Batteri (WestCo gel?) og andre dimser til montering?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf Felix » man 14. sep 2009 22:12

Kuksi skrev: Jeg målte den første vinter at min brugte 0,2A når den var \"slukket\" og det vil dræne batteriet i løbet af få dage. Har set at Mazda opgiver \"dark current\" til 0,02A, så det er nok min radio og alarm der æder resten.

En \"sjov\" lille krølle på halen her er at jeg selv pludselig oplevede problemer med at bilen ikke ku starte efter kun 4-5 dages henstand. Troede faktisk at bateriet var stået af men det det viste sig at være autoradioen der når ...og hold nu fast :o .. betjeningspanelet sad på, brugte omkring 150 mA i tomgangsstrøm, selvom den var slukket. Når jeg fjernede betjeningspanelet var der praktisk taget intet forbrug. Fejlen var kommet efter jeg nu holdt i garage og derfor ikke fjernede betjeningspanelet hver gang jeg parkerede. Efter at jeg nu gør det, har den ingen prblemer med at stå flere uger, uden at komme ud og køre med alarm på og alt sat til. Min autoradio er en Pioneer og der hører en fjernbetjening til - om det er for at holde sig klar til at modtage signaler fra den at den bruger så meget tomgangsstrøm med panelet på, ved jeg ikke, men det var helt tydeligt ved måling ved batteriet at det var det der skete. Måske har andre fabrikater det samme problem - Måske værd at undersøge før den drastiske løsning med afkobling af batteriet bruges - det er jo lidt træls at skulle ligge equaliser subwoofer + radiostationer ind igen hver gang. Hører iøvrigt gerne fra nogen der ved hvordan man får den til at bruge mindre strøm med panalet på - bruger aldrig fjernbetjeningen så den behøver den ikke \"lytte\" efter :?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Kuksi » man 14. sep 2009 22:28

Det får jeg lige målt på i morgen. Sjovt nok så har jeg slet ikke tænkt på at måle med afmonteret display.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf MrT » tirs 15. sep 2009 10:26

Nu har jeg lige været ude og måle lidt, her er mine resultater...

Med GPS tracker, med radio (front): 0,22
Uden GPS tracker, med radio (front): 0,15
Uden GPS tracker, uden radio (front): 0,14
Med GPS tracker, uden radio (front): 0,20

Dvs. at med radio front + GPS slået fra, er der et forbrug på 0,14. Selve radio fronten tegner sig kun for 0,01 så det er altså ikke et problem. GPS trackeren bruger 0,06-0,07.

Kuksi, når dit 31 amp. batteri er død efter 6,4 dage med 0,2A strømtræk, så bør mit 45amp (var ikke 41 som først forventet), vel dø efter 9-10 dage? (45 / 0,2 / 24 = 9,3).

Det eneste der er anderledes rent elektronisk for de sidste 3 ugers parkering i forhold til tidligere, er en ny elrude-motor som Andreas monterede for lidt over en måned siden, men den virker jo ikke når tændingen er slået fra, og bør vel ikke trække strøm så?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » tirs 15. sep 2009 17:00

Kuksi, når dit 31 amp. batteri er død efter 6,4 dage med 0,2A strømtræk, så bør mit 45amp (var ikke 41 som først forventet), vel dø efter 9-10 dage? (45 / 0,2 / 24 = 9,3).

Det er rigtigt nok. Men det jeg beregnede ud fra, var hvis du var nede på 0,02A, som er den værdi der står i \"Enthusiast's Workshop Manual\".
Du har jo et forbrug meget lig mit. (har ikke tid til at måle det, satser på at nå forbi Kaløvig asap)
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf MrT » tirs 15. sep 2009 17:04

Ja vores forbrug ser ud til at minde meget om hinanden, det er bare mærkeligt at det er først nu den ikke længere kan holde sig selv i gang i 3 uger, når den godt plejer at kunne :)

Well, jeg kan jo altid bare bestille det Gel batteri, og hvis det så viser sig at det heller ikke kan holde i 3 uger, må jeg tage minus af på batteriet og tilslutte den (kablet) direkte til startkablet fra den anden bil, og få starthjælp på den måde. Der sker vel ikke noget ved at tilslutte stelforbindelsen til mit batteri mens motoren kører? På den måde sparer man da Gel batteriet fra starthjælpen.

God tur til kaløvig!
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » tirs 15. sep 2009 21:18

Du har ret i at det er fint at afmontere stelledningen til det flade Gel batteri medens der gives start hjælp. Der vil ikke ske noget ved at montere stelledningen, når motoren først er startet. Men med et fladt batteri, vil bilens generator selvfølgelig lade voldsomt på det.

Bonus info:
Man skal komme før 19.30 til Kaløvig på denne årstid. Mødte lige så mange biler på vej mod Århus, som der var derude. :wink:
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf AS DK » tirs 15. sep 2009 22:06

Kuksi skrev:Bonus info:
Man skal komme før 19.30 til Kaløvig på denne årstid. Mødte lige så mange biler på vej mod Århus, som der var derude. :wink:

Jeg har desværre ca. 1.100 km dertil nu, så kommer der ikke så tit mere :(
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Claus » tirs 15. sep 2009 22:42

Lidt mere om batterier, måske et AGM batteri er løsningen ?
http://www.elfrasolen.dk/Support/Batter ... teri_2.htm
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Kuksi » tirs 15. sep 2009 23:06

De nye Westco batterier er et AGM batteri.
http://www.westcobattery.com/miata.html

Introducing the brand new Westco sealed battery - A radically different, second generation sealed battery for your Mazda Miata, Utilizing the very latest absorbed glass mat technology, this advanced battery has no free liquid electrolyte - unlike the current factory \"flooded\" battery.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf MrT » ons 16. sep 2009 07:30

Tror jeg har researched nok nu :D

Det lader også til at den kan levere en større startstrøm, 475amp mod de 380amp som mit nuværende 45amp batteri præsterer.

Forstår dog ikke at mx5parts skriver \"Venting attachments for proper venting hook up\" - jeg troede at det var lukket?

Jeg snupper nogle startkabler med også, så jeg har mulighed for at låne strøm hos andre hvis det skulle gå død når jeg holder i lufthavnen, og så håber jeg at generatoren ikke er for voldsom i de 3 timer køreturen tager, til den kan komme i CTEK opladeren.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » tors 17. sep 2009 16:59

Felix du har ret.
Det får strømforbruget i slukket tilstand til at falde til 1/3 når jeg piller radioen ud.
0,06A med radio og front
0,02A med radioens front afmonteret (det er ikke nok bare at klappe den med, da der sidder en lille kontakt og mærker om den er monteret)

De 20mA er jo helt efter bogen, og så er vi jo oppe på 2 måneder før det er fladt.
Lad nu være med at spørge om målinger med alarmen aktiveret, for det glemte jeg at måle. :roll:
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf MrT » tors 17. sep 2009 17:10

Kuksi, du nævnte tidligere at du lå på 0,2A i forbrug, hvordan fik du det ned på 0,06A stadig med radio og front? Var det kun ved at deaktivere alarmen?

Er der en sikring man kan hive til radioen så man ikke skal til at bøvle med at hive den ud, for at tage den fra?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kuksi » tors 17. sep 2009 18:55

Ja nu er det jo dumt at jeg ikke lige fik målt med alarmen aktiveret. Men er ret sikker på at det ikke ændre ret meget. Samtidig er jeg helt sikker på at det VAR 0,2A jeg målte for 2 år siden. Så kan faktisk ikke sige hvad der har ændret det. :?
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf MrT » tors 17. sep 2009 20:04

Jeg synes bare 0,2A er helt vildt meget, er det ikke?

Jeg satte mit multimeter på \"10A\" tror jeg der stod på knappen, og displayet sagde så \"0,20\" da jeg målte, og \"0.15\" da jeg slukkede for nogle af tingene.

Nogen idé om det er muligt at slå radioen fra uden man er nødt til at pille den ud, for at tage strømmen til den?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Felix » tors 17. sep 2009 21:12

Kuksi - Ja lige præcis hvad jeg også erfarede - det er ikke nok at klikke den ned - Den skal helt af.
Når du også ser det er det nok ikke min radio der er defekt, men noget flere radioer gør
Når bare man ved det er det til at leve med, men det ku jo være rart om kunne ændre på en indstillling så den ikke bruger strøm selvom den sidder på - Har selv en teori om at det er fjernbetjeningen den lytter efter og det er det der bruger strømmen - Ligesom et fjernsyn i stand by. Har din radio også fjernbetjening?
Måske er der en måde at slå det fra?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

ForegåendeNæste

Tilbage til Diskussion