Synsgodkendt kompressorløsning fra Rotrex

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Viggoman » tirs 13. okt 2009 20:32

Er det her projekt gået i hi eller...?

I forlængelse af tråden om regler for motortuning kunne jeg godt tænke mig at få klarhed over hvad det helt præcis er vi kan forvente os at et fremtidigt Rotrex kit til MX5: et TÜV godkendt kit der kan godkendes at de danske myndigheder som en lovlig konstruktiv ændring? Eller er den en motortuning <20% med dokumentation for overholdelse af støj og forurening som dermed kan godkendes til syn?

Hvis det er det sidste: kan der så rejses tvivl fra myndigheder eller forsikring om at det reelt er en konstruktiv ændring som ejeren skulle have anmeldt?

Hvis det sidste er tilfældet er synet vel ikke meget værd? Det er når skaden er sket at det er afgørende om bilen er lovlig eller ej.

Jeg venter i spænding på at et opklarende lys vil brede sig... :)
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tirs 13. okt 2009 21:01

Selvfølgelig er vi nok en del, der er nysgerrige.

Men i første omgang må det vel være en sag mellem de direkte involverede parter.
Rotrex og de personer, der lægger biler til.

Om vi andre så bliver orienteret vil da være herligt. Men...
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » tirs 13. okt 2009 21:30

Jeg har modtaget følgende nyt fra Kolstrup

Havde en god snak med Ingo Leidiger fra IL, som var interesseret i at arbejde sammen m os.
Han oplyste at de havde solgt 2 kit hhv en 1,6 og en 1,8. Endvidere havde de lavet en 1,8 demobil som alle var vildt betaget af, ingen tvivl om at kittet virker rigtig godt.

Havde ikke fået TÜV endnu, men arbejdede på at få det snarest. Han ville undersøge i detaljer hvad det ville komme til at koste, og en mulig løsning kunne være at vi sammen m Oscar betalte hver en trediedel af attesten og så havde fælles råderet over den.
Jeg vender tilbage når vi er kommet nærmere med problematikken. Det ser ud som om vi kan lande en god løsning på sagen.

Efterfølgende har jeg talt i telefon med Anders og han oplyste at han også har taget fat på FSTYR for at sikre at de vil godkende monteringen i synshallen. Der er endvidere rekvireret 3 sæt hos Oscar i USA til montering.

Næste trin er at få arrangeret et møde med Kolstrup og et par bilejere hos Rotrex i i Herlev for at arrangere det praktiske. Jeg afventer forslag til mødedatoer fra Anders...

Beklager at jeg ikke har haft så meget MX-5 tid de sidste par måneder... men tiden har været optaget af en lidt stresset periode på arbejdet, salg af 2 lejligheder og de praktiske forhold vedr. erhvervelsen af min kommende MX-5 garage med plads til 2 biler i længden (yes... der kommer Five-speed.dk garagewarming til foråret)

Så der sker noget i projeket.... Nødvendigvis ikke så hurtigt som de utålmodige sjæle kunne ønske sig :D

Billede
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Viggoman » tirs 13. okt 2009 21:40

Tak for update.

Og t-løk med parcellen. Så mangler der sgu bare et par rollinger og en golden rat-river.... :wink:

Billede
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf Claus » tirs 13. okt 2009 22:06

Ja, egen bolig med garage, det er guld værd...tillykke med investeringen.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Kuksi » ons 14. okt 2009 09:42

Tillykke med den ny bolig. :D

Her er lige lidt om et Rotrex kit som det sælges ved 949racingi USA http://949racing.com/kraftwerksrotrexmiatasuperchargersystem.aspx
Det ser ud til at der også findes muligheder for opgraderinger til +200 hk.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf jepperimmen » ons 14. okt 2009 11:38

Kuksi skrev:Her er lige lidt om et Rotrex kit som det sælges ved 949racingi USA http://949racing.com/kraftwerksrotrexmiatasuperchargersystem.aspx
Det ser ud til at der også findes muligheder for opgraderinger til +200 hk.

949 er forhandler af Kraftwerks og Emilio (indehaveren) har været med på udviklingsdelen af kittet også. Ja, Kraftwerks arbejder på en version med bla. intercooler og +200hk (målt på hjulene). Jeg tror dog at vi skal holde os til basis-kittet, når vi snakker godkendelse 8)
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf altid6 » ons 14. okt 2009 13:48

Hvis basis sættet kan godkendes, så kan uvidelsen vel også!!!!! En bil der fra fabrikken har turbo eller kompressor, kan godt opgraderes med en større turbo eller kompressor.

Nu tænker jeg sådan mest pris mæssigt, men hvis dette kit for en TÜV osv. så må det da blive en klar fordel at købe kittet i USA (4,66 er dollaren nede i) frem for at købe det af Anders, kunne jeg forstille mig. For hvis der er en godkendelse på kittet, så er det vel lige meget hvilket land man køber kittet i????
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf crv » tors 5. nov 2009 22:23

Er nysgerig efter om der er sket fremgang i sagen om synsgodkendelse af kittet.Overvejer dog at tage et med hjem fra fabrikanten da det ligger rigemeligt tæt på hvor jeg skal hente min bil.15500 kr uden motor styring er ikke galt.eller skal man vente på det nye kit op til 230 hk.Det der tiltaler mig allermest er at denne løsning efter sigendene er mere drift sikker og ikke skulle skade motoren på samme måde opsætningen ikke er justeret korekt
Brugeravatar
crv

Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf jepperimmen » tors 12. nov 2009 08:15

Status:

Web og jeg havde et godt møde med Kolstrup & co i går.

- Der arbejdes i et samarbejde mellem Kraftwerks, I.L. Motorsport og Rotrex på at få de nødvendige godkendelser (TÜV) på plads. Dette forventes at være formalia, men papirgangene tager nok et par måneder.

- Det første kit monteres efter planen inden jul.

- Det første kit synsgodkendes hutigst muligt efter TÜV er på plads.

Det betyder at kittet ser ud til at være godkendt og klar til LOVLIG instalation så interesserede kan være kørene med Rotrex til forårssesonen :D
Brugeravatar
jepperimmen

Indlægaf Claus » tors 12. nov 2009 08:57

Lyder fantastisk....glæder mig til at følge udviklingen på denne link.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf the chicken » tors 12. nov 2009 09:06

Kuksi skrev:
Turboen's wastegate er til at slippe af med overskydende tryk, ved speeder slip (her laver turboen jo stadig tryk), som jo ikke kan presses gennem et lukket gasspjæld. Dette er undgået ved (f.eks) JR's løsning ved at flytte gasspjæld om før kompressoren. Kompressoren kan ikke trække luft ind gennem et lukket gasspjæld, og får så bare ikke længere tilført luft, til at kunne opbygge et tryk med.

Tror du blander tingene lidt sammen :wink:
En wastegate på en turbo er til at sikre at max tryk ikke bliver overskredet. eksempelvis kører man med 0,5 bar, så åbner wastegaten ved tryk over dette.

En Blow-off er til at lukke overskydende tryk ud når speederen slippes og gasspjældet er lukket - for at skåne turbinehjul og sikre en hurtigere spool up.

Det er 2 vidt forskellige ting - alle turboer kører med wastegate, men ikke alle med blow-off.
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf hasse » tors 12. nov 2009 09:19

Jepperimmens indlæg fra idag lyder lovende.

Tidligere i denne tråd er der nævnte noget med en +50 HK og et andet sted står der noget med, at kittet holder sig under +20%

Jeg går ud fra (?), at I også har været omkring problemet med evt. ny reg. afgift.

Det er nok så spændende/interessant som synsgodkendelsen.
Der er jo ikke meget skæg ved at investere en 30-40.000,- i sættet og så blive videreespederet til Skat, som så kommer med en ny reg. afgift.
Senest rettet af hasse tors 12. nov 2009 10:43, rettet i alt 1 gang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Viggoman » tors 12. nov 2009 10:30

Kan vi få en klar melding om hvilken effektforøgelse vi taler om med det kommende TÜV godkendte kit?

Kraftwerks Stage 1 lover 157 HK på en NB'er (det fremgår ikke om det er en 1.8 eller en 1.6). Et tryk på 5 psi skulle iflg. teoribogen give omkring 25% effektforøgelse.

Stage 2 med IC + fjernelse af en restrictor lover op mod 185 HK, men hvis den modificering ikke bliver godkendt er man vel lige vidt? 157 godkendte hypper til 35.000 er IMO dyrt betalt og hvis man alligevel satser på at køre ulovligt med et Stage2 kit har man jo ikke opået en pind i forhold til at smide et ulovligt kit i bilen fra dag 1..... :?:
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Indlægaf jepperimmen » tors 12. nov 2009 11:32

hasse skrev:Jepperimmens indlæg fra idag lyder lovende.

Tidligere i denne tråd er der nævnte noget med en +50 HK og et andet sted står der noget med, at kittet holder sig under +20%

Jeg går ud fra (?), at I også har været omkring problemet med evt. ny reg. afgift.

Det er nok så spændende/interessant som synsgodkendelsen.
Der er jo ikke meget skæg ved at investere en 30-40.000,- i sættet og så blive videreespederet til Skat, som så kommer med en ny reg. afgift.

Kittet giver ca. +50 hk http://www.kraftwerksusa.com/kw-dyno.php?productId=4

Der kommer ikke ny afgift (identiteten af bilen ændres ikke).
Brugeravatar
jepperimmen

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering