Rystelser ?

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Rystelser ?

Indlægaf Kenneth-t » tors 9. jul 2009 11:03

Goddag alle MX-5 brugere.

Jeg har noget af et dilemma.

Jeg er blevet den glade ejer af en dejlig Mazda MX-5 00\" Miracle

Den er monteret med 17\" alu, samt er sænket 30mm men med orginale støddæmpere.

Men nu siden jeg har købt den er den begyndt at ryste en del syntes jeg.
Jeg ved godt at når man sænker en bil og smider lavprofil på så er bilen mere modtagelig over for skovsnegle. men jeg syntes godt nok dette her er helt vildt.

Fejl beskrivelse:
--------------------------------------------------
Grunden til at det genere mig lidt er fordi at de rystelser der kommer ikke passer ind med vejen, og tit er meget voldsomme,
Der hvor det genere mig mest er når jeg bræmser ned til lav fart. så begynder den at vibrere helt vildt, og det stemmer overhovedet ikke ens med vejen som oftest er meget plan. Vibrationerne stopper først når bilen holder stille.
Det underlige er at den vibrere mange flere gange end hjulet drejer rundt.

Problemet er så at den ikke gør det hver gang.?

Den ryster også hvis man køre over ujævnheder (fx hvis vejen er blevet lappet) det ved jeg godt at det det skal den gøre og det kan ikke undgås, mit problem er at den gør det ret voldsomt og at den vibrere meget længe syntes jeg.

og så ryster den generalt en lille smule hele tiden.
Vibrationerne er i generalt i hele bilen men mest fra bagenden sådan lidt til føresiden mærkes det som.
------------------------------------------------------

Så hvad kan der være galt? Mekanikeren tror måske det kan være dækkene eller fælgene.
Men dette syntes jeg bare lyder underligt fordi så ville den da gøre det hele tiden og ikke periodisk, og som regel ved bestemte omdrejninger/ hastighed.

Men lad mig endelig høre jeres bud på dette problem, fordi jeg aner det virkelig ikke.

Det skal siges at kødbene er blevet skiftet.

Venligst Kenneth.
Man er hvad man køre!

Tidligere bil: Mazda MX-5 NB 2000 1.8 Miracle Sortmetal
Brugeravatar
Kenneth-t

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Webmaster » tors 9. jul 2009 16:24

Som du beskriver det vil jeg primært konkludere at du har skæve bremseskiver og hjul der skal afbalanceres (eller fælge som ikke er runde). Sekundært kan du have bærekugler som er defekte eller ødelagte bøsninger.

Se at komme en tur til Au2fast...! Det er nok det billigeste ved mindre du selv kan lave det...!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Re: Rystelser ?

Indlægaf leifbpedersen » tors 9. jul 2009 17:57

Kenneth-t skrev:Goddag alle MX-5 brugere.

Jeg har noget af et dilemma.

Jeg er blevet den glade ejer af en dejlig Mazda MX-5 00" Miracle

Den er monteret med 17" alu, samt er sænket 30mm men med orginale støddæmpere.

Men nu siden jeg har købt den er den begyndt at ryste en del syntes jeg.
Jeg ved godt at når man sænker en bil og smider lavprofil på så er bilen mere modtagelig over for skovsnegle. men jeg syntes godt nok dette her er helt vildt.

Fejl beskrivelse:
--------------------------------------------------
Grunden til at det genere mig lidt er fordi at de rystelser der kommer ikke passer ind med vejen, og tit er meget voldsomme,
Der hvor det genere mig mest er når jeg bræmser ned til lav fart. så begynder den at vibrere helt vildt, og det stemmer overhovedet ikke ens med vejen som oftest er meget plan. Vibrationerne stopper først når bilen holder stille.
Det underlige er at den vibrere mange flere gange end hjulet drejer rundt.

Problemet er så at den ikke gør det hver gang.?

Den ryster også hvis man køre over ujævnheder (fx hvis vejen er blevet lappet) det ved jeg godt at det det skal den gøre og det kan ikke undgås, mit problem er at den gør det ret voldsomt og at den vibrere meget længe syntes jeg.

og så ryster den generalt en lille smule hele tiden.
Vibrationerne er i generalt i hele bilen men mest fra bagenden sådan lidt til føresiden mærkes det som.
------------------------------------------------------

Så hvad kan der være galt? Mekanikeren tror måske det kan være dækkene eller fælgene.
Men dette syntes jeg bare lyder underligt fordi så ville den da gøre det hele tiden og ikke periodisk, og som regel ved bestemte omdrejninger/ hastighed.

Men lad mig endelig høre jeres bud på dette problem, fordi jeg aner det virkelig ikke.

Det skal siges at kødbene er blevet skiftet.

Venligst Kenneth.
Hej Kenneth !
Det kunne vel egentlig også være kardanen - har selv haft problemet med en Junior-Alfa for mange år siden.
Mvh.
Leif
leifbpedersen

Indlægaf Tore » tors 9. jul 2009 18:29

Jeg ved godt det lyder banalt, men er alle hjulbolte spændt ordentligt?!
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kenneth-t » tors 9. jul 2009 20:31

Tak for jeres svar, med hensyn til de skæve bremseskriver så er dette blevet tjekket og de var helt som de skulle være.

Men du har måske ret i det andet.... det vil jeg prøve at undersøge :-)
Man er hvad man køre!

Brugeravatar
Kenneth-t

Indlægaf Bent » tors 9. jul 2009 20:53

Hvordan har dine motorophæng det ?, selvom de ser gode ud, kan de godt være trætte.
Ellers kan der være et uheldigt samspil mellem dækkenes og motorophængenes egenfrekvens, prøv at låne dig til nogle andre dæk og se og det gi'r en forskel
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Kenneth-t » fre 28. aug 2009 07:36

Bent skrev:Hvordan har dine motorophæng det ?, selvom de ser gode ud, kan de godt være trætte.
Ellers kan der være et uheldigt samspil mellem dækkenes og motorophængenes egenfrekvens, prøv at låne dig til nogle andre dæk og se og det gi'r en forskel

Jeg har forsøgt at se på MX-5 parts hjemmeside om jeg kunne finde nogle motor ophæng men det kan jeg bare ikke, jeg kan finde dem til NA modellen. :cry:

Jeg har nu fået nogle vinterhjul på som er helt nye ligeså er fælgene.

Og nu ryster den sku endnu mere end den gjorde da jeg havde 17" med lavprofil på :S

Det viste sig at fælgene var MEGET skæve. men det kan jo ikke havde været det eneste siden den stadigvæk ryster.

Som jeg skrev tidligere så ryster den kun nogle gange når man triller hen imod et kryds eller rundkørsel. men nu gør den det næsten hver gang.
Fra 30 km/t og ned efter.

Som WEB skriver tror jeg også løsningen er at snakke lidt med Au2fast og så få ham til at se på det.

MX-5 Er en fantastisk bil, men der er efter min mening ikke meget sjov i det når den ryster som en heste vogn.
Man er hvad man køre!

Brugeravatar
Kenneth-t

Indlægaf hasse » fre 28. aug 2009 10:39

Du kan købe competionudgaven af klodserne hos:
http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... ortOrder=1

MÃ¥ske nok ikke det smarteste for dig . Ved det ikke.

Klodserne -vist nok standard - er også hos ILmotorsport \"rubber engine mounts\".

http://ilmotorsport.com/shop/article_li ... 1e74c7e6b8
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf one-niner » fre 28. aug 2009 15:42

Lige et hurtigt spørgsmål: Har du købt bilen af chefen fra Skanderborg Bilcentrum?
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Kuksi » fre 28. aug 2009 17:00

Jeg har forsøgt at se på MX-5 parts hjemmeside om jeg kunne finde nogle motor ophæng men det kan jeg bare ikke, jeg kan finde dem til NA modellen.

De har dem her http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php?currency=DKK&products_id=966
Og så oven i købet med 10% rabat i denne weekend.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Munk » fre 28. aug 2009 17:46

Uden at være ekspert på området vil jeg prøve at opsummere diverse råd jeg har læst om rystelser af den art. Om ikke andet kan det vel bekræfte dig om at du har prøvet alle de gængse tricks.

Hvis vi starter udefra og arbejder os ind.

Dæktryk. 2.2-2.6 bar er vist meget typisk for 17\" på en mx5 selvom der er vidt forskellige meninger om hvad der er korrekt dæktryk.

Morgendæk? Jeg har enkelte gange oplevet ubalance i dækkene hvis de efter en varm tur har stået parkeret i et par timer eller mere på ujævnt underlag. Det mærkes dog hele tiden men kureres helt med en tur på motorvej hvor man kan køre 130 over nogle km. 110 er for lidt. (pendlede mellem aalborg/århus sidste sommer og parkerede i en gård med ujævn hullet beton om dagen.)

Dæk og fælge skal være afbalanceret uden for meget bly, og uden ujævnt slid. 50g er vist ikke super men absolut tåleligt. ½ kg pr fælg som jeg har hørt en historie om er lige til lossepladsen ;)

Hjulbolte skal være spændt med korrekt moment, 110 Nm

Check at støddæmperne virker korrekt og der ikke er slør i hjullejer eller hjulophæng.

Dækkene må ikke være slidt skæve, have flat spots eller lign.

Har dækkene været lappet eller har der været brugt dækskum ?

Få bilen op på et par bukke og sørg for den står solidt på dem og prøv så at spinne dækket op i fart med hånden. Det bør være muligt at se om fælgen kører skævt og hopper/vipper og man kan høre hvis skiver/klodser slæber mod evt ujævnt mod hinanden.
Prøv samtidig at vride hjulet op/ned og fra side til side. Det må ikke være slør eller klonk lyde.

Hvis man ikke finder nogen løsning herover, af med fælgene og check:

At anlægsfladerne på både fælge og skiver er rene og plane. Der skal ikke meget rust eller en grat eller lign til at få hjulet til at sidde skævt.
Fælge må ikke have været overspændt da de så kan blive permanent skæve.
Check gerne både fælge og skiver med en stållineal eller lign. der kan afsløre om overfladen ikke er jævn.

Hvis der er tale om uoriginale fælge vil der oftest skulle bruges en centreringsring.

Boltene skal sidde pænt og lige og ikke have skader eller være bøjede etc.

Har du mulighed for at låne et sæt dæk+fælge der har kørt på en mx5 hvor de ikke ryster?

Jeg har et sæt nye vinterdæk fra sidste efterår der kunne bruges til en test, men Aalborg er jo den forkerte vej ifht au2fast hvis det ikke løser problemet.
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Kenneth-t » man 31. aug 2009 11:56

Munk skrev:Uden at være ekspert på området vil jeg prøve at opsummere diverse råd jeg har læst om rystelser af den art. Om ikke andet kan det vel bekræfte dig om at du har prøvet alle de gængse tricks.

Hvis vi starter udefra og arbejder os ind.

Dæktryk. 2.2-2.6 bar er vist meget typisk for 17" på en mx5 selvom der er vidt forskellige meninger om hvad der er korrekt dæktryk.

Morgendæk? Jeg har enkelte gange oplevet ubalance i dækkene hvis de efter en varm tur har stået parkeret i et par timer eller mere på ujævnt underlag. Det mærkes dog hele tiden men kureres helt med en tur på motorvej hvor man kan køre 130 over nogle km. 110 er for lidt. (pendlede mellem aalborg/århus sidste sommer og parkerede i en gård med ujævn hullet beton om dagen.)

Dæk og fælge skal være afbalanceret uden for meget bly, og uden ujævnt slid. 50g er vist ikke super men absolut tåleligt. ½ kg pr fælg som jeg har hørt en historie om er lige til lossepladsen ;)

Hjulbolte skal være spændt med korrekt moment, 110 Nm

Check at støddæmperne virker korrekt og der ikke er slør i hjullejer eller hjulophæng.

Dækkene må ikke være slidt skæve, have flat spots eller lign.

Har dækkene været lappet eller har der været brugt dækskum ?

Få bilen op på et par bukke og sørg for den står solidt på dem og prøv så at spinne dækket op i fart med hånden. Det bør være muligt at se om fælgen kører skævt og hopper/vipper og man kan høre hvis skiver/klodser slæber mod evt ujævnt mod hinanden.
Prøv samtidig at vride hjulet op/ned og fra side til side. Det må ikke være slør eller klonk lyde.

Hvis man ikke finder nogen løsning herover, af med fælgene og check:

At anlægsfladerne på både fælge og skiver er rene og plane. Der skal ikke meget rust eller en grat eller lign til at få hjulet til at sidde skævt.
Fælge må ikke have været overspændt da de så kan blive permanent skæve.
Check gerne både fælge og skiver med en stållineal eller lign. der kan afsløre om overfladen ikke er jævn.

Hvis der er tale om uoriginale fælge vil der oftest skulle bruges en centreringsring.

Boltene skal sidde pænt og lige og ikke have skader eller være bøjede etc.

Har du mulighed for at låne et sæt dæk+fælge der har kørt på en mx5 hvor de ikke ryster?

Jeg har et sæt nye vinterdæk fra sidste efterår der kunne bruges til en test, men Aalborg er jo den forkerte vej ifht au2fast hvis det ikke løser problemet.

Jeg takker for jeres Biddrag til fejlfindingen. :)

One-niner: Nej den er købt ved Erik (Mx5sale.com) i silkeoborg.

Jeg syntes alle de links i har til de motor ophæng, når jeg går ind på MX5parts så står der at det er til en MK1 model fra 89-98 og min er jo fra 00"??

Jeg har lånt nogle vinterdæk med stål fælge som er 100% nye og afbalanceret og det hoppede den også. så jeg har lidt udelukket alt med fælgene.

Idag var jeg så ude at køre med Eriks mekaniker, og han siger at de rystelser jeg kan mærke er tomgangen i motoren? og at min slet ikke ryster så meget som andre MX5er der er blevet sænket.

Nu er jeg godt nok ikke mekaniker men at vibrationerne fra tomgang skulle få hele bilen til at gå i rystelser forekommer mig ikke rigtigt.
og da slet ikke når jeg er koblet ud.

Tager ned til Au2fast når jeg får chancen for at få et udefra kommende vurdering.
Hvis nogle af jer har tid eller lyst til at opleve dette "mysterium" så er i velkommen til at kigge forbi, bor i viborg. og kan da godt byde på en øl :-)
Hvis nogle af jer har en sænket MXer så kunne jeg ligeledes også godt tænke mig at få en tur i den for at opleve hvor meget den ryster så jeg kan se om det bare er mig der er ømskindet :D hehe
Man er hvad man køre!

Brugeravatar
Kenneth-t

Indlægaf Bent » man 31. aug 2009 12:10

Min er sænket 30mm, og ryster ikke...
En sænkning giver ikke rystelser.
Bent
Brugeravatar
Bent

Indlægaf Kenneth-t » man 31. aug 2009 12:13

Bent skrev:Min er sænket 30mm, og ryster ikke...
En sænkning giver ikke rystelser.

Bent der er jo ingen grund til at trampe i det vel :P
Man er hvad man køre!

Brugeravatar
Kenneth-t

Indlægaf Bent » man 31. aug 2009 21:50

Munk skrev:/

Denne simple test burde kunne løse problemet, da det er et lavhastighedsproblem du har. Husk at kigge på dækoverfladen fra siden så man kan se, om dækkene er helt runde.
Bent
Brugeravatar
Bent

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger