Synsgodkendt kompressorløsning fra Rotrex

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Synsgodkendt kompressorløsning fra Rotrex

Indlægaf Webmaster » man 21. sep 2009 18:42

Hej alle Five-speed'ere

På flere Track Days har jeg talt med Anders Kolstrup fra Rotrex om at få synsgodkendt nogle danske MX-5'ere med trykladning. Så i dag afholdt jeg et møde med Anders og hans team hos Rotrex i Herlev.

Planen er at få godkendt et par MX-5'ere med Rotrex kompressor i samarbejde med jer derude!

Vi leder derfor efter 2 med MX-5'ere, som kunne være interesseret i at være de første som får monteret og synet bilen med en godkendt kompressorløsningen. Der skal ikke betaltes yderligere afgifter og Rotrex sørger for at bilerne bliver godkendte. Naturligvis med det formål at efterfølgende biler let kan godkendes. Optimalt vil vi gerne have fat på en NA 1,6 116 HK og en NB 1,8 140 eller 146 HK. Projektet er ikke helt gratis. De to første biler vil kunne få kompressoren monteret for 20.000,- inkl. moms og syn. Efterfølgende monteringer vil nok koste i omegnen af 35-40.000,- afhængig af efterspørgsel. Kravet til bilerne er fornuftigt km tal og sund motor.

Lad os høre hvis det lyder interessant?

I praksis vil dem som vil være på ovenstående og jeg afholde et møde med Anders og hans team for at gennemgå alle praktiske detaljer.

Rygterne lyder at der i DK kører en enkelt MX-5 rundt med Kraftwerk kittet købt og monteret i Tyskland med en dertilhørende tysk udarbejdet TüV attest. Ham vil vi gerne i kontakt med med henblik på at studere attesten. Så kender du manden, eller er du her på forum vil jeg rigtig gerne høre fra dig :D

Billede
Billede
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Webmaster » man 21. sep 2009 18:49

Jeg har allerede fået positiv tilbagemelding fra Jeppe vedr. NB'erne.. Med lad mig stadig høre hvis der er andre interesserede derude ?
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Indlægaf Lurendrejer » man 21. sep 2009 19:08

Jeg er også klar - men det er en NB 1998/99 - 1800, og den dækker Jeppe nok desværre :(
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Webmaster » man 21. sep 2009 19:15

Lad os nu se... Står I på nakken af hinanden må vi jo se på det sammen med Kolstrup. Han er en fornuftig fyr!
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Indlægaf Lurendrejer » man 21. sep 2009 19:17

Jeg tror at omkring dette emne står vi så meget på nakken af hinanden at vi kunne forveksles med en totempæl !

Men jeg kan jo næsten forstå på sagen at i har snakket sammen om planen uden om forumet :D
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Webmaster » man 21. sep 2009 19:22

Jo flere der viser interesse, desto mere interessant bliver projektet for Rotrex... så lad os bare få alle på banen..

Og ja.. Jeg fik en SMS fra Jeppe, som sidder i bilen på vej hjem for motomesse i Tyskland :wink:
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Indlægaf motorbøllen » man 21. sep 2009 19:28

Jeg tror lige jeg kontakter banken imorgen og ser om der kan rykkes lidt rundt på aktiver så vi kan få frigjort noget mønt fra kongens fabrik.

Men så kommer dilemmaet da den smølfeblå efterhånden har steppet 145000 km.

Men måske skulle webbies hvide raceprojekt forbi Rotrex?
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf Webmaster » man 21. sep 2009 19:31

motorbøllen skrev:Men måske skulle webbies hvide raceprojekt forbi Rotrex?
Det skal den ikke, da man ikke må køre med tryk i MX-5 Cup'en :wink: Desuden har jeg netop købt et hus (med stor garage), og skal have solgt min andel på Frederiksberg inden jeg kaster penge efter andet end daglige ting fra Netto :D
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Indlægaf KjaLLe » man 21. sep 2009 20:48

Lyder meget spændene, måske jeg også lige skulle forbi banken og høre om hun ikke syntes jeg skal låne lidt penge til bilen (igen :P)

Min har kun kørt 120.000km, så det skulle jo ikke være der sko'en trykker.
NA 1.6 116hk. :D
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe

Geografisk sted: Århus

Indlægaf hasse » man 21. sep 2009 21:02

Web skrev bl.a.:
\"..De to første biler vil kunne få kompressoren monteret for 20.000,- inkl. moms og syn....\"

Det er jo et af de tilbud, der kan være med til at give søvnløse nætter.
Men det er jo ikke gjort alene med montering af kompressoren. Dersværre.

Jeg ser - desværre - en opvågning mht. omkostningerne for andre ændringer/modificationer, som synsmyndighederne (og måske skattevæsnet vil kræve sig betalt for).

Tænker umiddelbart på bagtøj herunder diffet på NA.
Og bremser (som jeg stadig ikke forstår skal være større, fordi der kommer flere hk. Når vognens vægt ellers er den samme).
Er det -teknisk - stærkt nok til f.eks. 250 hypper?.

En overgang troede jeg, at jeg ved at søge og kontakte Færdselsstyrelsen kunne få nogle tekniske specificationer på NA'eren. F.eks om max-belastninger.

Der må da foreligge tegninger, målinger tests osv. , når myndighederne giver typegodkendelse. Har ikke fået noget.

Og jeg kan ikke huske, hvordan det var for mange år siden (30 år!), da jeg var med til at få typegodkendt et nyt bilmærke i DK.

Har også prøvet Mazda - herunder hovedkontoret i Belgien. Hvor jeg ville have nogle oplysninger om NA'eren og Mazdaspeed modellen.
Også med negativt resultat.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Ozan Yücelbas » man 21. sep 2009 21:25

Spændende spændende med kompressor løsningen... Det vil være fedt hvis vi alle blev opdateret om hvordan det løbende går med godkendelserne. :D
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf Viggoman » man 21. sep 2009 21:31

Man skal jo næsten til at have trusseindlæg når man bliver viftet om næsen med sådan et projekt..

Meeen, 20 kilo er stadig en pæn stak penge og som Hasse pointerer er det nok ikke gjort med det. Opgraderede bremser, spær, anden udveksling i bagtøjet osv. osv. Og lige om hjørnet venter en ny stand alone ECU + en intercooler og mere tryk på. Mand, det bliver dyrt. Og sikkert også rigtig fedt :D

Man kan jo også spørge sig selv om en Rotrex mølle er svaret på alle bønner om mere skud i kareten. Hypperne kommer først for alvor på den anden side af 4000 rpm. Der har gennem længere tid været en udmærket tråd på miata.net der har diskuteret Karftwerks Rotrex kit: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=286952
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf And » tirs 22. sep 2009 08:38

Projektet lyder rigtigt fedt og jeg er da også umiddelbart fristet, men har allerede for mange penge bundet i ny undervogn og alt der hører med.

Prisen lyder også fin i forhold til det, anslåede, store arbejde der er i det!
Men i mine øjne er prisen kun en udbetaling! Som andre også skriver, sådant et projekt skriger jo på efterfølgende opgraderinger: Differentiale, kobling, ja også bremser og og og...

I øvrigt - er der nogen estimeret effektforøgelse fra Rotrex's side?

Thumbs up, til projektet!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf brutalis » tirs 22. sep 2009 11:22

HOLD DA KÆFT DET LYDER SPÆNDENE! :D

Min er nok for gammel og har kørt for meget!?

Men den kan jo skiftes! :wink:

Glæder mig som et lille barn til at høre mere om dette projekt!
brutalis

Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Claus » tirs 22. sep 2009 11:44

Mega spændende og absolut interessant...
Webmaster, sæt en afstemning igang herinde....
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Næste

Tilbage til Tuning og modificering