Startproblem varm motor - NA 1,6

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Startproblem varm motor - NA 1,6

Indlægaf And » fre 16. apr 2010 21:43

Hej

Her til aften var jeg ude og køre en lille hyggetur med knægten, op til svigerforældrene og retur - ca. 25 km hver vej, med ca tre timers pause indlagt. Bilen kørte perfekt, det var en almindelig hyggetur med stille og rolig kørsel. Da jeg var næsten hjemme var jeg lige forbi fritidsjobbet og tjekke mit dæktryk. Bilen blev så sat med radioen kørende og lyset tændt, men slukket motor. Startspærren, Ariane, aktiverede efter to minutter og da jeg skulle køre igen gjorde jeg som sædvanligt, deaktiverde den og drejede nøglen.

Intet skete der! Starteren tørnede lystigt, men der var ingen respons fra motoren. Jeg forsøgte igen, men uden held, så aktiverede jeg startspærren ved at låse bilen og låste derefter op igen (og deaktiverede). Prøvede en gang til, men ingen forskel.

Nu trak jeg vejret i 30 sekunder og prøvede igen, motoren startede uden problemer og jeg kørte hjem. I garagen prøvede jeg umiddelbart efter samme manøvre igen. Stop motoren vent ca. 3 minutter og prøv så at starte igen. Ingen respons! Prøve en gang mere - stadig ingen respons.

Læg knægten i seng og returner til garagen ca. 15 minutter senere. Nu starter bilen så uden problemer igen!?!? Efterfølgende prøvede jeg i ca. 45 minutter at lade bilen køre godt varm i tomgang og en del gange undervejs stoppe motoren vente ca. to min og starte igen. Jeg kan ikke fremprovokere hændelsen igen!

Jeg er bekendt med problemet med tændkablerne - jeg har for kort tid siden monteret nogle fine røde Magnecor Electrosport 80 kabler. Bilen fik ved levering nye tændrør for to år og 25.500 km siden nye tændrør og kabler (der så lige er blevet byttet med førnævnte Magnecor). Jeg formoder ikke at tændrørene skulle være færdige allerede?
Ydermere har jeg læst lidt her om andres erfaring med tændspolerne, men undrer mig alligevel eftersom bilen ellers kører helt problemfrit?

Hvad siger i?
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf motorbøllen » fre 16. apr 2010 23:04

Jeg sad og kom på ar benzinpumpen måske periodevist ikke får den spænding der skal til for at den kører, for går ud fra at den er elektronisk på vore små dytter.

Eller hvis du har holdt med lys og radio på og batteriet ikke er optimalt, så har du nok til at turne motoren, men ingen gnist.

To fattige bud fra mig.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf And » lør 17. apr 2010 10:21

Gode løsninger som jeg også overvejer herhjemme. Dog må jeg alligevel sige at den med batteriet ikke virker så sansynligt da jeg havde bilen stående, bevidst, med radio + blæser kørende og lyset tændt for at bruge så meget strøm som muligt. Dette sammen med måske 10 - 15 starter på 40 minutter burde have gjort fænomenet værre!

Nu overvejer jeg så stadig hvad det kan være og efter at have læst lidt på miata.net så er jeg også lidt ved at overveje om min ISC (tomgangsventil) kan spille motoren et puds ved varm start.

Denne guide indeholder hvertfald rigeligt med ufordringer/information hvis man ønsker at se hvordan det hænger sammen ;) http://www.miata.net/garage/isc.html

Nå tror jeg lige køber fire nye tændrør, just in case! Plus en omgang BellAdd renseskum til manifold og gasspjæld(+regulator).

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf hasse » lør 17. apr 2010 23:50

Bare to forslag:
Batteriet i Arianes dims og kontakterne inde i den (den med de to knapper).

Check sikring og forbindelser til selv boksen, som nok sidder et eller andet sted under instrumentpanelet (ned på ryggen, op med hovedet og kig).

Du kan evt. også prøve at omkode boksen. Vejledning findes (eller har ihvertfald været der) på Arianes hjemmeside.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Startproblem varm motor - NA 1,6

Indlægaf Piphest » søn 18. apr 2010 01:40

And skrev:Hej

...
Intet skete der! Starteren tørnede lystigt, men der var ingen respons fra motoren. Jeg forsøgte igen, men uden held, så aktiverede jeg startspærren ved at låse bilen og låste derefter op igen (og deaktiverede). Prøvede en gang til, men ingen forskel.
...

Efterfølgende prøvede jeg i ca. 45 minutter at lade bilen køre godt varm i tomgang og en del gange undervejs stoppe motoren vente ca. to min og starte igen. Jeg kan ikke fremprovokere hændelsen igen!

...

Jeg har præcis samme problem med min. Ofte når jeg har kørt en tur og stopper, så kan bilen ikke starte igen får den har stået stille i 30 - 45 min., hvilket godt kan give lidt akavede situationer på tankstationen... :o

Problemet er der aldrig når bilen er kold.

Min første tanke var at det i mit tilfælde var fordi jeg har en Hydra EMS installeret i stedet for den originale styreboks, men så er det bare underligt at det kun er periodisk og kun når bilen har kørt.

Jeg har skiftet tændrør og tændkabler, uden det har ændret noget.

Jeg kan, hvis jeg tilslutter en computer til Hydra'en, se at der ikke kommer benzin til motoren overhovedet, så nu har jeg bestilt en ny (og kraftigere) Walbro 255 gal/hr benzinpumpe hos FlyinMiata. Dels kan det være at benzinpumpen er blevet træt og desuden kan den originale pumpe efter sigende kun levere benzin til lidt over 300 hk.

Jeg synes desuden også at benzinpumpen ofte hyler højt, hvilket jeg ikke synes den gjorde før jeg fik monteret turbo.

Jeg skal nok lige skrive hvad resultatet bliver.
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Bent » søn 18. apr 2010 08:23

Piphest skrev:Jeg har præcis samme problem med min. Ofte når jeg har kørt en tur og stopper, så kan bilen ikke starte igen får den har stået stille i 30 - 45 min., hvilket godt kan give lidt akavede situationer på tankstationen... :o

Problemet er der aldrig når bilen er kold.

Jeg synes desuden også at benzinpumpen ofte hyler højt, hvilket jeg ikke synes den gjorde før jeg fik monteret turbo.

VA-dælen!!!!, har man købt en civic? :o

Det lyder lidt som et gammelt civicproblem; benzinpumperelæet "går fra" i lodningerne når det bliver varmt, efter lidt afkølingstid virlker bilen helt normalt. Frem med loddekolben og loddetinnen; frisk lodningerne op: problem løst :)

Benzinpumpelarm; pumpen skal lave mere nu, da der skal mere benzin igemnen systemet. Når du bruger meget benzin skal den yde tæt på sit maksimum, det er den selvfølgelig ikke tilfreds med :|
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Piphest » søn 18. apr 2010 09:19

Bent skrev:Det lyder lidt som et gammelt civicproblem; benzinpumperelæet "går fra" i lodningerne når det bliver varmt, efter lidt afkølingstid virlker bilen helt normalt. Frem med loddekolben og loddetinnen; frisk lodningerne op: problem løst :)

Cool. Det lyder som om det sagtens kunne være det! :)

Jeg kan huske at Andreas havde store problemer med at få benzinpumpen til at fungere med signalet fra Hydraen, så han lavede et kredsløb uden om den. Måske det har været lodningen der også har drillet ham der?

Så er spørgsmålet bare, hvor sidder det relæ? :)
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf hasse » søn 18. apr 2010 12:05

And:
Jeg have jo også nogle problemer med Ariane. Måske et eller andet i tråden kan sætte gang i tamkerne:
http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtop ... ght=ariane

Kan den starte med reservenøglen (den lille sorte, der stikkes ind)?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » søn 18. apr 2010 12:22

hasse skrev:And:
Jeg have jo også nogle problemer med Ariane. Måske et eller andet i tråden kan sætte gang i tamkerne:

Ja jeg kan godt huske at der også var noget for dig der Hasse. Jeg har ikke prøvet nødnøglen, men vil anvende den næste gang problemet opstår.

Ang. benzinpumpe som andre har snakket om, så vil jeg også arbejde lidt i det. For når motoren tørner sker der absolut intet, det må være lig med at der enten ikke kommer benzin eller nogen gnist, for den gjorde ikke engang antræk til at ville slå igang!

Jeg prøver lige at kigge lidt ved sikringer og evt. motionere relæet til pumpen. Nye tændrør er også købt, men jeg venter med at montere dem indtil jeg har kigget andre fejlkilder igennem.

Brugeravatar
And

Indlægaf motorbøllen » søn 18. apr 2010 13:40

And skrev:
hasse skrev:And:

Ja jeg kan godt huske at der også var noget for dig der Hasse. Jeg har ikke prøvet nødnøglen, men vil anvende den næste gang problemet opstår.

Ang. benzinpumpe som andre har snakket om, så vil jeg også arbejde lidt i det. For når motoren tørner sker der absolut intet, det må være lig med at der enten ikke kommer benzin eller nogen gnist, for den gjorde ikke engang antræk til at ville slå igang!

Jeg prøver lige at kigge lidt ved sikringer og evt. motionere relæet til pumpen. Nye tændrør er også købt, men jeg venter med at montere dem indtil jeg har kigget andre fejlkilder igennem.

Når den gør det igen, så prøv hvis du har en jumpstarter(batteribooster) at sætte den på og se om den springer igang. For så kan det være at gnisten kommer igen hvis det er den der mangler.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen

Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf And » søn 18. apr 2010 22:08

Var ude og køre her til eftermiddag og forbi en anden MX-5 ejer og sparke lidt dæk. Ingen problemer med start undervejs - kørte bagefter op for at vaske bilen ved fritidsjobbet, men der var kø ved vaskehallen, så det blev til et kort stop. Her var heller ingen problemer?!?!

Jeg afventer nærmere og ser hvad de næste par dages køreture byder mig :)

Brugeravatar
And

Indlægaf Christian S » man 19. apr 2010 19:43

Hej And.
Dit problem kan også være et tændingsmodul, der svigter når det bliver varmt. :o
Jeg har haft en Mazda 323 der gjorde det samme. Nyt modul (Var bygget sammen med strømfordeleren) Og så kørte den igen.
Brugeravatar
Christian S

Indlægaf Piphest » man 19. apr 2010 23:10

Christian S skrev:Hej And.
Dit problem kan også være et tændingsmodul, der svigter når det bliver varmt. :o
Jeg har haft en Mazda 323 der gjorde det samme. Nyt modul (Var bygget sammen med strømfordeleren) Og så kørte den igen.

Hvad er det for et modul, hvad gør det?
Tror ikke det er starteren eller mangel på gnist der er problemet i mit tilfælde, da jeg med et spray "dieselstart" fint kan få liv i bilen.
På den anden side så tror jeg heller ikke det kan være benzinpumpen eller relæet til denne, da der ikke er noget så længe bilen først er startet.

SÃ¥ jeg er lidt lost
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf Bent » man 19. apr 2010 23:41

Piphest skrev:
Christian S skrev:Hej And.

Hvad er det for et modul, hvad gør det?
Tror ikke det er starteren eller mangel på gnist der er problemet i mit tilfælde, da jeg med et spray "dieselstart" fint kan få liv i bilen.
På den anden side så tror jeg heller ikke det kan være benzinpumpen eller relæet til denne, da der ikke er noget så længe bilen først er startet.

SÃ¥ jeg er lidt lost

En civil kører også "fint"(forhjulstræk), sålænge du kører, men en pause skal ta' 10-15 min.
På NA sidder pumperelæet, i tilknytning til bremsepedalen.
Piphest:Var der ikke blevet "pillet" ved dit relæ, og det sidder lidt udsat dernede; medmindre de har flyttet det på NB
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Piphest » man 19. apr 2010 23:56

Bent skrev:En civil kører også "fint"(forhjulstræk), sålænge du kører, men en pause skal ta' 10-15 min.
På NA sidder pumperelæet, i tilknytning til bremsepedalen.
Piphest:Var der ikke blevet "pillet" ved dit relæ, og det sidder lidt udsat dernede; medmindre de har flyttet det på NB

Okay, jeg tænkte bare at den ikke ville kunne køre med et defekt relæ.

Der sidder et relæ ved sikringerne til venstre for ratstammen, er det det der er relæet til benzinpumpen?
Brugeravatar
Piphest

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger