skal jeg afmontere AC

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

skal jeg afmontere AC

Indlægaf crv » fre 9. apr 2010 20:22

I forbindelse med min dataerklæring til toldsyn blev jeg ringet op af en tec fra Mazda Dk.Han spurgte om min MX5 havde AC jeg sagde ja og han sagde så skulle vægten justeres op med 17 kg.De 17 kg ekstra vægt kunne jeg godt være foruden så nu overvejer jeg af afmontere skidtet.Hvad svare 17 kg til at jeg skal have i ekstra hk for ikke at foringe min 0-100 km tid i forhold til MX5 uden AC.Er der nogen som ved om det er tidskrævendene at afmontere/montere. Køre til toldsyn Nu på onsdag
MVH
Lars
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv

Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf motorbøllen » fre 9. apr 2010 20:33

Hvis du kan få dytten op på en lift og har anskaffet en \"kort\" rem til en med servo, så er det af med bundpladen og så tage det hele nedefra.
Med det rigtige værktøj og god snilde tager det vel en times tid til halvanden. det der tager længst tid er at få rørene af. men behold den ekstra blæser til mere motorkøling når det skal være sjauuuuuuuw.
Andreas afmonterede AC på min i forbindelse med andet arbejde og det var ikke langt tid han brugte og selv for mig så det nemt ud.
Det der skræmmer en mest for at gå igang er umiddelbrt slanger og rør men det er hurtigt overstået hvis du ved hvad du laver.
Og husk så at få et frontgitter til dytten, for når AC-køleren er væk er der åbent ind til den og den er tyd i materialet synes jeg.
Til gengæld kan du se en mærkbar forandring på motortemperaturen når du kører for så er den ikke skærmet ind som før og der bliver ikke nær så varmt i maskingangen.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf And » fre 9. apr 2010 20:41

Jeg spørger kun hvorfor??? ;)

Altså jeg ville ikke bruge den energi på at spare 17 kg, find dem hellere ved at skrotte reservehjul og andre småting!

Ovenstående blev sagt med et glimt i øjet, hvorfor vil du lave om på en ganske velfungerende maskine. Spar hellere vægten på andre og nemmere udførte områder.

Men som svar på dit spm, ja det er efter min mening tidskrævende at koble AIRCON fra. Du skal have kompressoren afmonteret og en tilsvarende kortere rem monteret. Kondenser og tørrefilter skal også afmonteres og så skal rørføring ind til varmeapparatet fjernes. Hvorledes og hvor meget der skal fjernes inde i kabinen (ved varmeapparatet) aner jeg ikke. Efter min mening er der ikke stor nok gevinst i forhold til det \"tab\" jeg mener man lider ved at fjerne det komfortudstyr.

Mvh.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf crv » fre 9. apr 2010 20:47

Havde slet ikke tænkt på det med mere køling og dermed mindre varm motor Har tænkt at skifte køler ud til en 37 mm alukøler kan fjerne AC i samme arbejdsgang.Som jeg ser det er der nu ingen tvivl du spare vægt og får en koldere motor så op på loftet me alle AC stumperne.
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv

Indlægaf Kuksi » fre 9. apr 2010 21:57

AC har INTET at gøre i en MX-5, hvis I spørger mig!
Det skal bare ud sammen med reservehjul, tiedown kroge, solskærme (men det var mest for udsynets skyld) og andet overflødigt :D.
Det er rigtigt mange kg at spare, og så er de placeret langt fra bilens \"midtpunkt\". Men er ikke klar over hvordan man lige slipper af med freon i anlægget på en forsvarlig måde?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Ken » fre 9. apr 2010 23:01

Fatter ikke en brik... Jeg vil give min førstfødte for et klimaanlæg! Mine fødder koger på længere køreture, og i sommervarmen kan varmeapperatet ikke køle nok, nede under instrumentbrættet.

FUCK de 17 ekstra kilo indtil du har prøvet at køre en varm sommerdag. Hvis du ombestemmer dig, kan du altid få det afmenteret.

Ud over at fjerne rør, kompressor, kondensor, ledninger, osv, skal du bruge en anden indsugningstragt til indsblæsningen i kabinen, hvor fordamperen er monteret.

Og mens du sidder du sidder fast i en bilkø, i 30 graders varme i tæt sommerregn, med kogende fødder og kigger på din AC knap, der ikke virker fordi du ville spare 17 kg, kan du trøste dig med videresalgsværdien er faldet med en pæn sjat.
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Kuksi » fre 9. apr 2010 23:39

Er da glad for AC i familiecontaineren, men har aldrig manglet/ønsket det i min NA'er.
Skal det være sportsligt/race, så lever jeg lykkeligt uden. :D Men måske er det også derfor jeg syntes bedst om NA'erne. Også selv om de må se sig slået på andre punkter, af de senere modeller.

Se evt her: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=19775
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » fre 9. apr 2010 23:46

Betydningen af vægtformindskelse bliver generelt overvurderet, når det drejer sig om acceleration.

Her er et par link, der kan leges med:

http://060calculator.com/

og

http://www.web-cars.com/math/qtr_mile.html
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » lør 10. apr 2010 09:34

Ken skrev:Fatter ikke en brik... Jeg vil give min førstfødte for et klimaanlæg! Mine fødder koger på længere køreture, og i sommervarmen kan varmeapperatet ikke køle nok, nede under instrumentbrættet.

FUCK de 17 ekstra kilo indtil du har prøvet at køre en varm sommerdag. Hvis du ombestemmer dig, kan du altid få det afmenteret.

Ud over at fjerne rør, kompressor, kondensor, ledninger, osv, skal du bruge en anden indsugningstragt til indsblæsningen i kabinen, hvor fordamperen er monteret.

Og mens du sidder du sidder fast i en bilkø, i 30 graders varme i tæt sommerregn, med kogende fødder og kigger på din AC knap, der ikke virker fordi du ville spare 17 kg, kan du trøste dig med videresalgsværdien er faldet med en pæn sjat.

Ud over at der bliver talt i jævnt klart sprog i ovenstående, så er jeg ganske enig - stadig sagt med et glimt i øjet!

Min kone og jeg kunne have slået ihjel for en omgang aircon da vi i august 2008 holdt i 3 timer i kø på autostradaen ved Milano. Vi måtte have kalechen oppe fordi det ellers blev for varmt at sidde i bilen. Under mine pendlerture mellem Svendborg og Aalborg har jeg også savnet AC et par gange når solen står højt, men jeg overlever nu fint uden på de ture.

Jeg ville prøve det af inden jeg skrottede elementerne, eller som minimum, afmontere komponenterne på en måde så du let kan genskabe tingene.

I bund og grund er det nok et spm. om man er "purist" eller "komfort-dyr" ;)

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf crv » lør 10. apr 2010 13:58

Havde AC i min gamle 1994 NA og brugte det aldrig.Har kørt gennem Mohavi desset i august måned med toppen nede på vej til Vegas så varme genere mig åbentbart ikke.Men klart at AC er en god ting hvis man har kone eller børn i bilen.Lader min gode mekaniker kikke på sagen når jeg skal have ny køler(den gamle er godt brun) siger han det er besværligt at afmontere/montere igen så må jeg overveje det igen.Min gamle NA og min nye NB har bege Cruse controll.Har aldrig brugt det.Jeg må være en person som kan lide det simpelt.
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv

Indlægaf Star » lør 10. apr 2010 14:51

Jeg ville afgjort også beholde det, 17 kilo er jo ingenting, medmindre man kun går op i trackdays. - I dagligdagen er det fed komfort, og om vinteren kan man bruge det til at fjerne kondens.

Gensalgprisen på bilen er også bedre med AC
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf And » lør 10. apr 2010 20:58

crv skrev:Havde AC i min gamle 1994 NA og brugte det aldrig.Har kørt gennem Mohavi desset i august måned med toppen nede på vej til Vegas så varme genere mig åbentbart ikke.Men klart at AC er en god ting hvis man har kone eller børn i bilen.Lader min gode mekaniker kikke på sagen når jeg skal have ny køler(den gamle er godt brun) siger han det er besværligt at afmontere/montere igen så må jeg overveje det igen.Min gamle NA og min nye NB har bege Cruse controll.Har aldrig brugt det.Jeg må være en person som kan lide det simpelt.

Du har overvejet det, det var ikke helt mit indtryk i det første indlæg i denne post. Derfor ved du også godt selv om du kan undvære denne "creature comfort".

Kørt Mohave Desert - respekt(!) og en god portion misundelse herfra.

Cruise control ville jeg gerne have, men det bunder nok også i at en del af mine køreture har været 290 km motorvej uden skift i hastighed undervejs. Der kommer komfort gen'et op i mig.

Brugeravatar
And

Indlægaf crv » lør 10. apr 2010 22:35

Ja jeg må indrømme at linket omkring vægt kontra 0-100 sammenholdt med foringelse af handelsværdien og mekaniker timer har svækket min beslutning.Har foresten også glemt min kone i denne sammenhæng.Hun som ellers aldrig har vist interesse for min( Forhåbentlig snart solgte )Porsche Boxster S er helt vild med den lille hvide NB og kan ikke vente til der kommer plader på så hun kan køre ud og shoppe.Det ender nok med at vi skal lægge arm om hvem der skal bruge bilen
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv

Indlægaf feddersen » søn 11. apr 2010 08:55

Hej

Undskyld, at jeg lige bøjer tråden lidt.

Hvordan er Boxsteren i forhold til MX5'eren og bytter du virkelig din Porsche med en Mazda?
Med venlig hilsen
Karsten Feddersen :-)
Brugeravatar
feddersen

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Danny » søn 11. apr 2010 13:22

Jeg havde A/C i min gamle 5'er og brugte det aldrig. Jeg ved ikke om det er fordi det er et halvdårligt anlæg Mazda har installeret, men jeg synes kun det havde samme effekt som hvis man kunne skrue den almindelige blæser et eller to trin højere op. Det er jo ikke et klimaanlæg, der sørger for, at kabinen altid har en konstant temperatur, blot ekstra boost til blæseren. Jeg havde tænkt mig at afmontere det en dag, så jeg er glad for at den nuværende dyt ikke har det. I min optik er det der kun for, at man har noget mere at vedligeholde på.

Jeg tror altså heller ikke, at folk der shopper sportsvogne, fokuserer så meget på komfort-tilbehøret, at det påvirker salgsværdien så meget igen. I så fald kan man jo bare henvise dem til Mercedes, hvor de også kan få varmeblæsere i nakkestøtterne osv :P

I øvrigt er det vel sjældent så ulideligt varmt, uden at vejret samtidig tillader at toppen foldes ned.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Næste

Tilbage til Diskussion