kølevand - vandpumper og... tandrem

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

kølevand - vandpumper og... tandrem

Indlægaf Star » ons 30. dec 2009 16:49

Jeg har siden jeg hentede bilen i tyskland, studset lidt over mit kølevand var rustfarvet. - nuvel, da frosten skulle til at sætte ind, fik jeg lige målt graden af frostsikring, og den var.. 0 grader!! :evil: - det var sgu rent vand ( ja rettelse, beskidt rustrødt vand)

Nå, fik tappet skidtet af, skyllet systemet igennem med rent vand, og erstattet af fint blåt kølevands blanding til minus 30-35 grader.

konstaterede efter et par dage at den havde suget ekspansionsbeholderen tom, og fyldte efter.. dagen efter var den gal igen, og der så vådt ud nede i bundskjoldet.

Aha tænkte jeg, måske har jeg ikke fået strammet slangen forneden ordentlig, kørte på værksted hvor jeg kunne få bilen op og tjekke..

hm niks den var tør,og det var køleren også... men motoren var meget våd.
Mekanikerens dom var ubarmhjertig, ny vandpumpe, det er der den lækker, og det bliver mere og mere, du må ikke køre hjem i den.. :cry:

så blev vandpumpe bestilt, og de sagde at det ville være dumt ikke at skifte tandremmen samtidig, for man skulle derind bagved alligevel, og den skal skiftes om senest 25.000 km alligevel...

Stumper for 2-3000 + noget guld for at få det udført ( af god ven, der ikke er helt gratis, men rimelig) - snøft, det blev alligevel halvdyrt at skifte rustvandet ud...

Mit spørgsmål. - er det almindeligt forekommende på en NA'er fra 92 ( 160.000 km) - at dette skal skiftes, er der nogen af jer der har haft lignende \"læk\" ? ( i kan godt høre jeg ikke er mekaniker.. :oops: )

Og iøvrigt godt nytår til alle!!
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Re: kølevand - vandpumper og... tandrem

Indlægaf Bent » ons 30. dec 2009 19:52

Star skrev:Mekanikerens dom var ubarmhjertig, ny vandpumpe, det er der den lækker, og det bliver mere og mere, du må ikke køre hjem i den.. :cry:

Det er da ikk' specielt ubarmhjertigt, "din motorblok er skæv, køb en ny" er noget værre :o
Vandpumpelejer holder ikke evigt, det kan også være "pakdåserne", men vandpumper dør, og din havde en meget normal levetid.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Kuksi » ons 30. dec 2009 21:23

17 år og 160.000 km. Det er da ok.
Har prøvet det der var værre. Som da min første MX'er tabte olietrykket på første tur, dagen efter jeg havde kørt den 800km hjem fra Tyskland. Der er jo ingen olietryks lampe, og trykket var OK da jeg startede den. Så jeg kørte bare til den var så ødelagt at tandremmen sprang. Det krævede så lige en ny motor. Men det endte med at den røg retur til Tyskland med et størrer tab, +10.000kr, og stadig ingen MX-5 !
Det var ØV :(
Det er dog meget dumt at din har været påfyldt rent vand, da der gerne skulle være additiver der forhindre korrektion af alu.topstykket, m.m. Mener også det er med til at smøre vandpumpen, så det kan være årsagen til at den gik.
Glæd dig over den nye tandrem og vandpumpe, dytten har fået.
Planlæg fremtidige udskiftninger, så vidt muligt. Så vil du kunne købe delene meget billigt ved f.eks. http://www.mx5parts.co.uk/
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tors 31. dec 2009 11:26

Lad vær med at falde i samme grøft, som jeg gjorde:
Deminiraliceret vand.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Star » lør 2. jan 2010 00:54

hasse skrev:Lad vær med at falde i samme grøft, som jeg gjorde:
Deminiraliceret vand.

ikke forstået? - det skal da bare være alm vand + glykol ( tror jeg det hedder) i en fornuftig frostblanding.

Nå eneste trøst er da at den stod inde på et lunt og tørt vræksted nytårsaften, og blev ikke udsat på fæle nedfaldende raketter!

GODT NYTÃ…R! :P
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Indlægaf And » lør 2. jan 2010 11:34

Jeg ville også være glad for at der ikke er mere galt. Du er heldig at det blev opdaget med den manglende frostsikring, med det vejr vi har haft de sidste par uger, så kunne det være gået MEGET værre!

Et tandremsskift er selvfølgeligt træls, men det er bare en vedligeholdsudgift og samtidigt billigt udført på en MX-5! Jeg har lige set et regning på en anden bil hvor samme manøvre kostede 11.000 kr på aut. værksted!!!!

Min MX-5 har kørt 230.000 nu - jeg aner ikke om vandpumpen er den originale eller ej, men ved tandremsskift til næste efterår/vinter der bliver den skiftet. Det er bare en sliddel.

Mvh.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » lør 2. jan 2010 12:47

ikke forstået? - det skal da bare være alm vand + glykol ( tror jeg det hedder) i en fornuftig frostblanding.

Det Hasse mener er at det under ingen omstændigheder må være postevand fra hanen. Det SKAL være deminiraliseret vand, helt som du ville bruge på dit batteri.
Postevand indeholder alt for mange urenheder og stoffer, til at det er sundt at få blandet i køleanlæget.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » lør 2. jan 2010 14:11

Samtidig ville jeg at fraråde at bruge det der fra varehusene.
(jeg har ikke (helt) present forskellen mellem deminiraliceret-denaturerert vand (eller er denatureret kun noget man har indenfor sprit---ikke sprut og slet ikke whisky/-ey).
Claus har en beskrivelse et eller andet sted.

Jeg brugte det fra Føtex og det gav en rigtig \"grim\" rød/brun farve, og vædsken virkede meget uren.

Det bedste - bortset fra det specielle vand til køler, der sælges på nettet - vil nok være destilleret vand. Men det koster en formue. Så hut jeg visker.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Bent » lør 2. jan 2010 17:12

Kuksi skrev:

Det Hasse mener er at det under ingen omstændigheder må være postevand fra hanen. Det SKAL være deminiraliseret vand, helt som du ville bruge på dit batteri.
Postevand indeholder alt for mange urenheder og stoffer, til at det er sundt at få blandet i køleanlæget.

Har nu altid brugt almindelig postevand + glykol. På diverse tankstationer får man osse "bare" vand.
Har lige drukket en kop postevand, så hvis I ikke hører mere fra mig, er jeg nok død af alle de "urenheder og stoffer" :(
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf hasse » lør 2. jan 2010 17:33

Hva' si'r du?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » lør 2. jan 2010 21:39

Har lige drukket en kop postevand, så hvis I ikke hører mere fra mig, er jeg nok død af alle de \"urenheder og stoffer\"

Regner da bestemt med at vi nok skal høre fra dig igen. Tænkt på alt det andet du har hældt indenbods her nytårsaften, og alligevel har overlevet :lol:
Nu ved jeg 100% at i et (gammeldags åbent) bly-batteri, der vil man afkorte levetiden (og ydelsen) ved at efterfylde med postevand. Der er både kalk og mineraler i vandet der vil skade batteriet.
For 20 år siden var det (rigtigt) disteleret vand man kunne købe til batterier og stryejern m.m. Men i dag er det det billigere deminiraliseret vand, hvilket er ligegyldigt i vores tilfælde. (Da vi formodeligt ikke anvender det intravenøst.)
Fra Wikipedia
Destilleret vand er vand der er raffineret ved destillation (kogning → fordampning → fortætning), og derfor indeholder det ikke kalk, salte eller andre urenheder. Ideelt er destilleret vand rent H2O (se vand), omend der findes forskellige grader af renhed. F.eks er WFI-vand (Water For Injektion) sÃ¥ rent at man kan bruge det til indsprøjtninger uden frygt for bakterier, svampe og andre urenheder.
Destilleret vand er nødvendigt til uforseglede bilbatterier, strygejern, særlige planter og kontaktlinser. I industrien foretrækker man at arbejde med destilleret vand, da almindeligt vands indhold af særligt kalk og ioner (der gør vandet strømførende) kan være problematisk. Men destilleret vand er kostbart at fremstille og almindeligt vand er lettilgængeligt i den vestlige verden.

Et alternativ til destilleret vand er demineraliseret vand der fremstilles ved ionbytning eller filtrering. Demineraliseret vand er billigere at fremstille end destilleret vand, men er ikke nødvendigvis sterilt. Typisk anvender man demineraliseret vand i industrien, hvis vandet skal være rent og sterilitet er ligegyldigt. I hospitalsvæsenet har man brug for destilleret vand af høj kvalitet

Alene af den grund at jeg gerne vil holde min køler (og resten af anlægget) fri for kalk. Så vil jeg bestemt ikke anbefale at køre med postevand.
Selv kører jeg nu også med Redline Water Wetter tilsat i kølesystemet.
http://www.redlineoil-europe.com/coolants/product.asp?product=WaterWetter%AE%5FCoolant%5F00027
Se evt. videoen på sitet.
Bilen havde det jo rigeligt varmt på banen i Skive. :wink:
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf L@rs » søn 3. jan 2010 12:46

Hvad med at samle lidt nyfaldne sne op i disse tider, det burde jo være godt at putte på køleren(når det er smeltet altså).
L@rs, Mazda MX5 1992
L@rs

Indlægaf hasse » søn 3. jan 2010 13:25

Eller regnvand, når den tid kommer.
Det plejer vi jo at få nok af.

Ved ikke hvodden det reagerer på en lakmusprøve.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Star » søn 3. jan 2010 19:42

man kan vel også købe lidt kildevand uden brus..... :roll:
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Indlægaf hasse » søn 3. jan 2010 22:09

Jo.