Endeligt forår - hvilke sommerdæk?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Endeligt forår - hvilke sommerdæk?

Indlægaf Piphest » man 1. mar 2010 14:08

Nu hvor det endeligt officielt er forår. Så skal Miata inden længe forårsklargøres og ud at køre. :D

Så er spørgsmålet bare, hvilke futter skal 5'eren have på?

I dag har jeg Toyo R888 på den. De er ganske forrygende, hvad angår grip og de er (desværre) langt fra slidte endnu, jeg synes bare de er ret ukomfortable og støjende at køre med hvis man skal køre særlig langt. Så nu vil jeg have nogle andre som også er rigtigt gode sommerdæk, men som er mere egnet til \"hverdagskørsel\". Nogle erfaringer?

Jeg har haft lidt kig på \"Michelin Pilot Sport 3\", som netop skulle være kommet på markedet og som får gode anmeldelser. \"Bridgestone Potenza RE-11\", som hos Tirerack bliver rated helt i top, eller skal det være noget helt 3.?
Nogle bud, hvilke erfaringer har I med sommerdæk på jeres 5'ere? :D
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf jepperimmen » man 1. mar 2010 14:56

Jeg kører Pirelli PZERO NERO 205/40-17 - meget glade for dem og de er endda billige :D Købt via dæk-online og monteret hos min lokale dæk-pusher.

På min første 5'er havde jeg ContiSport contact, hvilket også var ok

Der er en del holdninger her: http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=1300&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=sommerd%E6k
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf And » man 1. mar 2010 17:17

Fra et par stykker her på sitet har jeg fået anbefalet Pirelli PZERO NERO - prisen på dem er også ganske rimelig. Personligt har jeg ingen erfaring med dem.

Jeg kører selv med Conti Sport Contact 2 nu og er meget glad for disse dæk. De performer meget linieært og er efter min mening meget lette at læse når der bliver kørt frisk på landevejene - jeg har dog ikke kørt \"ekstremt\" (track-day) med dem. Især i regnvejr er de ganske super, noget jeg fik bekræftet da jeg var på køreteknisk anlæg i efteråret med MX-5 klubben. På den tørre asfalt, med stadig fugtige dæk gik det også super den dag. Samtidigt støjer de heller ikke synderligt meget.

Seat'en kørte med ContiSport3 i 17\" og det var simpelthen et super dæk - hurtigt, langsomt, tørvejr, regn - det hverken støjede eller gjorde noget uventet i den tid jeg kørte med det.

Skulle jeg købe igen ville jeg nok købe Conti Sport Contact 3 til MX-5'eren. Performance på fugtig/våd vej vejer tungt i min verden - her kommer jeg tættere på grænsen.

Et alterntiv (og nu får jeg måske hug!) kunne være Hankook K107 (Ventus S1) dækket som har fået meget ros her i Europa. Jeg overvejer at prøve dette af på Corollaen til sommer - så kan jeg også teste det på MX-5'eren :)

I øvrigt er jeg glad for dæk der IKKE har v-mønster, jeg har bare oplevet hæl-tå slid for mange gange. Men jeg kører nok bare for meget ligeud... :wink:
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Piphest » man 1. mar 2010 21:04

Jeppe:
Jeg har faktisk overvejet at prøve Pirelli P ZERO, da de både bliver rated rimeligt godt på Tirerack og de har en god komfort. Pirelli PZERO NERO klarer sig også okay, men kommer dog kun på en 17. plads.

And:
Jeg har lige som du prøvet Continental ContiSportContact 3 på min Seat. Jeg synes de kørte ret godt, men de gik meget hurtigt i stykker. To tabte konstant luft og på et af dækkene smuldrede væggen (det skulle vist være ret almindeligt for dem).

Jeg tror jeg vil undersøge de her lidt nærmere:
Pirelli P ZERO
Michelin Pilot Sport 2 og 3
Bridgestone Potenza RE-11
Bridgestone Potenza RE050A Pole Position

Er der i øvrigt nogen der har erfaringer med \"Bridgestone Potenza RE050A Pole Position\"? (ham der laver service på Seat'en taler varmt om dem).
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf one-niner » man 1. mar 2010 21:15

Jeg læste en del om dæk sidste år, da jeg overvejede andre fælge (hvilket aldrig blev til noget). Der var generel tilfredshed med ContiSportContact 2. Goodyear Eagle F1 GS-D3 har jeg kørt med tidligere på en Passat, og var vildt imponeret over køreegenskaberne på både tør og våd vej, men de støjede noget - ikke så fedt i en MX-5, hvilket andre også har bemærket.

Da støj i højere grad bemærkes i en soft-top, og bilen i øvrigt er noget lettere end en gennemsnitlig sporty bil, så vil jeg nok ikke anbefale et nyudviklet dæk, men derimod ét, der med succes er testet af andre på en MX-5.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf And » man 1. mar 2010 22:08

Piphest skrev:And:
Jeg har lige som du prøvet Continental ContiSportContact 3 på min Seat. Jeg synes de kørte ret godt, men de gik meget hurtigt i stykker. To tabte konstant luft og på et af dækkene smuldrede væggen (det skulle vist være ret almindeligt for dem).

Interessant, dette fænomen kunne jeg slet ikke genkende på min Seat, men du har måske kørt din lidt mere hårdt end jeg gjorde? (ikke på nogen måde negativt ment!) Da jeg købte den stod den på ContiSportContact 2 dæk som også performede ganske acceptabelt, men dog med lidt mere støj, de var så også ganske nedslidte!

På Mazdaen ser dækkene ud som nye til trods for at de blev godt masseret i sidste sæson.

Jeg synes dog det kunne være meget interessant at du prøvede f.eks. Bridgestone RE050 dækkene, så får vi også lidt erfaring med disse på en MX-5 :)

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf Piphest » man 1. mar 2010 22:44

And skrev:
Piphest skrev:And:

Interessant, dette fænomen kunne jeg slet ikke genkende på min Seat, men du har måske kørt din lidt mere hårdt end jeg gjorde? (ikke på nogen måde negativt ment!) Da jeg købte den stod den på ContiSportContact 2 dæk som også performede ganske acceptabelt, men dog med lidt mere støj, de var så også ganske nedslidte!

På Mazdaen ser dækkene ud som nye til trods for at de blev godt masseret i sidste sæson.

Jeg synes dog det kunne være meget interessant at du prøvede f.eks. Bridgestone RE050 dækkene, så får vi også lidt erfaring med disse på en MX-5 :)

Jeg har faktisk prøvet Bridgestone RE050 på en vens 5'er, og de står slet ikke fast, man skal ikke tage et sving særligt stærkt før den skrider ud og de får heller ikke de bedste anmeldelser på Tirerack.
"Bridgestone RE050A Pole Position" skulle derimod være ret gode og de får gode anmeldelser på Tirerack.
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf hasse » man 1. mar 2010 22:56

For mit vedkommende kan jeg anbefale - som jeg har gjort tidligere flere steder - B. F. Goodrich g-force profiler 195x50-15.
Begrundelserne har jeg osse gjort rede for andre steder.

Har på intet tidspunkt været utilfreds med dem.

Har endnu ikke (rigtig) testet - mine nye sutter, hvordan det er med G-force 195x50 på forhjulene og 205x50 på baghjulene.

Og så det sædvanlige PS (\"sig\" ikke, at jeg ikke eftertænker det, jeg skriver. Engang imellem var det måske en ide, at jeg gennemtænkte det, før jeg skrev (Så kom jeg den i forkøbet)):

I kan ikke rigtig regne med dæktests fra USA.
Jeg har fået at vide, at det er forskellige gummiblandinger, der laves).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » tirs 2. mar 2010 08:36

Piphest skrev:
And skrev:Jeg synes dog det kunne være meget interessant at du prøvede f.eks. Bridgestone RE050 dækkene, så får vi også lidt erfaring med disse på en MX-5 :)

Jeg har faktisk prøvet Bridgestone RE050 på en vens 5'er, og de står slet ikke fast, man skal ikke tage et sving særligt stærkt før den skrider ud og de får heller ikke de bedste anmeldelser på Tirerack.
"Bridgestone RE050A Pole Position" skulle derimod være ret gode og de får gode anmeldelser på Tirerack.

Se det overrasker mig også... jeg har ellers indtrykket af at RE050 er et super dæk! Og så kommer du lige op med at der også er et RE050A Pole Position - øv der knækkede mit verdensbillede! Jeg må lige undersøge det dæk nærmere, har et Bridgestone dækcenter i nærheden - det kunne også være et oplagt testobjekt på Corollaen?!?

hasse skrev:For mit vedkommende kan jeg anbefale - som jeg har gjort tidligere flere steder - B. F. Goodrich g-force profiler 195x50-15.
Se der kan jeg slet ikke genkende din opfattelse af dette dæk, men jeg må så også sige at min mening måske er en kende subjektiv her! Min oplevelse med dette dæk i samme størrelse er ikke god, jeg købte et sæt alufælge med dem på til en tidligere bil. De havde en ekstrem hæl/tå og larmede forfærdeligt (kunne overdøve en gammel VW dieselmotor!). Men jeg købte jo så også dækkene brugt og kender ikke til det forrige brugsmønster - på en frisk kørt MX-5 fungerer det perfekt for dig, Hasse.

På bane overbeviste det mig dog ikke, her må jeg så forsvare det lidt og sige at det jo var monteret på en temmelig næsetung bil, med kronisk understyring til følge (og en LILLE smule krængning!) :lol:

Billede

Billede
Der røg +2 mm mønster af forhjulene den dag

hasse skrev:I kan ikke rigtig regne med dæktests fra USA.
Enig - jeg holder mig også til europæiske tests (om end jeg samler inspiration på USA hjemmesider)!

Brugeravatar
And

Indlægaf jepperimmen » tirs 2. mar 2010 09:38

Piphest skrev:Jeppe:
Jeg har faktisk overvejet at prøve Pirelli P ZERO, da de både bliver rated rimeligt godt på Tirerack og de har en god komfort. Pirelli PZERO NERO klarer sig også okay, men kommer dog kun på en 17. plads.

Du har jo prøvet min og hvis du kan vente til april har du jo en tur med kompressor til gode :P
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Softtop » tirs 2. mar 2010 10:32

Dit fine hjulløft siger ellers noget om et ok greb i det forreste hjørne!

And skrev:
Piphest skrev:
And skrev:Jeg synes dog det kunne være meget interessant at du prøvede f.eks. Bridgestone RE050 dækkene, så får vi også lidt erfaring med disse på en MX-5 :)

Se det overrasker mig også... jeg har ellers indtrykket af at RE050 er et super dæk! Og så kommer du lige op med at der også er et RE050A Pole Position - øv der knækkede mit verdensbillede! Jeg må lige undersøge det dæk nærmere, har et Bridgestone dækcenter i nærheden - det kunne også være et oplagt testobjekt på Corollaen?!?

hasse skrev:For mit vedkommende kan jeg anbefale - som jeg har gjort tidligere flere steder - B. F. Goodrich g-force profiler 195x50-15.
Se der kan jeg slet ikke genkende din opfattelse af dette dæk, men jeg må så også sige at min mening måske er en kende subjektiv her! Min oplevelse med dette dæk i samme størrelse er ikke god, jeg købte et sæt alufælge med dem på til en tidligere bil. De havde en ekstrem hæl/tå og larmede forfærdeligt (kunne overdøve en gammel VW dieselmotor!). Men jeg købte jo så også dækkene brugt og kender ikke til det forrige brugsmønster - på en frisk kørt MX-5 fungerer det perfekt for dig, Hasse.

På bane overbeviste det mig dog ikke, her må jeg så forsvare det lidt og sige at det jo var monteret på en temmelig næsetung bil, med kronisk understyring til følge (og en LILLE smule krængning!) :lol:

Billede

Billede
Der røg +2 mm mønster af forhjulene den dag

hasse skrev:I kan ikke rigtig regne med dæktests fra USA.
Enig - jeg holder mig også til europæiske tests (om end jeg samler inspiration på USA hjemmesider)!
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf hasse » tirs 2. mar 2010 10:33

Det er jo forbandet subjektivt: Ens opfattelse og oplevelse af dæk.
Men det er let at skille skidt og kanel.
Er sværere, når man skal til at skelne mellem de forskellige kanelarter (hvis der findes så'den noget).
Jeg har aldrig kørt med dem på bane. Til det brug har jeg \"mine gamle\" Eagle F1 (der nærmer sig slick stadiet) på org. fælge.

Men min MX'er opfører sig som en veldresseret jagthund, der får øje på en trykkende hare: Når den - MX'eren - får øje på noget, der bare minder om et sving.
Når jeg så si'r \"GO\", går den - MX'eren - løs og klarer svinget i bedste stil.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf the chicken » tirs 2. mar 2010 14:41

Kører også med Pirelli PZERO NERO og med mine knap 50.000 km året er det et godt og slidstærkt dæk.

Det har et rigtig godt bid både i vådt og tørt, og skridgrænsen kommer stille og roligt :)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken

Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Piphest » tirs 2. mar 2010 15:36

the chicken skrev:Kører også med Pirelli PZERO NERO og med mine knap 50.000 km året er det et godt og slidstærkt dæk.

Det har et rigtig godt bid både i vådt og tørt, og skridgrænsen kommer stille og roligt :)

Tror også Pirelli PZERO NERO er gode.
Hvordan er støjen i dem?

Jeg har lige været nede at tale med den lokale "dækmand" her i Vejle, som stadig taler meget varmt for Bridgestone Potenza RE050A, så det ender nok med at blive Bridgestone Potenza RE050A i størrelserne 205/40/17 i for og 255/35/17 i bag. Det må være en fornuftig løsning.

Dem der hed Bridgestone Potenza RE050A Pole Position og RE-11 fandtes slet ikke i Europa, så det kan være ligemeget.
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf hasse » tirs 2. mar 2010 15:51

Kan ikke lade være med at nævne dem igen:
Toyo advan specialfremstillet til Lotus (si'es det).

Hvis den med de større dæk på baghjulene \"ikke virker\", står den på disse.
Hov. Var der ikke noget med: If it works, don't fix it? (tænker på 195x50 BF G-force profiler på alle hjørner)

Jo, men......

Rent sagligt er Toyo's lotusdæk jo lavet til en meget lettere vogn.
Men load index er nogenlunde det samme. SÃ¥ mon ikke det er noget med stivheden i siderne/ i kassen?

Og hvor pokker kan man se noget om det?
Og hvis valgmuligheden er der, må det da også være en fordel med \"så lav max. hastighed som muligt\" f.eks. 210 km.

Et dæk, der er maxet til 240/260 km når jo aldrig - under rimelig normale forhold - den optimale dæktemperatur på MX'eren.

(Lidt flueknebberi, fordi det er forår uden for).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Næste

Tilbage til Diskussion