Hej
Her til aften var jeg ude og køre en lille hyggetur med knægten, op til svigerforældrene og retur - ca. 25 km hver vej, med ca tre timers pause indlagt. Bilen kørte perfekt, det var en almindelig hyggetur med stille og rolig kørsel. Da jeg var næsten hjemme var jeg lige forbi fritidsjobbet og tjekke mit dæktryk. Bilen blev så sat med radioen kørende og lyset tændt, men slukket motor. Startspærren, Ariane, aktiverede efter to minutter og da jeg skulle køre igen gjorde jeg som sædvanligt, deaktiverde den og drejede nøglen.
Intet skete der! Starteren tørnede lystigt, men der var ingen respons fra motoren. Jeg forsøgte igen, men uden held, så aktiverede jeg startspærren ved at låse bilen og låste derefter op igen (og deaktiverede). Prøvede en gang til, men ingen forskel.
Nu trak jeg vejret i 30 sekunder og prøvede igen, motoren startede uden problemer og jeg kørte hjem. I garagen prøvede jeg umiddelbart efter samme manøvre igen. Stop motoren vent ca. 3 minutter og prøv så at starte igen. Ingen respons! Prøve en gang mere - stadig ingen respons.
Læg knægten i seng og returner til garagen ca. 15 minutter senere. Nu starter bilen så uden problemer igen!?!? Efterfølgende prøvede jeg i ca. 45 minutter at lade bilen køre godt varm i tomgang og en del gange undervejs stoppe motoren vente ca. to min og starte igen. Jeg kan ikke fremprovokere hændelsen igen!
Jeg er bekendt med problemet med tændkablerne - jeg har for kort tid siden monteret nogle fine røde Magnecor Electrosport 80 kabler. Bilen fik ved levering nye tændrør for to år og 25.500 km siden nye tændrør og kabler (der så lige er blevet byttet med førnævnte Magnecor). Jeg formoder ikke at tændrørene skulle være færdige allerede?
Ydermere har jeg læst lidt her om andres erfaring med tændspolerne, men undrer mig alligevel eftersom bilen ellers kører helt problemfrit?
Hvad siger i?