Køler røget...eller kan den fixe sig selv?

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Køler røget...eller kan den fixe sig selv?

Indlægaf Felix » ons 17. nov 2010 21:56

Hej forum

Så stod min køler af!

I mandags da jeg kørte hjem og skulle bakke ind i garagen opdagede jeg at der var usædvanligt meget tåge fra kølerhjelmen og da jeg så fik åbnet til motorrummet, kunne jeg se kølervædske over hele køleren med sprøjt rund omkring (blå dråber) oh shit tænkte jeg for jeg kan sku ikke ikke undvære dyret - MC sæsonen er slut og fruen bruger selv forden og 2 børn skal afleveres næste morgen. Tænkte at det nok går og næste dag havde den da også suget godt af recervoiret, men kølerne var fuld så bevægnet med 2½ liter demineraliseret vand fra tørretumbleren - kendte I den? - tog jeg afsted. Ved hvert lyskryds hvor jeg skulle holde for rødt lys mere end kort tid begyndte et heftigt dampbad op fra kølerhjelmen, men den brugte egentlig ikke særligt meget kølervædske - Fik med det samme bestilt en ny (står i 82 £ - det er sku da billigt + nye slanger fra MX5parts. Igår tirsdag var fænomenet blevet klart mindre og i dag da jeg kørte hjem var der slet ikke noget damp...??? :o Op med kølerhjelmen og nu var der tørt hvor der før var vådt på køleren - Kan sådan en fætter lappe sig selv? (Har aldrig haft prøvet utætte kølere før så jeg er rimeligt på udebane her) - Nu er spørgsmålet for mig mest af akademisk karakter for der skal selvfølgelig en ny køler på, men det overraskede mig nu at den faktisk ser ud til at have lappet sig selv!
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Viggoman » ons 17. nov 2010 22:10

Har du konstateret placeringen af selve lækken?

Det kan evt. være dit kølerdæksel. En utæt køler lapper ikke sig selv, mens et drilsk kølerdæksel godt kan tænkes at gå i sig selv for en kort bemærkning.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Felix » ons 17. nov 2010 22:19

Tak for input.
Min første mistanke var faktisk kølerdækslet og at det kunne være en revnet pakning, men det har været af og på uden effekt + pakningen i det er intakt - området omkring dækslet er faktisk det eneste tørre sted på køleren.
Mener at have lokaliseret fejlen til området under dækslet der er mest vådt - hm... tænkte lige på om kølervæsken mod kan dryppe ud fra dækslet og ned på køleren - I så fald mangler jeg et nyt kølerdæksel og har en ny køler for meget :)
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf hasse » tors 18. nov 2010 01:20

Som jeg har været inde på i en anden tråd _ en bajer til den, der kan nævne noget, som jeg ikke har været inde på i en anden tråd - gjorde Andreas mig for flere år siden opmærksom på, ar det øverste af køleren - plastikken - er et ømt punkt. Så mon ikke det er der?

Passer vel egentlig også meget godt med din beskrivelse:
Kølervædsken godt opvarmet.
Relativt stort tryk i vædsken.
Revne i plastikken \"åbner\" sig og vædske kommer ud.

Når trykket så gårned/vædsken bliver koldere, trækker revnen sig sammen.
Og køleren er igen \"tæt\". Så længe det varer.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Felix » tors 18. nov 2010 11:59

Endnu engang tak for feedback - Ja det kunne meget vel være plastikdelen. Men hvis det er en revne kan det jo gå rigtigt hurtigt lige pludseligt, hvis revnen går helt op :o
Der er i hvert fald noget der ikke stemmer med et hul i gitteret når der også er kølervædske i toprenden af køleren - med mindre fartvinden kan blæse det ud over det hele. Der er formodentligt godt piv på i det område under kørsel.
Jeg vil prøve at give køleren en nærmere inspektion når jeg får den ud og melde tilbage - den ny køler skulle være lige på trapperne og jeg satser på at få den skiftet i weekenden.
Måske kan man blokere udgangene og sætte trykluft på den - ligesom man finder huller i en cykelslange?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf And » tors 18. nov 2010 15:55

Felix skrev:Endnu engang tak for feedback - Ja det kunne meget vel være plastikdelen. Men hvis det er en revne kan det jo gå rigtigt hurtigt lige pludseligt, hvis revnen går helt op :o
Der er i hvert fald noget der ikke stemmer med et hul i gitteret når der også er kølervædske i toprenden af køleren - med mindre fartvinden kan blæse det ud over det hele. Der er formodentligt godt piv på i det område under kørsel.
Jeg vil prøve at give køleren en nærmere inspektion når jeg får den ud og melde tilbage - den ny køler skulle være lige på trapperne og jeg satser på at få den skiftet i weekenden.
Måske kan man blokere udgangene og sætte trykluft på den - ligesom man finder huller i en cykelslange?

Som Hasse nævner KAN det skyldes en utæthed i plastic'en i topppen. Føles denne "blød" eller hård? På min køler er den misfarvet brun af alder, men aldeles hård stadigvæk. 18 år og 235.000 km :)

Jeg ville som udelukkelsesmetode køre motoren varm igen - derefter overvåge den lidt i tomgang - og med omdrejninger på(hånd på gasspjældet). Hvis den begynder at lække igen burde du kunne se de når du alligevel står med hovedet i maskinhuset.

Hjælper det ikke, så ud og skyd den af og kontroller med korte mellemrum.

Har du mulighed for at låne et kølerdæksel af en anden, for evt. at afklare lækager der? Mange biler har identiske dæksler.

Trykluft er en god ide, men husk for alt i verden at trykket i et kølersystem ikke er alverden!!!!
Originalt åbner dækslet ved 1,1 bar! http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 77b4ec3c7d (De fleste husholdsningskompressorer kan levere 8 bar...)

Grunden til at jeg foreslår tingene, selvom du vil skifte køler snarest muligt er at det ville være ærgeligt at du skifter køleren, for så en uge senere at opdage det er en revne i en slange eller andet tilstødende system. Så skal du have vandet af "en gang til" for at udbedre de sidste detaljer!

I øvrigt havde jeg på en tidligere bil en lækage ved lamellerne i køleren - det kunne MEGET tydeligt ses fordi området blev farvet hvidt af den indtørrede kølervæske (alm. blå væske.) - når du ikke har observeret dette tror jeg at lækagen skal findes i plastenderne, låget eller tilstødende slanger.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » tors 18. nov 2010 17:07

Blander mig lige, da jeg pt. også har et utæt kølesystem pga. en sprungen slange ind til vameapp.
Det orginale kølerdæksel er 0,9 bar. http://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=1675&oid=258&depth=3&page=3&count=47&PHPSESSID=3e80cd457974348aa11cac98d5f0e79d
1,1 bar er en \"opgradering\", følger dog med de fleste alu.kølere. (som IL's egen)
Netop sådan en har jeg lige monteret, og altså efter ganske få km. (100 måske), springer der en varmeslange. Det kan være tilfældigheder, men de har jo ikke voldt nogle problemer for mig de snart 4 år jeg har haft bilen.
Derfor mistænker jeg det øgede tilladte tryk i kølesystemet, for at være synderen. Ved godt at 0,2bar er lidt, men det er ikke det første kølesystem jeg har sprunget slanger i, og det er altid sket ved +7000 omdr.
Nu er jeg i hvert fald igang med at skifte alle 9 slanger til nye silicone slanger. For det skal i hvert fald ikke være en læk i en af disse, der ødelægger det for mig næste gang det går løs. 8)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » tors 18. nov 2010 18:08

Kuksi skrev:Blander mig lige, da jeg pt. også har et utæt kølesystem pga. en sprungen slange ind til vameapp.
Det orginale kølerdæksel er 0,9 bar. http://www.ilmotorsport.de/shop/article_detail.php5?aid=1675&oid=258&depth=3&page=3&count=47&PHPSESSID=3e80cd457974348aa11cac98d5f0e79d
1,1 bar er en "opgradering", følger dog med de fleste alu.kølere. (som IL's egen)

Jeg retter ind! :wink:

Det er ganske korrekt at 0,9 bar er det "originale" tryk for en NA!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Felix » tors 18. nov 2010 23:11

Så kom den nye køler - endnu engang perfekt leveret af MX5parts og for kun 18 £ - fik også lige pæne blå silikoneslanger med der matcher dem på K&N indsugningen - NICE. De ser ud til at være af prima kvalitet. Så nu mangler jeg lige kølervæsken, der bliver indkøbt imorgen, så skifter jeg køleren i weekenden.
Det ser iøvrigt ud til at Hasse's idé om plastikken som synderen er korrekt - I området af plastikken lige under dækslet er der en ca 5 cm lang flænge! - Vil ikke lige pille ved det for de skal lige have sin sidse dag imorgen, men jeg vil æde min gamle snublekyse på at det er synderen :twisted: Passer jo også fint med at symptomerne kommer og går sådan efter hvordan den lige åbner sig. Krydser fingre for imorgen - der skal hentes og bringes barn i børnehaven - jo det kan man skam sagtens i en MX-5 - bemærk at jeg skrev barn... :wink:
Man får så ogs lige beundrende blikke fra børnene når man ankommer og \"orv er det din bil...\" \"fed bil!\" Det luner jo altsammen! :D

PS: And: Felix har gået næsten det samme antal km og min plastik er også begyndt at blive brun ligesom din, så måske du også snart skal til jobbet - Nu ved du i hvert fald er det er en mulighed.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf AS DK » fre 19. nov 2010 00:21

Det ser iøvrigt ud til at Hasse's idé om plastikken som synderen er korrekt - I området af plastikken lige under dækslet er der en ca 5 cm lang flænge!

Har lagt mærke til at Andreas (Au2Fast) altid lige checker plastic'en øverst på køleren, så det er nok et ømt punkt.

Min køler sprak både på den ene og den anden led, da den kogte over efter at have tabt drivremmene.
Og den var kun halvt så gammel.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Felix » lør 20. nov 2010 23:56

Så kom den nye køler på 8) - Udskiftning og montering af køler er intet problem men jeg vil godt advare lidt om de originale slangeklemmer - De skal klemmes næsten helt sammen for at komme over vulvsten når de sidder på slangen og skal ud over den for at komme ind og sidde hvor de skal være, og da det foregår akavede steder bliver man hurtigt træt af dem - Jeg fortrød i hvert fald at jeg ikke havde købt nye med for det havde gjort operationen lettere.
Et andet fif når en slange skal af der har siddet længe er at løfte den lidt fri og sprøjte WD40 ind i hulrummet og arbejde det rundt - Det letter gevaldigt på afmonteringen. Tilsvarende når den nye slange skal på er et skvæt WD40 på studsen det der skal til :wink: .
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Tilbage til Problemer og løsninger