Felix skrev:Endnu engang tak for feedback - Ja det kunne meget vel være plastikdelen. Men hvis det er en revne kan det jo gå rigtigt hurtigt lige pludseligt, hvis revnen går helt op
Der er i hvert fald noget der ikke stemmer med et hul i gitteret når der også er kølervædske i toprenden af køleren - med mindre fartvinden kan blæse det ud over det hele. Der er formodentligt godt piv på i det område under kørsel.
Jeg vil prøve at give køleren en nærmere inspektion når jeg får den ud og melde tilbage - den ny køler skulle være lige på trapperne og jeg satser på at få den skiftet i weekenden.
Måske kan man blokere udgangene og sætte trykluft på den - ligesom man finder huller i en cykelslange?
Som Hasse nævner KAN det skyldes en utæthed i plastic'en i topppen. Føles denne "blød" eller hård? På min køler er den misfarvet brun af alder, men aldeles hård stadigvæk. 18 år og 235.000 km
Jeg ville som udelukkelsesmetode køre motoren varm igen - derefter overvåge den lidt i tomgang - og med omdrejninger på(hånd på gasspjældet). Hvis den begynder at lække igen burde du kunne se de når du alligevel står med hovedet i maskinhuset.
Hjælper det ikke, så ud og skyd den af og kontroller med korte mellemrum.
Har du mulighed for at låne et kølerdæksel af en anden, for evt. at afklare lækager der? Mange biler har identiske dæksler.
Trykluft er en god ide, men husk for alt i verden at trykket i et kølersystem ikke er alverden!!!!
Originalt åbner dækslet ved 1,1 bar!
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 77b4ec3c7d (De fleste husholdsningskompressorer kan levere 8 bar...)
Grunden til at jeg foreslår tingene, selvom du vil skifte køler snarest muligt er at det ville være ærgeligt at du skifter køleren, for så en uge senere at opdage det er en revne i en slange eller andet tilstødende system. Så skal du have vandet af "en gang til" for at udbedre de sidste detaljer!
I øvrigt havde jeg på en tidligere bil en lækage ved lamellerne i køleren - det kunne MEGET tydeligt ses fordi området blev farvet hvidt af den indtørrede kølervæske (alm. blå væske.) - når du ikke har observeret dette tror jeg at lækagen skal findes i plastenderne, låget eller tilstødende slanger.