 6. gear stort set svarer til standardmodellens 5. gear. Der er altså ikke tale om et overgear, da hele ideén med "det blå vidunder" var at lave en endnu mere sporty udgave.

Den accelererer ganske rigtigt lidt hurtigere men er også lidt langsommere på toppen (203 i stedet for 205 km/t). Men til gengæld skulle den så kunne køre igennem sving med lidt højere hastighed. Og så bruger den en anelse mere benzin end standardmodellen.

OK, jeg lærer noget nyt her.
Det undrer mig bare lidt, da jeg flere steder har læst at 6. var et overgear, samt at den i 6. ruller med lavere omdrejninger end tilsvarende hastigheder i 5. på ikke-jubilæumsmodeller.. Burde den så ikke også køre lidt mere på toppen?
Brugeravatar
KongKurs

Indlægaf Ken » tirs 7. jul 2009 15:18

Ikke hvis motoren løber tør for krafter...
Brugeravatar
Ken

Indlægaf Lurendrejer » ons 8. jul 2009 07:12

Der er faktisk, i en NM vs HP tråd, en kurve lavet af en meget klog mand som viser hvornår en 6. gears model løber tør for kræfter. Og hvis man tager vindmodstanden med var det vist et godt stykke før (det undrede også mig).

Og en fem gears (NB) har så vidt jeg har forstået en hurtigere 0-100 tid pga. hastigheden kan opnås i 2. gear. Alting efter 100 km/t er jo så en HELT anden historie. Det er vel relativt nemt at teste om en jubii kan køre 100km/t i 2. gear, hvis den kan dette, så er den teori ihvertfald død.

Jeg troede egentlig at den burde bruge mindre brændstof - ville det ikke give mere mening? :?
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf KjaLLe » ons 8. jul 2009 23:54

Syntes det er meget forvirrende med det gearing.

Jeg har jo eks. et 1.8 Torsen bagtøj på min NA, med std. 5-trins gearkasse.
Jeg målte lige bilen igår, og den kan køre ca. 110km/t i 2 gear, og ca. 150km/t i 3 gear, og med lidt medvind fik jeg den op på 200km/t (alle målt med gps).

De 200km/t går den faktisk næsten i 4 gear, så ingen tvivl om at jeg mangler motorkraft nu for at kunne trække bagtøjet ud.

Har overvejet om der også skal en ny 6-trins gearkasse på.
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf Lurendrejer » tors 9. jul 2009 06:26

Kjalle, hold da op, det må da være rart at have et langt stykke asfalt liggende i baghaven til at teste hastigheder over 130 :wink:
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf hasse » tors 9. jul 2009 10:53

Har jo ikke meget med forsikring at gøre og dog?

Kjalle:
De hastigheder du har målt, må vel skyldes, at du har torsen 4:1 (hvad årgang og MXmodel er det fra?) og det er vel med dine 17\" og dæk.
Efter devisen: Mange bække små gør en stor å.

Synes jo nok, at det er mere interessant at få tiderne...for opnåelse af disse hastigheder. Umidelbart vil jeg mene, at det er hastigheder ved fuelcut'et (ihvertfald fsv. angår 110 km/t.).

De sidste xxx rpm. før fuelcut kan ikke rigtig bruges til noget.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf KjaLLe » tors 9. jul 2009 18:06

Lurendrejer skrev:Kjalle, hold da op, det må da være rart at have et langt stykke asfalt liggende i baghaven til at teste hastigheder over 130 :wink:

Du kan tro det er dejligt :lol:

hasse skrev:Har jo ikke meget med forsikring at gøre og dog?

Kjalle:
De hastigheder du har målt, må vel skyldes, at du har torsen 4:1 (hvad årgang og MXmodel er det fra?) og det er vel med dine 17" og dæk.
Efter devisen: Mange bække små gør en stor å.

Synes jo nok, at det er mere interessant at få tiderne...for opnåelse af disse hastigheder. Umidelbart vil jeg mene, at det er hastigheder ved fuelcut'et (ihvertfald fsv. angår 110 km/t.).

De sidste xxx rpm. før fuelcut kan ikke rigtig bruges til noget.

Nej, det har ikke møj med forsikring at gøre, men nu var indlæget jo allerede på vej ud i noget gearings-snak, så kunne jeg jo lige så godt deltage :)

Målingerne er med mine 16'' fælge med 215/40 dæk. Bagtøjet skulle så vidt jeg husker være fra en 1,8 Jubii/Miracle model. Har ikke nogle tider på disse hastigheder, da jeg ikke har det korrekte udstyr for at tage disse. Så skulle jeg bruge min mobil som stop ur, og det bliver alt for upræcist.

Og ja, disse hastigheder er målt lige før den rammer fuelcut.
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf HenrikH » fre 24. jul 2009 21:43

Kan lige hurtigt tilføje mine \"2 cents\" til Gear debatten :).

Jeg har selv en NB2,5'er med 6 gear og har også kørt en 5 gears model, og synes stort set ikke man mærker forskel bortset fra at man skifter gear en anelse oftere i 6 gears modelen, hvilket er en fordel eller ulempe afhængig af om man sidder fast i trafik eller har plads at boltre sig på :)

Samtidig er 6 gear'en mere behagelig på motorvej, hvor det ekstra gear føles som et \"motorvejs gear\", så bilen larmer mindre.

Bare min ydmyge mening :)

Mvh,

Henrik
Brugeravatar
HenrikH

Tilbage til Diskussion