Dæk mod inderskærm

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Dæk mod inderskærm

Indlægaf And » lør 15. maj 2010 10:53

Hej

Efter jeg har fået Koni undervognen på har jeg fået et lille problem.

Når forhjulet drejes og jeg rammer en ujævnhed samtidig - eller kører lidt frisk gennem svinget så hænder det at det ene forhjul går imod inderskærmen.

Det er en Koni Sport undervogn m. Koni's egne fjedre - bilen står på 205/45-16 dæk på 7x16 fælge m. ET 37. Det sker når den forreste del af hjulet drejes ind i skærm kassen. Jeg kan se kontaktmærker på en \"fremhævning/udpresning\" der er i inderskærmen.

Det som undrer mig er at problemet ikke var der før jeg fik ny undervogn på bilen, der var den også sænket, endda en lille smule mere. Desuden var de gamle 7*16\" fælge m. ET 35 og tilsvarende størrelser på dæk, der var ikke noget problem til trods for at de sad 2 mm længere ude! De nuværende fælge bød heller ikke på problemer.

Umiddelbart er det ikke farligt, men det er for mig et irritationsmoment at høre på, da lyden er uskøn og ikke harmonere med følelsen af balance i svingene :)

Har nogle af jer prøvet det samme - jeg har prøvet at rette lidt på den ene inderskærm, men i første omgang hjalp det ikke.
Senest rettet af And lør 15. maj 2010 12:26, rettet i alt 1 gang.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Viggoman » lør 15. maj 2010 11:35

Hvad hak har du sat fjederskålene i?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf And » lør 15. maj 2010 12:28

Viggoman skrev:Hvad hak har du sat fjederskålene i?

Glemte det - øverste hele vejen rundt - så lav sænkning som muligt.

Forskellen mellem disse 25 mm(producentens oplysning!) Koni-fjedre og mine gamle 40 mm HR fjedre er dog umiddelbart noget mindre end man skulle tro.

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Indlægaf jepperimmen » lør 15. maj 2010 20:43

Hvis jeg husker rigtigt kørte du med H&R fjedre før? I så fald har du nu blødere (og bedre) undervogn. Dvs. hjulene nu når højere op i skærmkasserne og nu får du så problemet med indpresningsdybden :|

Prøv at juster dæmperne lidt hårdere - det kan være det løser det :wink:
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Kuksi » lør 15. maj 2010 21:19

Jeg har precis samme oplevelse.
Har skiftet mine H&R fjedre ud til Koni Sports Kit, som er monteret i midterste højdeindstilling. Bilen er nu marginalt højere end før. Mine 205/40-17 på ET37 fælge kan godt lige kysse skærmkanten, når der er ujævnheder og styreudslag samtidigt.
Som Jeppe skriver. Så løser det prorblemet at justere dæmperne noget hårdere.
Måske man skulle få rullet sine skærmkanter? Hvem der så end kan gøre sådan noget?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » lør 15. maj 2010 21:29

Kuksi skrev:Jeg har precis samme oplevelse.
Har skiftet mine H&R fjedre ud til Koni Sports Kit, som er monteret i midterste højdeindstilling. Bilen er nu marginalt højere end før. Mine 205/40-17 på ET37 fælge kan godt lige kysse skærmkanten, når der er ujævnheder og styreudslag samtidigt.
Som Jeppe skriver. Så løser det prorblemet at justere dæmperne noget hårdere.
Måske man skulle få rullet sine skærmkanter? Hvem der så end kan gøre sådan noget?

SÃ¥ er jeg ikke den eneste :)

Det med hårdere dæmpere, jamen det må jeg da prøve. Som dæmpningen er nu er den ellers rigtigt god til hverdagsbrug - altså godkendt af konen. Vi har været i Sverige i den uden brok og hun kører også frem og tilbage i hverdagen. Jeg har drejet én omgang på dæmperne.

For mit vedkommende er det IKKE skærmkanterne jeg går imod, men en lille "udbulning" der sidder på forparten af inderskærmen ca. midt inde i skærmkassen.

Brugeravatar
And

Indlægaf Kuksi » lør 15. maj 2010 21:35

For mit vedkommende er det IKKE skærmkanterne jeg går imod, men en lille \"udbulning\" der sidder på forparten af inderskærmen ca. midt inde i skærmkassen.
Troede faktisk også det var der min gik/går på. Selv efter at have fået Racing Beats kraftigeste krængnings stab. på. Så kan den godt i blødeste indstilling gå på.
Senest rettet af Kuksi ons 19. maj 2010 16:58, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » søn 16. maj 2010 13:44

Hmm kørte lige en kort tur i dag - og det forekommer ofte (også) ved ganske rolig kørsel. Drejede om hjørner i fugtigt føre, uden at køre frisk, når så jeg rammer en ujævnhed så skraber den på.

Jeg tror godt at jeg ved lidt trylleri kan flytte inderskærmen lidt ;)

Brugeravatar
And

Indlægaf And » tirs 18. maj 2010 20:03

I dag var jeg så ude at køre en frisk tur på en af de mere udfordrende veje!

Inden da strammede jeg dæmpningen på Koni'erne op til 1 ½ omgang ud af af 2 ½ mulige. Det gav i første omgang en SUPER velkørende undervogn, tror helt klart jeg har fundet et godt kompromis til sjov hverdags kørsel.

Men dækkene skrabede stadigvæk imod, det gode var så at jeg nu endnu bedre kan se hvor de laver kontakt. Det er heldigvist KUN i inderskærmene - men ved hurtig kørsel over en lille bakketop fik jeg også kontakt i toppen af inderskærmen da jeg røg over toppen - fløj ikke!

Jeg tror at den nemmeste løsning er at tage inderskærmene ud og modificere dem lidt for at kompensere for problemet, som ærligt talt irriterer mig grænseløst lige nu. Undervognen er ganske simpelt super at køre med, men det SKAL også være uden mislyde!

Brugeravatar
And

Indlægaf hasse » tirs 18. maj 2010 21:27

Kan ikke lade være med at tænke på, hvad der sker, hvis hjul-dæk under et kraftigt drej, kommer i cambolage med skærmkanten.

Altså: F.eks. højredrej-venstre skærmkant.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » tirs 18. maj 2010 21:35

hasse skrev:Kan ikke lade være med at tænke på, hvad der sker, hvis hjul-dæk under et kraftigt drej, kommer i cambolage med skærmkanten.

Altså: F.eks. højredrej-venstre skærmkant.

Det har jeg heldigvist ikke været i nærheden af! Jeg havde et højresving i dag hvor jeg rigtigt misbrugte affjedringen - op over 1. forhøjning og passerere cykelsti for umiddelbart eftet at tage 2. forhøjning som var selve indkørslen til byggemarkedet. Der kunne inderskærmen høres - men INGEN kontakt med skærmkanten.

Brugeravatar
And

Indlægaf And » ons 19. maj 2010 16:54

En tur forbi Andreas gav desværre ikke noget positivt resultat. At modificere inderskærme løser ikke problemet, det er blot en symptombehandling.

Dækkene er for brede og høje til den aktuelle undervogn, det er ikke meget, men det er NOK! Worst case kan blive kontakt med en skærmkant...

Brugeravatar
And

Indlægaf And » fre 9. jul 2010 17:12

Lille opdatering, har monteret de oprindelige 16\" hjul igen - og \"bearbejdet\" inderskærmene med en varmepistol.

En lille testtur har ikke afsløret noget larm, men har heller ikke presset bilen endnu. Nærmere køreture må afsløre dette.

Undervognen blev justeret lige efter montering af nye bøsninger - som nok siden har \"sat sig\"! Jeg vil have den justeret igen, så snart jeg har fået styr på resten af tingene.

For:
Caster: V 4g 20' - H 4g 33'
Camber: V -0g 52' - H -0g 46'
Toe: V 0,7mm - H 1,3mm

Bag:
Camber: V -1g 20' - H -1g 18'
Toe: V 0,5mm - H 0,6mm

Brugeravatar
And

Indlægaf And » man 12. jul 2010 22:00

Opdatering, var ude og køre en lille frisk tur på nogle udfodrende veje, i går, ingen problemer med mislyde der.

Nu mangler bare den \"ultimative\" test - en tur i Silvan. De har den ondeste indkørsel der bringer det værste frem i affjedringen. Går den ikke på der, så er problemet løst indtil videre!

Men lige nu holder bilen i garagen med en sidedør skilt af. Skal lige have fikset et rudehejs, poleret og smurt glideskinnner, efterisoleret dør og og...
Kan lige så godt give den gas når jeg er igang. :)

Brugeravatar
And

Indlægaf And » tirs 17. aug 2010 07:37

Ja, problemet er der stadig om end der skal køres frisk til og rammes en ujævnhed lige midt i svinget.

Det er meget, meget lidt der gør det nu, men problemet er der stadig.

Tror stadig mest på at jeg hæver bilen igen - synes det ikke ser helt rigtig ud som den står med lav forende og \"høj\" bagende.

Brugeravatar
And

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger