Startproblem

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Startproblem

Indlægaf Felix » man 15. mar 2010 21:57

For første gang i de 6 år jeg har haft min Mx-5 skete det imorges at den simpelthen ikke ville starte. Den hostede en gang og derefter kørte startermotoren ellers bare uden tænding selv om jeg prøvede i omkring 30 sekunder...

Nå Jeg måtte erkende den var død og finde andre måder at komme på arbejde på :( . Har så her i eftermiddag skiftet tændørørene der var sorte og benzinduftende, men selv med de nye var den f.... ikke meget for at springe igang...kom humpende igang med ekstrem ujævn motorgang de første 10 sekunder :o så blev det langsomt bedre og til sidst kørte den helt fint og jævnt som den plejer og jeg tog dne ud på en lille tur til den var varm.

Nu er spørgsmålet - Hvorfor dælen gjorde den nu det for? Eneste grund jeg kan se til dens opførsel er at jeg i lørdags bakkede den ud af garagen lod en stå i nogle timer og bakkede den ind igen (skulle solhærde en stenslagsreparation).
Så er spørgsmålet om det med at starte den kortvarrigt og så stoppe motoren bare noget den ikke kan li? og som man derfor skal holde sig fra for en MX-5?

Er der nogen der ved om man kan justere startblandingen til en tyndere blanding (virker meget fed at dømme efter tændrørenes udseende og lugt) :?:
Elle kan den være syg?

Kender andre denne opførsel?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Viggoman » man 15. mar 2010 22:36

Du mangler tænding. Mest oplagt er en død tændspole, som er et svagt punkt på MX5.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » man 15. mar 2010 23:56

Tændkabler eller tændspolen.
Har selv haft defekte tændkabler som bare svigtede fra det ene øjeblik til det andet. Hvis det er de orginale du kører med vil jeg anbefale at skifte til en anden type.
f.eks http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php?currency=DKK&products_id=560
Nogle rigtig gode kabler.
Tændspolen kan hvis du har et ohm-meter, godt måles/kontrolleres. Men det er ikke 100% sikkert at fejlen vil vise sig ved denne ohm måling.
Op med 2 tændkabler af gangen (dem der går til samme spole) og mål værdien. Derefter måles den anden spole, som går til de 2 andre tændkabler. De to værdier skal så gerne være rimelig ens, og ligge mellem 9000-13000 Ohm. ( der er langt ned i tændspolen, til du får forbindelse. Stik et bor eller skruetrækker ned i hullerne og mål på dem)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Felix » man 22. mar 2010 21:40

Tak for input. Den har nu fået nye tændrør og det virker som om det har gjort forskellen - Havde den ude af garagen her i lørdags - på samme måde kort opstart og så ståen i flere timer (mens jeg vaskede og fik alt vejsaltet skyllet ud af krogene før det kan komme til at sidde og lave grobund for rust nu temperaturen stiger og de kemiske processer inkl rust får fart på, tilsidst gav den en ordentlig gang voks og knofedt...ser s.. dejlig ud igen :D inde bag ved al vintersnavset). Nå men altså her mandag ingen startproblemer blot en let udsætter i først kryds, da den fik lidt pedal ud af svinget, men jeg spulede nu også hele motorrummet og med K&N filter kommer der let noget vand den vej - vejen hjem fra arbejde, hvor den jo havde haft tid til at stå og fordampe vand fra hvor det nu har måttet ligge og potentielt skabe probelemr, kørte den helt perfekt :D
Den har iøvrigt næsten nye tændkabler fra MX5parts - ikke at jeg kunne mærke nogen forskel fra de forrige, der så som om de kan have været de originale - Får jeg probelmer igen vil jeg måle tændspolerne som foreslået.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » ons 24. mar 2010 15:50

Nu har Gud hjælpe mig også været ude for det. Ville ikke starte.

Var igår ude på en længere tur uden nogen som helst problemer.
Da jeg så skulle starte den her til formiddag (parkeret inde-parkeringshus-altså rimelig varmt) drejede motoren lystigt rundt, men der var ikke så meget som antydning af \"gnist\". Kun lystigt rundt.
Ingen prutten el. lgn.
(og jeg havde ikke værktøj ved hånden til at checke tændrør-gnist).

\"Rev\" lidt i relevante ledninger i motorrummet. Ingen respons.

Tog så sikringerne ud. Dem i boksen i motorrummer og satte dem i igen (havde ikke noget til rensning ved hånden). En af dem er til \"fuel\".

Og så startede den og kørte.

Om det så har været skidt på sikringen (tvivler faktisk) eller relæet til brændstofforsyningen er ved at gå, aner jeg ikke. Nok en blanding.

Men nu må \"vi\" se. Har mistanke til relæet.

Klog af skade ser jeg tiden af, før jeg begynder at måle osv. på relæet.

Efter devisen:

If it works, don't fix it (selv om det kribler i fingrede).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Tilbage til Problemer og løsninger