Hvad skal jeg gøre med Lucy?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Hvad skal jeg gøre med Lucy?

Indlægaf tobias » tirs 26. okt 2010 18:09

Hej!

Jeg bor pt. i San Francisco og er den lykkelige ejer af Lucy, en Miata '93 LE uden rust og i generelt god stand (der skulle tilsyneladende være under 10 af dem i EU). Jeg har alt originalt LE tilbehør, dvs. 2 sæt røde måtter, rød tonneau (ubrugt), boot cover og de originale 14\" BBS fælge. Det eneste der mangler er den nummererede nøglering :(

Alt udstyr virker: MSSS stereo med back thumpers, cruise control, elruder, spejle, servo, ABS og A/C. Hun har bremser fra en 1.8'er med nye Brembo-skiver, nye KONI justerbare støddæmpere, afstivet chassis, ny vinyl-kaleche med glasbagrude, Racing Beat luftindtag og en køler fra en 1.8 automatic (større kapacitet). Alt i alt synes jeg hun kører skidegodt og jeg nyder hvert sekund i den bil (selv kæresten har godkendt bilen).

Jeg havde oprindeligt tænkt mig at tage hende med tilbage til Danmark når jeg vender hjem i Marts 2011, men efter at have spurgt Andreas Fast til råds, kan jeg se at det vil komme til at være ret dyrt at få hende med hjem (ca. 55.000 kr ifølge Andreas).

Hvad synes I jeg skal gøre? Jeg kan se følgende muligheder:

1) Bide tænderne sammen og betale hvad det koster at få hende med hjem (og ignorere al fornuft).
2) Sælge hende her i Californien (sikkert til en 17-årig tøs der synes den er \"cute\") og købe en MX-5 i DK.
3) Tage Lucy med hjem, gemme hende i en varm, tør garage og indregistrere hende når jeg synes jeg har råd, evt. købe prøveplader et par gange om året for at lufte hende lidt.

Gode forslag til alternativer modtages meget gerne! Er der nogen der har erfaring med import fra USA? Jeg tænker især på transport over atlanten - hvor henvender man sig?

Mange hilsner,
Tobias
'93 Miata LE
Brugeravatar
tobias

Geografisk sted: San Francisco, CA

Indlægaf one-niner » tirs 26. okt 2010 18:26

crv har taget hans miata hjem fra USA - send ham evt. en PM.

Nu ved jeg jo ikke, hvad du kan få for den i USA, men det lyder på dig som om, at totaløkonomien i at tage den hjem kontra sælge i USA og købe en anden i DK er helt i hegnet.

Jeg synes ikke, at du skal have en bil holdende i en garage i DK, som ikke kommer ud at køre, hvis økonomien er stram - det ville være vanvittigt både for pengepungen og hjertet.

Undersøg omkostningerne ved import/DK indregistrering så godt som muligt, og beslut så, om du tager bilen med eller køber en anden i DK.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf tobias » tirs 26. okt 2010 18:41

Hey,

Tak for det hurtige svar. Det er såmænd ikke fordi økonomien er specielt stram, det er mere tanken om at betale 55.000 kr for at importere en bil som jeg har betalt ca. 32.000 kr for :roll:

Men du har ret, jeg må nok hellere undersøge omkostningerne lidt grundigere inden jeg kan tage den endelige beslutning.

Tak,
Tobias
'93 Miata LE
Brugeravatar
tobias

Indlægaf And » tirs 26. okt 2010 18:57

Undersøg omkostningerne grundigt, så får du et mere klart billede. Hør også ad ved forskellige shipping firmaer for at få en pris på selve transporten (container).

Kig så på den (for nogen) unikke bil du har på hånden nu og sammenlign den med en anden bil som du kunne købe i DK i stedet. Den danske afgift tilgår uanset om du medbringer bilen selv eller køber en i DK ;)

Hvor meget MX-5 kan du købe i DK for de samme penge som \"Lucy\" kommer til at koste med danske plader?

I mine øjne har du en fantastisk bil der - den er helt speciel pga. den farvesammensætning og udstyr.
At sætte den i en garage mener jeg principielt er synd, men den er også så speciel her i Europa at jeg vil kalde den for en \"keeper\".
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf tobias » tirs 26. okt 2010 19:12

And,

Du rammer hovedet på sømmet. Den er (for mig og visse andre) ret speciel - der blev produceret 1500 af dem og en del af dem er allerede gået til på forskellig vis. Hvis jeg blev boende i Californien ville den uden tvivl være en keeper, og tanken om at skille sig af med Lucy gør lidt ondt.

Og ja, afgiften vil selvfølgelig altid være der :wink:

Måske skulle jeg foreslå mine forældre at hvis de betaler afgiften kan de få den, mod at jeg har rådighed over den når jeg er i DK (jeg flytter sandsynligvis til London i løbet af 2011).

Tobias

PS. Min italienske veninde døbte den \"Lucy\" efter Lucy Liu. Sexet asian-american med temperament :wink:
'93 Miata LE
Brugeravatar
tobias

Import - til DK?

Indlægaf Muffe » tirs 26. okt 2010 19:34

Du kunne jo overveje at importere Lucy til et andet EU-land end Danmark, da du jo tilsyneladende flytter en del rundt.
Ved import til Tyskland eller Sverige vil du jo alene skulle betale eu-told og evt moms.

Jeg har i øvrigt for nylig læst på nettet, at det skulle være særligt fordelagtigt at importere fra USA til EU via Holland.

Kender ikke priserne - men registreringsafgiften slipper du for!
Ulempe: Bilen må ikke komme til DK andet end på transit. Og det er dyrt at forsøge at omgå den regel.
Muffe

Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf tobias » tirs 26. okt 2010 19:51

Muffe,

Tak for tippet! Det er værd at undersøge! Både mht. import via Holland og evt. registrering i Sverige.

Tobias
'93 Miata LE
Brugeravatar
tobias

Indlægaf Viggoman » tirs 26. okt 2010 20:44

Registrering i Sverige kræver svensk cpr nr. Og det kræver at man ejer fast ejendom der eller har bopæl i Sverige (køb en ødegård...)

Import via Holland er kun en fordel ved klassiske biler over 35 år (veterankøretøjer). Eneste fidus er at importere til et EU land med den laveste momssats, f.eks. Tyskland med 19%. Så sparer du 6% af bilens importværdi + fragtomkostninger.

Behold den dog, put den i mølpose og luft den en gang i mellem på prøveskilte og glæd dig til den dag den bliver veteran (2028). Til den tid vil den garanteret være guld værd. Og værditilvæksten er skattefri!

Ellers sæt den til salg her. Jeg giver gerne et bud 8)
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Webmaster » tirs 26. okt 2010 21:10

Følg hjertet... Lucy er speciel rød og sort... en kærlighed du ikke kan købe når du kommer hjem.

Lucy skal da til Danmark med den første ledige container!!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf crv » tirs 26. okt 2010 21:58

Har hentet 2 miater i Californien pga de er rustfri og har meget lækkert standard udstyr.Jeg gav 1350 dollars for shipping og ca 2000 kr for papirarbejdet ved aflæsning i DK.Jeg tror ikke du skal betale 55000 kr i afgift nok nærmere mellem 45000-50000 kr.Told og moms er 35% af købssummen plus fragten men du kan altid fixe en lavere købspris.Du skriver at du har givet 32000kr for bilen ca 6000 dollars den kan du sagtens sætte noget lavere da du kan finde mange na til 2000-3000 dollars.
Held og Lykke med projektet
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv

Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf tobias » tirs 26. okt 2010 22:09

Tak for svarene!

Jeg må sige at jeg er fristet til at tage Lucy med hjem...

$1350 for shipping er ikke så galt, hvilket selskab brugte du? Var det hele vejen til DK? Mht. købspris har du helt ret, der er massevis af billige NA'ere her i CA. Sælger og jeg lavede samme trick da bilen skiftede ejer (man skal betale afgift af købssummen), så på papiret har den kostet $2500.

Tobias
'93 Miata LE
Brugeravatar
tobias

Indlægaf Kuksi » tirs 26. okt 2010 23:20

Hun skal da klart til Danmark!
Som også andre siger, så er det jo ikke en man ser hver dag, og det er jo tydeligt at du vil komme til at mangle hende.
Husk vi lever kun en gang, så det er med at nyde det. 8)
Mener sagtens at afgiften bør kunne holdes omkring 45000, priserne er jo raslet ned især her i dette efterår.
Fyld bagagerummet op med lækre dele/tilbehør, inden den ryger i en container. Det kan hjælpe gevaldigt på dine total omkostninger, hvis du vælger de rigtige og eftertragtede dele. :lol:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf tobias » tirs 26. okt 2010 23:36

God ide Kuksi!

Ærgerligt at bagagerummet ikke er så stort, på den anden side - reservehjulet kan vist godt blive i USA, så er der plads til lidt mere :)

Tobias
'93 Miata LE
Brugeravatar
tobias

Indlægaf Softtop » ons 27. okt 2010 11:26

Hun skal helt klart med hjem! En så speciel og lækker Miata skiller man sig kun af med af nød!

Et lille spørgsmål: Har du ikke lidt foto's af hende, som vi kan nyde her på siden?
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Mogenz » ons 27. okt 2010 11:46

NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Næste

Tilbage til Diskussion