Manglende varme

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Manglende varme

Indlægaf Felix » tirs 22. dec 2009 22:14

Efterlysning
Jeg søger et sammenligningsgrundlag for vurdering om den mængde varme mit varmeanlæg afgiver er rimelig.
Jeg kører NA med klud (altså ikke hardtop)
Her i dagene med 5-10 graders frost synes jeg ikke rigtigt at jeg kunne få ordentlig varme på kabinen selv med fuld varme og blæseren på niveau 2 var det kun en lunken brise det kom ud og ikke nok til at det var helt fedt at køre uden handsker før efter små 15 km kørsel.
Er det normalt?

Jeg har en idé om at den varmede mere før i tiden, men det er på den anden side længe siden vi har haft så megte frost og i dag hvor det mere er 0 grader (og herligt fedtet i føret :D ) er varmen langt bedre.
Og hvad i alverden skulle kunne reducere varmeeffekten? Skidt i radiotoren? (skiftede kølervæske på den her i sommer ifm udskiftning af samtlige remme + vandpumpen - Den gamle kølervæske var fint blå og uden grums - hvis nu det skulle kunne være grums i radiatoren der har nedsat gennemstrømningen? Selvfølgelig kan det også være at en fugl har bygget rede i den? Eller blade har stoppet den til, men der kommer jo luft igennem så... :?

Nå men altså før jeg skiller det hele ad, vil jeg godt have input på hvad man kan forvente radiatoren kan levere i en kold vinter - Kan man lave sommer i kabinen? eller er det bare som jeg har det hvor temperaturen først nærmer sig stuetemp efter mange km.

Vinterkøreren
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Webmaster » tirs 22. dec 2009 22:22

Termostat.... MX-5'eren varmer den lille kabine op på ingen tid... Den er heldigvis både billig og let at skifte.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Felix » tirs 22. dec 2009 22:27

Tak for input webmaster.

Men kan det være termostaten? når jeg kan oplyse at den når alm temp efter få minutters kørsel - Hvis termostaten \"hang\" ville jeg vel kunne se det ved at kølevandstemperaturen ikke kom særligt hurtigt op - ik? Eller?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf BNI » tirs 22. dec 2009 22:32

Synes min NA mx-5 varmer ret fantastisk selv ved - 5 grader. Der må være noget galt med din, ellers er du godt nok kuldskær :). Bare ved niveau 1 synes jeg (og min ret kuldskær kæreste) at den holder varmen fint.

Jeg tænker også termostaten, men er i tvivl om det kan ses på temp. måleren..
1994 NA BRG - 1,8
BNI

Geografisk sted: København

Indlægaf Webmaster » tirs 22. dec 2009 22:38

Den koster ikke en dyt....

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/757

To bolte og vupti er den monteret. Billigt og let. Skulle det ikke være den, har det ikke været de store omkosrninger for at eliminere den oplagte fejl..!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Ken » ons 23. dec 2009 01:59

Kablet fra varmeregulatoren til varmeapparatet kan være fejljusteret...

Om sommeren bliver kardantunnelen og mine fødder for varm på længere ture, og ved et tilfælde opdagede jeg, at ovennævnte kabel ikke kunne åbne helt op på henholdsvist kold og varm indstilling på varmeapparatet. Så om sommeren justerer jeg kablet, til at kunne regulere helt om på den \"kolde\" luft, og om vinteren justerer jeg kablet så den åbner helt om for den varme luft.

Det vil give en hel del mere mening, hvis du kigger under instrumentbrættet i passagersiden. Hvis du samtidig regulerer på varmeregulatoren (kold/varm), vil du kunne se armen på varmeapparats-kassen, og se problematikken.
:?:
Eller kør den til en mekker...
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf one-niner » ons 23. dec 2009 02:40

Du skriver, at du har fået skiftet kølervæske i sommer - jeg går ud fra, at det er i et blandingsforhold, der holder sig flydende i det her polarklima :) Det ville ellers være mit bud på en årsag. Havde engang en Passat, der lækkede en smule fra køleren, så jeg gik og fyldte efter med vand i ny og næ. Det gik fint indtil det blev rockerkoldt, og så blev varmeapparatet håbløst ineffektivt. Det viste sig, at mit kølesystem indeholdt mere is end væske, hvilket ikke cirkulerede godt nok til at kunne afgive nogen nævneværdig varme til varmeapparatet :oops:

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Bent » ons 23. dec 2009 09:49

Termostat
\"vandhanen\"
Gennemstrøning.
Umiddelbart de tre fejlmuligheder. Prøv at sammeligne hvor meget den øverste kølerslange (ml køler og motor)er varmere, end de to der går ind (og ud) i kabinen.
Er der vel nok væske på systemet ?
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Felix » fre 25. dec 2009 15:07

Tak for input

Der er rigeligt med kølervæske på (afmonterede kølerdækslet og væsken står helt op + der er rigeligt i ekspansionsbeholderen).
Radiatorslangen er målt med håndspålægning (lyder helt religiøst i disse juletider...) ca ligeså varm som den ene af slangerne, der går til varmeapparatet, mens den anden, der må være den, der kommer retur er en anelse køligere (varmeapparat på fuld varme). Cirkulationen til køleren sker først når kølervandet er blevet varmt, hvilket i min bog udelukker termostaten (det er jo lige det den sørger for).

Så er der muligheden for forstoppelse - Vil det måske være en idé at afmontere slangerne til varmeapparatet og sætte en vandslange på og give det en ordentlig gennemspuling?)

Tror jeg som næste skridt vil se på ventilen, der åbner for det varme kølevand til varmeapparatet - Måske åbner den ikke nok som Ken var inde på. Kan måske være skredet ud af justering.

Der kan vel ikke være tale om at der står en luft i varmeapparatet (havde engang en Polo der havde separate udluftninger på studserne til varmeapparatet, men kan ikke lige se sådan nogle beskrevet i værkstedsmanualen til MX-5 'eren)
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf Bent » fre 25. dec 2009 17:23

Luft i systemet burde ikke være et problem, da \"kølertoppen\" er over varmeapparatet. Det havde jeg selv glemt ved forrige indlæg :oops:
En anden mulighed er: forkalkning i varmeapparatet, således at vandet ikke afgiver varme i varmeapparatet
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Felix » søn 27. dec 2009 12:58

Det ser ikke ud til at der er en ventil, der regulerer det varme vand til varmeapparatet - I hvert fald kunne jeg ikke se nogen aktion fra de bevægelelige dele fra handskerumssiden med handskerummet afmonteret. Kan det være rigtigt? Det virker som om varmt/koldt regulatoren fra kabinen regulerer på nogle spjæld, der henholdsvis åbner og lukker for luftens mulighed for at gennemstrømme varmeapparatet eller ledes udenom for henholdsvis varm og kold luft. Der lå heller ingen fuglereder i varmeapparatets gitter, så jeg er vel efterhånden nede på at det må være en forstoppelse inden i selve varmeapparatet. Tænkte på at gennemstrømme det modsat med godt tryk på fra haveslangen, men måske er der andre muligheder? Hvis det er kalk kan man måske lade kalkfjerner arbejde natten over i det, men hvad er varmeapparatet lavet af og kan det tåle den behandling?
Fjernelse af det er ifølge manualen noget af en udfordring der indebærer at hele instrumentpanelet skal afmonteres... :(
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf Ken » søn 27. dec 2009 13:33

Jeg ved ikke om jeg forstod spørgsmålet... Men, nej der er ingen regulering af vandets vej gennem varmeapparatet. Når du regulerer på varmeregulatoren, åbner og lukker du et mekanisk spjæld, så luften ledes gennem eller uden om varmelegemet.
Hvis du ved driftvarm bil, tydeligt kan mærke forskel på kølerslangerne ind til varmelegemet, ligger der en fejl der. Men sørg for bilen er RIGTIG driftvarm, og luk eventuelt for varmen til kabinen, så du udelukker kabineluftens afkøling af varmelegemet.
Tilstoppede varmelegemer forekommer, så hvis du har mulighed for at skylle varme legemet igennem med vand, så gør det modsat det normale flow.
Brugeravatar
Ken

Indlægaf Felix » søn 27. dec 2009 15:44

Hej Ken

Ja det giver mening at der vil være forskel på temperaturen på ind og udløb til varmeapparatet, hvis flowet igennem det er blokkeret - jo mere blokering jo mere forskel i temperatur. Jeg vil prøve at mærke forskel efter en 20 km tur jeg skal ud på imorgen - tak for input.

PS: Sikkert en meget god idé at Mazda har konstrueret varmeapparatet uden ventil til regulering af det varme vand til varmeapparatet - den slags har det med at blive utætte og kølervæske er noget rigtigt fedtet skidt at få ind på kabinens gulvtæpper :o Overgås vist kun af bremsevædske - Yes been there med en ex bil :? ...
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf Ken » søn 27. dec 2009 20:30

Mens du roder med dytten, så kig ind under instrumentbrættet i førersiden, der vil du kunne se indgangen til dit varmelegeme. Så ved du hvor det sidder, og grunden, hvis du en dag får et uventet fodbad.
Brugeravatar
Ken

Indlægaf hasse » man 28. dec 2009 07:54

Nogle tanker omkring problemet.
Der kan selvfølgelig være tale om afsætninger i røret, der går gennem varmeapparatet, så det - røret - er mere eller mindre blokeret.
Men....

Begge rør har forbindelse gennem firewall'en/brandmuren, der adskiller motorrum og kabine.(hvad hedder firewall'en på dansk?)

Er der en form for blokering, må der være en mærkbar temperaturforskel på de to rør/gummislanger, der sidder på rørene.
Og det må kunne mærkes ved hjælp af hænderne.

KUNNE forestille mig, at den manglende opvarmning skyldes, at der er en hindring i lufttilførslen til varmeagregatet/-blæseren.

Mig bekendt kommer lufttilførslen fra bagerste venstre hjørne i motorrummet. Under plasticskinnen, der går op til forruden. Set forfra.
Der sidder en form for luftfilter.
Og det kan meget vel være tildækket af skidt og blade.
SÃ¥ check lige, om det er \"forstoppet\".

Hvis du begynder at rode med slangerne ind til varmeapparatet, skal du være opmærksom på, at de rør, der går ind til varmeapparatet er af kobber. Tyndt kobber.
Hvis du ikke er meget forsigtig ved afmonteringen af slangerne, risikerer du meget let at beskadige disse rør, så de deformeres med stor risiko for, ar du ikke kan påmontere slangerne ordentligt.
(Altså utætheder. Der er godt tryk på kølervædsken).

Uden først at \"reformere\" kobberrørene. Og det er døvet. Skulle jeg hilse og sige.

Bilens køle-/varmeanlæg har altid godt af en gang afkalkning.
Medmindre, der bliver fjernet så meget kalk/aflejring, at det bliver utæt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Diskussion