Hvad skal man vælge

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Hvad skal man vælge

Indlægaf streethair » søn 14. feb 2010 11:44

Hej alle MX5 ejer
Jeg går med tankerne om at anskaffe min en MX5 til at køre i næsten hele året rundt. Jeg vil have gode vinter dæk til den og holde den ved løbende veligeholdt med undervognsbehandling for at holde rusten væk. Mit spørgsmål går derfor ud på at jeg har et budget på ca. 100000 kr. (plus minus hvad der nu viser sig) at bruge. Skal jeg prøve at impotere fra tyskland eller skal man stole på de billeder man ser fra bilforhandler i USA og så få en derfra eller købe her i Danmark? Er der nogen der har erfaringer med dette og i givet fald give nogle gode råd. Hvad kan man spare eller hvad får man ekstra når man impotere?
streethair

Indlægaf crv » søn 14. feb 2010 12:42

Jeg har fornyligt via nettet købt en mx5 i Californien.Bilen var billig rustfri og bortset fra de små bilka buler i god stand.Transport 1350 dollars derefter 35% i moms og told. Der er to fordele ved Syd californien 1 med mindre bilen har været parkeret meget tæt på stille havet er de som nye i karossen.De fleste har alt i udstyr læder dvs læder ac cruse og det rigtige bagtøj.hvis du er så heldig at finde en 1999-2000 CA NB får du foræret ca 15 hk bare ved at flå den gamle manifold med cat af og installere fks en Racing-Beat 4-1. 1999-2000 NB skulle også have det bedste topstykke at modificere. Prøv autotrader.com søg under zip code 90290 som er LA Der er masser mellem 1500-6000
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv

Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf hasse » søn 14. feb 2010 13:17

CRV.
Har prøvet en FSIYF (Five Speed is your friend).
Er den kommet på danske nummerplader?
Hvis ja:
Hvad stod den dig i på en dansk gade?
Told, moms, reg.afgift osv.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf crv » søn 14. feb 2010 14:28

Bilen står stadig hos shipping firmaet i LA Jeg tager derover den 8 marts i 14 dage for at få monteret mere udstyr og hygge mig,Den bliver sendt straks efter til DK ankomst april-maj.Bil 36000 kr med fragt .Moms plus told ca 12000kr afgift ca 70000kr (1998 NB) så totalt ca 120000 -1250000 .Det eneste problem bliver toldsyn grundet bilen er fra et ikke EU land.men det er en California model som fra starten har strengere forurenings krav end DK så hvis jeg får vristed en data erklæring fra Mazda i DK skal det nok gå.Fik toldsynet en USA Porsche Boxster s for snart 2 år siden uden problemer ( en Email fra Porsche DK var nok)
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv

Indlægaf hasse » søn 14. feb 2010 14:43

CA er jo \"markedsledende\" fsv. angår forurening.

Har selv dårlig erfaring med at vriste oplysninger/dokumenter ud af Mazda - efter de blev sammenlagt med Ford -, så hvis jeg var dig, ville jeg lige checke med dem.

Eller forhøre mig hos registreringsmyndighederne/synsmyndighederne for at høre, hvad de vil ha' af dokumentation (måske lidt farligt, hvis du gør det i eget navn).
Senest rettet af hasse søn 14. feb 2010 14:47, rettet i alt 1 gang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf one-niner » søn 14. feb 2010 14:46

Som jeg ser på det:

Med måden det danske afgiftssystem er skruet sammen på, er der sjældent de store besparelser at gøre ved at importere, med mindre der er tale om meget specielle biler for hvilke efterspørgslen måtte overstiger udbuddet i Danmark. Hvis man, udover fragten af selve bilen, også vil investere i en rejse, så man kan se den ved selvsyn inden handlen, fordamper en økonomisk gevinst hurtigt.

Der kan dog være andre fordele, såsom udstyr, rust, specialmodeller osv. På \"ulempe-siden\" er risikoen den største faktor (f.eks. skjulte fejl og toldsyn). Og det er jo netop ved at påtage sig risiko, at man kan gøre de gode handler.

Personligt ville jeg kun gøre det, hvis jeg alligevel ville ud og rejse, så jeg kunne se giraffen, uden at skulle punge unødigt ud... men jeg er jo også jyde :)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf BNI » søn 14. feb 2010 17:54

Jeg overvejede selv at importere min mx-5 for et års tid siden, men endte med at købe en i DK. Jeg har derudover været med til at importere en bil fra Sverige.

Som jeg ser det er en mx-5 til 100.000 ikke speciel oplagt at importere, da udvalget i DK er ganske stort. Derudover er det ikke en bil man oplagt kan fylde med udstyr (og spare penge på det), og for 100.000 kr. vil det nok ikke være mange basseører man kan sparer ved at importere.

Som jeg ser det skal man gøre det, hvis man bare vil have en eller anden specialmodel eller farve. Her er udvalget i især Tyskland enormt. Derudover skal man synes, det er sjovt at læse en del på SKATs hjemmeside om hvordan de nøjagtige regler for import er. Det er ikke superindviklet, men det tager da nok en dags tid at få styr på det hele.

At importere fra USA ville jeg kun gøre, hvis jeg alligevel var i landet. At købe en bil udfra nogle små billeder på nettet ville jeg ikke have nerver til, men respekt til dem der tør.
1994 NA BRG - 1,8
BNI

Geografisk sted: København

Indlægaf crv » søn 14. feb 2010 20:09

Rigtigt at udvalget af gamle mx5 til under 100000 kr er stort i DK lige nu.Det gør det jo billigt at betale afgift på en rustfri 1994 NA 1.8 Ydermere er det med mx5 oplagt at få monteret ny udstødning kobling/svinghjul.undervogn og fælge og dæk osv mens bilen er i USA. du spare en bondegård og hvis delene sidder på bilen skal du jo ikke betale told og moms af delene.MX5 fjende nr 1 er rust og alene det at få en 12 år gammel fuldstændig rustfri bil med orginale papir mærkater i døre osv er for mig bare dejligt.
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv

Indlægaf Star » man 15. feb 2010 10:38

Jeg importerede min Special Edition 92 NA i August fra Tyskland, betalte 25 K for bilen i tyskland og 44 K i afgift - dvs ca 70 K på danske plader. 160.000 km og nydelig holdt.. :) - Det var nemmere end jeg troede. Jeg havde dog forventet lidt lavere afgift, men stadig et godt køb vil jeg påstå.
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf BNI » man 15. feb 2010 15:13

crv skrev:Rigtigt at udvalget af gamle mx5 til under 100000 kr er stort i DK lige nu.Det gør det jo billigt at betale afgift på en rustfri 1994 NA 1.8

Hmm den forstår jeg ikke helt. Fordi udvalget er stort i DK så bliver prisen på en given mx-5 vel ikke mindre? At udvalget er stort, gør vel sådan set bare, at det er let for SKAT at fastsætte en pris på netop din bil. Jo mere sjælden en bil man importerer, jo sværere er det for SKAT at fastsætte en værdi på bilen, og man er derefter ude i lidt af et lotteri hvor man både kan vinde og tabe.

crv skrev: Ydermere er det med mx5 oplagt at få monteret ny udstødning kobling/svinghjul.undervogn og fælge og dæk osv mens bilen er i USA. du spare en bondegård og hvis delene sidder på bilen skal du jo ikke betale told og moms af delene.MX5 fjende nr 1 er rust og alene det at få en 12 år gammel fuldstændig rustfri bil med orginale papir mærkater i døre osv er for mig bare dejligt.

Ja hvis man skal gøre det, er det da klart man skal fylde sin mx-5 med alt hvad den kan trække af dæk, reperationer, udstyr osv. Det kræver dog også man bruger noget tid på arrangementet, og derfor ville jeg personligt kun importere fra USA hvis jeg alligevel var i landet da besparelsen ellers kan blive spist af af fly, fragt og hotelbesøg.

Overordnet set er min holdning til import, at man først og fremmest skal gøre det for oplevelsens skyld, eller fordi man vi have en specialmodel eller farve (+fordelen ved de kan være rustfri). At gøre det for at spare penge skal være perifert, især når vi taler om en bil til små 100.000 kr.
1994 NA BRG - 1,8
BNI

Geografisk sted: København

Indlægaf BB » man 15. feb 2010 17:29

BNI skrev:Overordnet set er min holdning til import, at man først og fremmest skal gøre det for oplevelsens skyld, eller fordi man vi have en specialmodel eller farve (+fordelen ved de kan være rustfri). At gøre det for at spare penge skal være perifert, især når vi taler om en bil til små 100.000 kr.

Enig. Man kunne eksempelvis gøre fordi man ønskede sig en MSM :D

Det er en tanke jeg har leget med i nogen tid. Smutte til USA, købe bilen i en stat med nul sne, kører den til New York for at lade den blive sejlet hjem (når evt. fejl man finder undervejs er fixet).
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf crv » man 15. feb 2010 17:41

Stort udbud giver som regl lavere priser.Lavere priser giver mindre i afgift (62% af forhandlers salgspris.)Min flybillet koster 3200 kr jeg bor gratis hos venner og min kone og jeg kørte 5000 km på vores sidste ferie i november i bilen.Du spare også penge til en udlejnings bil.og som nævnt før så ender du ikke op med en sur gammel spand
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv

Indlægaf hasse » man 15. feb 2010 17:57

Streethair (godt navn til en (kommende) MX5 ejer).

Går ud fra (?), at du har været inde på au2fast.dk.

Hvis ikke gør det.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf one-niner » man 15. feb 2010 18:04

BNI skrev:Hmm den forstår jeg ikke helt. Fordi udvalget er stort i DK så bliver prisen på en given mx-5 vel ikke mindre?

Som crv skriver, så er det faktisk sådan, det hænger sammen. Hvis udbuddet stiger eller efterspørgslen falder, så falder prisen til et lavere niveau. Læs evt. her: http://da.wikipedia.org/wiki/Udbud_og_e ... C3%B8rgsel

Det betyder endvidere, at hvis man har to markeder med den samme vare, men med forskellige udbud og efterspørgsler, så vil prisen være forskellig de to steder, og der kan tjenes penge på eksport/import med mindre, der er indført handelshindringer der enten forhindrer det eller gør det økonomisk uatraktivt (f.eks. told).

- Tom

Off-topic:
Hvis der importeres/eksporteres i vildskab, så vil markederne smelte sammen og prisen de to steder nærmere sig hinanden. Det var det, der var ved at ske, da bilproducenterne blev trætte af, at forretningsfolk eksporterede ny danske biler til f.eks. Tyskland.

Producenterne havde fastsat prisen lavere i DK pga. vores afgifter, der betyder, at danskerne generelt køber færre biler end folk i andre lande (fordi prisen inklusiv afgifter er så meget højere end uden). Så lidt lavere pris -> lidt lavere dækningsbidrag pr. bil, men større salg, hvilket giver et øget totalt dækningsbidrag i sidste ende (men stadig lidt lavere end i f.eks, Tyskland). Så vidt så godt.

Problemet opstod som sagt da folk begyndte at eksportere til Tyskland. Tyskerne fik billigere biler men fabrikanterne gik glip af penge, idet det tyske marked som ovenfor beskrevet var mere lukrativt end det danske. De truede så med at hæve prisen på det danske marked til det internationale niveau for at stoppe handlen, men det skete ikke helt, da det deraf faldende salg ville koste bilfabrikkerne mere end de ville vinde. Enden på det hele er sandsynligvis blevet, at de tyske bilpriser er faldet en lille bitte smule samtidig med, at de danske er steget lidt, hvorefter det hele har fundet et stabilt niveau, hvor alle tjener mest muligt.
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf motorbøllen » tirs 16. feb 2010 00:44

Streethair:

au2fast.dk eller slå et smut forbi ham og hør hvad han kan diske op med.

Han kan finde en god 5'er til dig til under 100.000 kr i fornuftig og god stand, hvis han ikke selv har på lager.

Min næste 5'er bliver købt der. Uden tøven.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Tilbage til Diskussion