Skal jeg købe en MX-5 fra 97 til daglig brug ?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Skal jeg købe en MX-5 fra 97 til daglig brug ?

Indlægaf unixsmeden » ons 4. nov 2009 10:17

Hej,

Jeg har bestilt en ikke-indregistreret MX-5 fra 1997 hos au2fast, som skulle bruges til el-konvertering. Noget tyder nu på at jeg aldrig vil kunne få plader på bilen (hvis den bliver konverteret) ej heller hvis den kommer gennem Tyskland eller Sverige.

Andreas har brugt tid på bilen, så det kommer selvfølgelig til at koste mig noget hvis jeg springer fra projektet. Nu går jeg så og tænker på om jeg skal få den leveret med motor+gearkasse, så jeg kan få plader på den på normal vis.

Jeg synes det er en fed bil, men valgte den til konverteringen fordi det var gjort før (altså samme bil) og følte derfor at den var et godt valg. Jeg kører dagligt 80 km og ved ikke om en MX-5'er så er det oplagte valg til min 'daily driver'.

Derfor vil jeg gerne høre Jeres kommentarer mht. brug af bilen. I skal tænke på at det er en NA fra 97 og at jeg altså skal køre 80 km. dagligt i al slags vejr. Fungerer det for Jer eller ville i kun bruge den som bil nr. 2? Og hvad med benzin økonomi, rust og holdbarhed og alt det der kedelige :)

Og! hvis jeg får den leveret med motor, skal man så have lidt flere hk., når nu den er hos au2fast.

Glæder mig til at høre Jeres kommentarer.
unixsmeden

Re: Skal jeg købe en MX-5 fra 97 til daglig brug ?

Indlægaf jepperimmen » ons 4. nov 2009 11:12

unixsmeden skrev:Derfor vil jeg gerne høre Jeres kommentarer mht. brug af bilen. I skal tænke på at det er en NA fra 97 og at jeg altså skal køre 80 km. dagligt i al slags vejr. Fungerer det for Jer eller ville i kun bruge den som bil nr. 2? Og hvad med benzin økonomi, rust og holdbarhed og alt det der kedelige :)

Og! hvis jeg får den leveret med motor, skal man så have lidt flere hk., når nu den er hos au2fast.

Min første MX-5'er var kun sommerbil, men denne gang forsøger jeg mig med hel-års. Vi har to biler og bytter lidt, men ofte bruger jeg den som pendlerbil (2x55 km). Husk vinterdæk og evt. hardtop.

Det er jo smag og behag det du spørger om:

Benzinøkonomi: Regn med 10-14 km/l afhængig af kørselsmønster og speedertryk.

Rust: Få Andreas til at gå den efter og vær sikker på der ikke er rust. Derefter får du ham til at give den en "helårs" undervognsbehandling. Det Pava værksted han bruger ved hvordan det skal gøres, da de efterhånden har lavet rigtig mange biler for Andreas.

Holdbarhed: Ud over rust er det no-problem! Det er jo en Mazda og den vil køre problemfrit, med lavt driftsbudget og lav afskrivning hvis bare den har fået/får regelmæssig service.

"Det kedelige": Indhent tilbud på forsikringer (søg i forum for dette emne - der er priser fra 5 - 25.000...)

Effekt: Nogen er tilfredse med 90hk andre kan ikke få nok.. Personligt synes jeg ikke der er meget overskud når det går ligeud set i forhold til bilens køreegenskaber. Du skriver ikke hvilken motor du har i bilen, men der er talrige tuningsmuligheder - nogle mere lovlige end andre.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf the chicken » ons 4. nov 2009 11:22

Har en '97 som jeg kører 40-50.000 km i årligt - tror ikke der findes biler der er meget billigere i vedligeholdelse og drift :)

Så hvis du kan klare dig uden den vilde komfort men med fede køreegenskaber og et smil på læben, så er det en perfekt pendlerbil i mine øjne 8)

Vil simpelthen ikke spilde over 2 timer af mit liv hver dag på at køre diesel!
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf motorbøllen » ons 4. nov 2009 11:40

Min 116hk NA fra 93 er den eneste bil jeg har.

Der ryger vinterhjul på og den bliver rustbeskyttet.
Ultimativt den fedeste daily driver jeg nogensinde har haft.

Comfort: Tjah jeg kommer tørskoet frem og tilbage.

Og når en NA kan holde til mit daglige brug og mine nogle gange lidt brede kørestil, så er jeg overbevist om at den også vil tjene dig med pil op.

Og om du vælger en 116hk eller en 90 hk er i mine øjne underordnet, hvis du ikke går med tuningsplaner.
Nogle gange er 90hk maskine mere på end en slidt 116hk.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf BNI » ons 4. nov 2009 12:02

Som jepperimmen skriver så er det jo smag og behag om man kan leve med en mx-5 til daglig kørsel.

Personligt er min mx-5 en helårsbil, og den eneste jeg har, så den triller i alt slags vejr. Holdbarhed og rust skal du ikke være mere bange for end ved så mange andre biler, hvis den bare er ordentlig rustbeskyttet. Afskrivningen er sandsynligvis også lavere end ved mange andre biler.

Personligt tror jeg, at jeg ville vælge en anden bil hvis mit primære kørselsbehov var 80 km motorvej om dagen, primært pga. komforten.

Om bilen skal tunes? Som tommelfingerregel koster 1 ekstra hk ca. 1000 kr. Jeg har indtil videre ikke de store tuningsplaner, da jeg ikke synes omkostningerne helt står mål med gevinsten, men det er jo også et smagsspørgsmål.
1994 NA BRG - 1,8
BNI

Geografisk sted: København

Indlægaf the chicken » ons 4. nov 2009 12:36

mig i gammel tråd: \"Jeg har foreløbig kørt 151.000 km i min '97er som nu har kørt 208.000 km og det har ca kostet:

et sæt bremser
et batteri
2 tændkabler
8 dæk
5 pærer
2 tandremme
1 kilrem
1 baghjulsleje
15 Oliefiltre
57 Liter olie
12.000 Liter benzin

Dvs. rundt regnet har det kostet mig 122.000,- at køre 151.000,- km + forsikring og vægtafgift.

Og så skal udstødningen snart skiftes - jeg kan ihvertfald ikke klage over driftsikkerheden! - bare det at udstødningen har holdt 200.000 km er jo pænt godt klaret! \"

Brugeravatar
the chicken

Indlægaf unixsmeden » ons 4. nov 2009 13:06

Hej,

Tak for alle Jeres poster.

Jeg skal ikke køre motorvej, men primært landevej og små veje, så det er sikkert en sjov tur i en MX-5'er. Men stadig skal det jo være en behagelig tur når man sidder 45min hver vej. Men jeg læser det således at, med fornuftig rust beskyttelse og en top om vinteren, så er der ikke problemer.

Nu vil jeg ringe til Andreas og spørge hvad den vil koster på plader og så tage den derfra.

Mht. motor, så synes jeg ikke at 116hk eller 90hk lyder af meget, men bilen er selvfølgelig heller ikke så tung. Jeg tror dog at jeg vil gå efter den med mest moment.

Tak alle sammen.
unixsmeden

Indlægaf Claus » ons 4. nov 2009 13:24

Husk sørg for at bilen har LSD \"spær\" specielt hvis du skal ud af en lille snedækket sognevej, tag den med flest HK og kik ikke på momentet.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Lurendrejer » ons 4. nov 2009 14:07

Hold da op - Jo mere moment, jo mere kan du flytte det træ du rammer når der bliver snevejr og du har glemt alt om vinterdæk.
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf the chicken » ons 4. nov 2009 14:17

Men jo flere hk jo hurtigere kan du køre og:

E=mxc2

Så hvis han kan køre dobbelt så hurtigt rammer han 4x så hårdt og kan flytte endnu flere træer!
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf And » ons 4. nov 2009 14:34

De andre beskriver det rigtigt godt...

Start med en bil der er i så god stand rustmæssigt som muligt - mht. at se den efter, ja det ved Andreas alt om! Jeg ved godt han også er sælger her, men han er ikke bleg for at sige hvor det kan blive et problem fremover.

En god undervognsbehandling og gerne gennem det Pava-center der kender \"hans\" biler.

Gode vinterdæk - for alt i verden gode vinterdæk hvis du vil køre året rundt. Jeg har nogle dårlige vinterdæk nu, de står godt fast når det er tørt, men i vådt føre er røven meget løs!!!

En hard-top ville jeg også overveje til en daily driver - mest for at skåne kalechen imod vinterkuldens påvirkninger, især hvis bilen \"overnatter\" ude.

Mekanikken er problemfri, med små skavanker, men er billen gennemkontrolleret så er det kun små reparationer der kan komme på tale!

Forsikringen er den store joker... undersøg dine muligheder for rabatter gennem fagforening og lign. foreningsmedlemsskaber. Søg på emnet her i forummet!

Min status for vedligehold - so far.

1 ½ år og 25.000 km - meget begrænset vinterkørsel. Km. stand nu 230.000 km.

Oliespild fra motor lavet - garanti, mener det var pakdåse knastaksel
Reparation af sealing der var sluppet v. a-stolpe - garanti.
3 oliefiltre
11,5 liter olie
To gange renseadditiv i olie pga. klapren fra hydrauliske ventilløftere
Et sæt viskerblade
Et sæt forlygtepærer
Et komplet sæt bremseklodser og skiver - efter to track-days var de gamle slidt ned.
Et benzinfilter
Ny kølervæske

Venstre sidespejl faldet af pga. rust - ny 6 mm bolt monteret i \"kugleled\".
Originale 14\" alufælge m. vinterhjul tætnet. Lækager pga. ir ved kant.

Bilen har alder og brug i betragtning været overraskende pålidelig og absolut den trofaste bil i husholdningen.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Lurendrejer » ons 4. nov 2009 14:34

//Off topic

Mener du at det er bedst at rejse med lysets hastighed, og helst i vacuum? Kan det flytte træer? :D
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf the chicken » ons 4. nov 2009 15:24

Ja, men træer kan ikke gro i vacuum, de lugter heller ikke godt i det.
Brugeravatar
the chicken

Indlægaf unixsmeden » ons 4. nov 2009 15:47

Andreas har ferie, så jeg må vente lidt med at få information om motor, spærrediff og alt det andet sjov.

Ringede tilgengæld til GF (hvor jeg har mine andre biler forsikret), de ville have 27.000 kr for ansvars forsikring :) Vil helt sikkert ikke give mere end 5-6000kr om året for den slags, så jeg må nok forhøre mig hos FDM og de andre.

/Mark
unixsmeden

Indlægaf hasse » ons 4. nov 2009 17:19

Chicken:
\"\"\"\"Men jo flere hk jo hurtigere kan du køre og: E=mxc2 \"\"\"
????

(Du vidste sikkert godt, at den ville komme fra mig)

Men det er måske bl.a. denne, du tænker på (det bedste i 2 verdener...for en EL-freak):
http://fpn.dk/motor/bil/article1868932.ece
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Diskussion