Startproblem varm motor - NA 1,6

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Bent » tirs 20. apr 2010 06:16

Mit pumperelæ er gult i bunden, her et seksbenet stik, hvor der er monteret 5 ledninger. Det klinkker ret tydeligt,(når det virker)hvis man sætter tænding på(uden at starte). Benzinpumpen kører ca 5sek.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Piphest » tirs 20. apr 2010 08:40

Bent skrev:Mit pumperelæ er gult i bunden, her et seksbenet stik, hvor der er monteret 5 ledninger. Det klinkker ret tydeligt,(når det virker)hvis man sætter tænding på(uden at starte). Benzinpumpen kører ca 5sek.

Hmmmm, der kommer et klik når jeg drejer nøglen, men benzinpumpen kører ikke (den burde ellers være til at høre).
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Bent » tirs 20. apr 2010 22:14

Nu blir det først rigtigt besværligt, ned og se om der kommer strøm til pumpen. Hvis der gør det, så er pumpen træt(meget). Kommer der ikke strøm til pumpen er relæet defekt.
Bent
Brugeravatar
Bent

Indlægaf Piphest » tirs 20. apr 2010 23:12

Bent skrev:Nu blir det først rigtigt besværligt, ned og se om der kommer strøm til pumpen. Hvis der gør det, så er pumpen træt(meget). Kommer der ikke strøm til pumpen er relæet defekt.

Yes, jeg må sgu ud og have mig et voltmeter og en loddekolbe, lige som i de gode gamle dage! :)
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf Piphest » tirs 27. apr 2010 17:05

Bent skrev:Nu blir det først rigtigt besværligt, ned og se om der kommer strøm til pumpen. Hvis der gør det, så er pumpen træt(meget). Kommer der ikke strøm til pumpen er relæet defekt.

Det er nu undersøgt, og der kommer strøm til pumpen.
Jeg var ovre hos Andreas, og pludselig slog det mig at motorens egen føler sagde en højere temperatur end den vi har monteret i køleren. Og rigtigt nok, hiver man stikket ud til OEM føleren, så er der ingen problemer. Så jeg tror det er fordi føleren er defekt, så autochokeren ikke giver den rigtige mængde benzin. MEn det finder jeg ud af i morgen eller torsdag, hvor jeg skal have den indbyggede vandtemp. føler skiftet. :)
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf And » tors 29. apr 2010 06:44

Mit startproblem dukkede op igen i går. Efter en køretur på 600 m og 15 min pause kunne jeg ikke starte, der måtte en 6 - 8 forsøg til før den ville starte. Indtil da tørnede motoren bare rundt, med kompression, men ingen tænding. Da jeg kom hjem igen prøvede jeg en gang mere i garagen og der kunne bilen ikke starte igen, efter 45 sekunders pause og med en tekniker i telefonen startede den naturligvist som om intet var hændt :roll:

Mistanken rettes pt. imod tændingsbundstykket, dette vil jeg kigge nærmere på senere i dag og prøve rense hvis det viser sig at have dårlige kontaktflader.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Piphest » tors 29. apr 2010 08:50

And skrev:Mit startproblem dukkede op igen i går. Efter en køretur på 600 m og 15 min pause kunne jeg ikke starte, der måtte en 6 - 8 forsøg til før den ville starte. Indtil da tørnede motoren bare rundt, med kompression, men ingen tænding. Da jeg kom hjem igen prøvede jeg en gang mere i garagen og der kunne bilen ikke starte igen, efter 45 sekunders pause og med en tekniker i telefonen startede den naturligvist som om intet var hændt :roll:

Mistanken rettes pt. imod tændingsbundstykket, dette vil jeg kigge nærmere på senere i dag og prøve rense hvis det viser sig at have dårlige kontaktflader.

Hvad er et tændingsbundstykke? Og hvorfor har du mistanke til det?

Jeg håber på at Andreas har fået en anden vandtemperaturføler hjem i dag, så jeg kan få prøvet om det er den der fejler på min.

FÃ¥r ved samme lejlighed den nye og kraftigere benzinpumpe monteret.
I følge Flyin Miata, så er den så kraftig at den kan flytte benzinen i en fuld tank på ti min., så den skulle nok kunne følge med til hvad hk. jeg måtte få ud af motoren... ;-)
Brugeravatar
Piphest

Indlægaf And » tors 29. apr 2010 10:40

Piphest skrev:Hvad er et tændingsbundstykke? Og hvorfor har du mistanke til det?

Dit tændingsbundstykke er det som sidder i forlængelse af din tændingslås. Det er en række elektriske forbindelser som kombineres når du drejer nøglen og derved får maskinen til at starte(og køre) når nøglen drejes. Tændingsbundstykket er sluttet til bilens ledningsnet gennem et multistik.
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/975

På min gamle Golf II var det en kendt sygdom at de gav op - der byttede jeg den en gang da bilen begyndte at opføre sig underligt.

Om det direkte er den som er årsagen, det ved jeg ikke endnu, altså den er under mistanke, men endnu ikke dømt :wink:

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf And » lør 1. maj 2010 14:58

Jeg har nu renset mit bundstykke efter alle kunstens regler med kontaktrens og glasfiberpen, så alle kontaktflader var rene og flotte. Det var ikke rigtigt slemt, men det var dælme heller ikke pænt og nogle kontaktflader var der rigtigt meget sod og ir på.

Efterfølgende blev kobberbaner og kontaktfladerne primet med kontaktrens og alle smurt med et tyndt lag siliconefedt inden det hele blev samlet.

Bundstykket er monteret igen og jeg har hjemme i garagen testet bilen med utallige start/stop. Jeg ved endnu ikke om det er i orden endnu. Bilen fejlede en gang undervejs og ville ikke starte, men det var så også midt i et forsøg hvor jeg provokerede den ekstra meget med meget hurtige drej på nøglen og det kan godt være jeg har \"forvirret\" systemet tilstrækkeligt til at den ikke gav gnist eller brændstof.

Det må et par test ture afgøre, i hvertfald er bundstykket i orden nu.

Brugeravatar
And

Indlægaf And » lør 1. maj 2010 22:35

Problemet er der stadig - for en sikkerhedsskyld skiftede jeg også tændrør her til aften. Det hjalp heller ikke på problemet.

Jeg undrer mig, for problemet er der kun når motoren er varm. Næste skridt på være en seriøs rensning af tomgangskredsløbet for at sikre at det regulerer korrekt ved start (især varm!).

Brugeravatar
And

Indlægaf Bent » søn 2. maj 2010 11:36

Når den ikke starter, har du så \"våde\" tændrør ? hvis ja så er der benzin.
Da bilen kan starte efter 45 sek, ville jeg skyde på tændningsmodul, da de andre \"ting\" (knastakselsensor, tændspoler) ikke kan nå at køle ned på 45 sek
Bent
Brugeravatar
Bent

Indlægaf And » søn 2. maj 2010 11:44

Bent skrev:Når den ikke starter, har du så "våde" tændrør ? hvis ja så er der benzin.
Da bilen kan starte efter 45 sek, ville jeg skyde på tændningsmodul, da de andre "ting" (knastakselsensor, tændspoler) ikke kan nå at køle ned på 45 sek

Det svinger MEGET hvor lang tid den er om at starte efter problemet opstår. I går aftes brugte jeg ca. 15 minutter før den ville starte, en del andre gange kan den allerede igen efter et til to minutter.

Tændrørerne vil jeg prøve at tjekke her senere, for at se om de er våde - problemet er vel bare at benzinen fordamper jævnt hurtigt i et varmt forbrændingskammer???

Har lige sat de originale tændkabler i igen og renset tomgangsregulatoren (uden at adskille!). Det har ikke kureret tingene, men til gengæld stabiliseret tomgangen lidt, så den sti vil jeg arbejde videre ud af ved anden lejlighed.

Brugeravatar
And

Indlægaf Bent » søn 2. maj 2010 11:56

Benzinen fordamper ikke så hurtigt, og der er også en tydelig lugtforskel, de svigende \"opstartstider\", tyder ikke på et kobberproblem(tændsspole etc)
Senest rettet af Bent søn 2. maj 2010 22:45, rettet i alt 1 gang.
Bent
Brugeravatar
Bent

Indlægaf And » søn 2. maj 2010 18:46

Bent skrev:Benzinen fordamper ikke så hurtigt, og der er også en tydelig luftforskel, de svigende "opstartstider", tyder ikke på et kobberproblem(tændsspole etc)

Så er det også afprøvet, da den ikke ville slå igang "tævede" jeg starteren ved at lade bilen tørne i ca. 30 sekunder mens jeg masserede speederen lidt sporadisk. Ud med et tændrør med det samme og det var absolut knas tørt. Ingen lugt fra cylinderen og heller ikke fra udstøndingen.

Jeg lavede "samme test" mens motoren kørte hvor jeg lod den gå på tre cylindre et øjeblik, der lugtede den af benzin efterfølgende.

Til sidst prøvede jeg at montere en tændrørsledning med et ekstra tændrør lagt an mod ventildækslet. Ikke om jeg kunne få bilen til at lade være med at starte (men jeg kørte så heller ingen steder, knægten lå og sov udenfor). Masser af gnist på tændrøret - nu har jeg et ekstra liggende i bilen og prøver at smide det på hvis den gør det igen.

Jeg hælder og mere og mere til en teori om at bilen i nogle start-øjeblikke ingen benzin får. Nu er det så bare at lokalisere fejlen 100%! Maskinen kører absolut perfekt ellers. Drejer gerne til begrænseren og kører harmonisk ved alle belastninger.

Brugeravatar
And

Indlægaf hasse » søn 2. maj 2010 21:33

Synes ikke, at det fremgår af tråden, at du har sikret dig, at benzinpumpen kører, opbygger tryk.
Et check frit fra Haynes:
Forbind F/P og gnd i diagnosestikket.
Fjern benzindækslet.
Drej tændingsnøgle til ON (motoren skal IKKE starte/køre).
Nu skulle pumpen være aktiveret, hvilket du skulle kunne høre med et øre til påfyldningsstudsen.

For egen regning:

Tag lige cigaretten ud af munden, før du lytter!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

ForegåendeNæste

Tilbage til Problemer og løsninger