Står mekanikeren og vrøvler?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Står mekanikeren og vrøvler?

Indlægaf Danny » man 20. jul 2009 16:19

Jeg er ved at skifte udstødning på min 5'er og skulle bruge nye bolte til formålet. Jeg ville høre Superdæk ad, da jeg også skulle have pakninger. Som altid elsker jeg overkill, så jeg ville have rustfrie bolte/møtrikker.

Her sagde mekanikeren noget jeg ikke regnede med. Han påstod, at hvis man spænder den slags i rustfrit alt det man kan, så \"brænder det sig sammen\" og bliver nær umuligt at adskille uden vinkelsliber! Jeg havde ellers ingen vrøvl med at pille de rustfri bolte af FM's Butterfly, men nu var de heller ikke spændt alt hvad jeg overhovedet kunne.

Da han insisterede og i øvrigt ikke havde noget i rustfri, kom jeg derfra med almindelige bolte med kobbermøtrikker. Dem skulle jeg angiveligt altid kunne skille ad og han brugte det selv i hans privat fremstillede udstøninger.

Er det almen mekanikerviden, jeg har misset eller hvad?
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf hasse » man 20. jul 2009 19:58

Der er et eller andet om det. Hvad kan jeg ikke huske.
(Kommer måske i drømme i nat....altså hvor jeg har det fra).

Af os, der har eller har haft org. cat'en, er der sikkert et par stykker, det er lykkedes for at knække boltene. \"Brænder sammen\"? Tja.
Et eller andet sker der ihvertfald.

Boltene er udsat for meget, meget højere temperaturer end Butterfly'en.
Så den sammenligning går ikke.

Og trods alt er det begrænset, hvad vi almindelige dødelige kan producere i moment med almindelige gaffelnøgler.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Står mekanikeren og vrøvler?

Indlægaf BB » tirs 21. jul 2009 00:06

Danny skrev:Da han insisterede og i øvrigt ikke havde noget i rustfri, kom jeg derfra med almindelige bolte med kobbermøtrikker. Dem skulle jeg angiveligt altid kunne skille ad og han brugte det selv i hans privat fremstillede udstøninger.

Er det almen mekanikerviden, jeg har misset eller hvad?

Jeg håber det er almen viden, men jeg ved det ikke. Faktum er at bolte+møtrikker i rustfri stål kan vokse sammen, så det han har stukket dig er helt fornuftigt.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Munk » tirs 21. jul 2009 00:56

der er lidt info om det her
http://www.estainlesssteel.com/gallingofstainless.html

Det er vist primært et problem hvis du monterer på japansk ala yaskagidai metoden ;)
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf And » tirs 21. jul 2009 08:25

Munk skrev:der er lidt info om det her
http://www.estainlesssteel.com/gallingofstainless.html

Det er vist primært et problem hvis du monterer på japansk ala yaskagidai metoden ;)

En monteringsteknik der i øvrigt minder meget om den polske knoklispændski metode...

God info i øvrigt.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » tirs 21. jul 2009 08:27

Nej. Det kom ikke i drømme.
Er lige ved at tro, at det er/var Piphests' link, jeg tænkte på.

Den med kobberfedt el. molybdæn/grafit - når bolte-møtrikker samles - burde ihvertfald være alm. viden hos os.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf And » tirs 21. jul 2009 08:33

hasse skrev:Den med kobberfedt el. molybdæn/grafit - når bolte-møtrikker samles - burde ihvertfald være alm. viden hos os.

Ellers lærer man det fandeme når man står og knokler for at løsne det lort der ikke blev smurt sidst!

Nu får jeg helt traumer med situationer fra mit arbejde...

Stå med en 5 kg mukkert og hamre hele dagen på en separator der ikke blev smurt i gevindet inden sidste samling...
Eller stå med kran for at hive en dyse op af et topstykke bare fordi den ikke fik Molykote ved sidste tjek... man skal huske at flytte sig når 35 kg dyse slipper og LETTER!!!

Newer underestimate the need for lubrication... :lol:
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » tirs 21. jul 2009 08:52

Lidt med emnet at gøre:
Der er jo nogle steder på dytten, vi bruger låselim/-olie (loctite el. lgn.).

Det er en meget god ide lige at give møtrikken en gang med varmepistolen, før den (forsøges) løsnes.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Danny » tirs 21. jul 2009 21:10

Der blev jeg klogere så. Spøjst at jeg ikke er løbet ind i det før, det lader til at være almen viden.

Kobberfedt er dog mit mellemnavn, jeg sovser alt på nær bremsernes glidepinde til i kobberfedt.

Min hidtil største succesoplevelse med at løsne genstridige møtrikker, skal tilskrives kombinationen af proffessionel rustløsner og mit vidunder af et jernrør. Er du gal, sådan en halv meter jernrør gør en verden til forskel, sålænge man har en topnøgle og nogle ringgaffelnøgler den kan monteres på.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf AS DK » tirs 21. jul 2009 21:46

Er du gal, sådan en halv meter jernrør gør en verden til forskel, sålænge man har en topnøgle og nogle ringgaffelnøgler den kan monteres på.

Det har jeg for nyligt prøvet på en parasolfod. Og nu har jeg ikke længere en skraldenøgle, forlænger, top eller 19 mm ring/gaffelnøgle.

Ønsker mig nyt værktøj i julegave :lol:
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Tilbage til Diskussion