Vinteropbevaring m.m.

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Vinteropbevaring m.m.

Indlægaf Helge Larsen » fre 10. dec 2010 16:09

Hej min Miata er nu sat i vinteropbevaring i en dejlig tør garage. Eller det er faktisk en måned siden, og syntes der er alt for lang tid til foråret. :cry:

Men har ikke gjort andet en og pille batteriet af og sætte det til opladning hele vinteren og tjekket frostvæske. Og har ikke trukket håndbremsen, men kun sat den i gear

Der er vel ikke nogen problemer i bare og afmontere batteriet og så montere det til foråret igen?

Havde egentlig bare tænkt mig, og lade bilen stå hele vinteren uden og starte den engang imellem, men det er der vel heller ingen problemer i?

Ved ikke om der er noget specielt der skal gøres under vinteropbevaring?.

Har lige et helt andet spørgsmål. Der er ingen tågebaglygte på min bil, Er det et krav til syn der skal være tågebaglygte på en dansk indregistreret bil?
Mvh. Helge Larsen
Helge Larsen

Geografisk sted: Grenaa Østjylland

Indlægaf Kuksi » fre 10. dec 2010 16:50

Jeg har kun følgende kommentarer:

* Regner med at det er en lader der kan gå i veligeholdelses mode, og dermed godt kan sidde på hele vinteren.
* Jeg ville sørge for nyt olie og oliefilter, inden den stilles væk.
* Sørge for at tanken er fyldt op, og tilsat kaburatorsprit, så kan evt kondensvand blandes med benzinen og forbrændes til foråret.
* Har du 4 bukke, ville jeg smide dem under. Så er undervognen aflastet, og dine hjul 100% runde til foråret.
* Sørg for at vinduerne står på klem, for max udluftning.

PS. Bare det var mig der kunne tilbyde bilen en lun garage.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » fre 10. dec 2010 17:11

Ja du er godt på vej, beskrivelsen ovenfor rammer godt.

Vedligehold af batteriet. http://www.ctek.com/DA/Default.aspx
En CTek XS3600 kan fås mange steder for omkring 500 kr - jeg har selv en og er meget glad for den! Den har reddet et par kraftigt afladede batterier ved bekendtes biler.

Olieskiftet inden opbevaring er godt... jeg har det med at \"glemme\" det :oops:
Meeen i år skal det nok blive udført, aftapningsbakke er købt, så jeg kan gøre det hjemme i garagen.
Ifølge de \"kloge\" skal olien skiftes inden opbevaring, for at sikre at fremmede korroderende stoffer i olien ikke tærer vinteren over når bilen står stille længe.

Bukke har jeg aldrig praktiseret - jeg har aldrig oplevet \"firkantede dæk. Af og til flytter jeg bilen en halv omgang på hjulene. Jeg hæver også dæktrykket inden opbevaring.

Tanken bliver også fyldt op her, men kaburatorspritten praktiserer jeg ikke, en fyldt tank begrænser muligheden for kondens :)

Vinduer på klem - bestemt ja - dem af os der har en bagrude der kan lynes ned kan også sætte denne lidt på klem.

I øvrigt plejer jeg kalechen inden opbevaring, så den forbliver smidig overalt. Især syninger får en ekstra tur med flydende silicone der præcist kan sprøjtes ind med en sprøjte og kanyle (bizart, men det virker!). EDIT: Jeg har en PVC-kaleche (original Mazda). Har man en anden type eller et andet plejeprodukt, i flydende form, vil jeg stadig anbefale brugen af kanyle og sprøjte. Plejemidlet kommer langt ind og især på det første buk midt over døren betyder det meget at materialet er velplejet og fleksibelt.
Senest rettet af And fre 10. dec 2010 18:22, rettet i alt 1 gang.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » fre 10. dec 2010 18:10

I øvrigt plejer jeg kalechen inden opbevaring, så den forbliver smidig overalt. Især syninger får en ekstra tur med flydende silicone der præcist kan sprøjtes ind med en sprøjte og kanyle (bizart, men det virker!).
Godt tip, hvis man altså har en PVC kaleche. :wink:

Har samme lader, og må sige den er super. Hvis man har gel/glassmat batteri er det en af de få ladere der må anvendes til denne type batteri.
Samtidig bruges den også ind i mellem på de andre biler, til lige at få batteriet op på dupperne her i vintertiden. Vi kører rigtigt mange korte ture.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf mureren » fre 10. dec 2010 20:17

Kuksi skrev:Sørge for at tanken er fyldt op, og tilsat kaburatorsprit, så kan evt kondensvand blandes med benzinen og forbrændes til foråret.

Det er unødvendigt hvis du har tanket bilen inden for de sidste 4-5 måneder. Der er iblandet ethanol i al benzin i dag :D
Mvh.
Mureren

1998 NB, Emerald Mica
K&N Typhoon kit, Cobalt exhaust, 17'' Zito Le Mans med Continental SportContact 3, Sonnenland kalesche med el-glas bagrude m.m.m. :-)
Brugeravatar
mureren

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Felix » fre 10. dec 2010 23:22

I øvrigt plejer jeg kalechen inden opbevaring, så den forbliver smidig overalt. Især syninger får en ekstra tur med flydende silicone der præcist kan sprøjtes ind med en sprøjte og kanyle (bizart, men det virker!)

Hej And

Tak for tip - Lyder absolut rigtigt og brugbart - Hvilken silikone bruger du til behandlingen og hvor køber du det?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf And » fre 10. dec 2010 23:35

Felix skrev:
I øvrigt plejer jeg kalechen inden opbevaring, så den forbliver smidig overalt. Især syninger får en ekstra tur med flydende silicone der præcist kan sprøjtes ind med en sprøjte og kanyle (bizart, men det virker!)

Hej And

Tak for tip - Lyder absolut rigtigt og brugbart - Hvilken silikone bruger du til behandlingen og hvor køber du det?

Sådant en fætter, som fås i Jem og Fix, Harald Nyborg og mange andre steder: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... 86&n=60100

Refill: Billigst muligt! I 2001 købte jeg en flydende silicone fra Harald Nyborgs - HANY serie, dengang var bøtten grøn, nu ser den sådant ud. http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... 66&n=60100 - Jeg har den bøtte endnu, den er næsten tom, men næsten 10 år er vist ganske acceptabelt!

Alaska bøtten er godtnok dyrere, men det er noget mere praktisk når jeg pensler gummilister - spray er noget skrammel til det formål (stort spild og svineri rundt omkring). Desuden kan man let suge mere op med kanylen. Når Alaska bøtten er tom fylder jeg lidt over fra HANY bøtten.

For en halvtredser har du altså grej nok til at klare dig længe. Sprøjter og kanyler formoder jeg kan købes på et apotek.
Jeg har fået dem gratis af anden vej - lød det lidt forkert... :oops:
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Felix » lør 11. dec 2010 14:58

Tak for info - er skrevet på listen til næste Harald Nyborg indkøbstur.

Tsk tsk med sprøjterne...Holder mig personlig til alkohol og en god cigar - med og uden røg :D

Men ja den er god nok køber selv sprøjter og kanyler på apoteket - er jo kanon til mange opgaver - Til oliering af svært tilgeængelige steder er der vist ikke noget der matcher - Man skla bare undgå dem hvor hele stemplet er i gummi - de dør rimeligt hurtigt af olie.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf Helge Larsen » lør 11. dec 2010 17:21

Hej tak for svarene. Det med olieskift, havde jeg ikke lige tænkt på. :D

Men der var ikke rigtig nogen der havde kommentarer omkring motorstart under vinteropbevaring, men tror nu den har bedst af ikke og blive startet, da det ikke er så nemt og køre den ordendlig varm når jeg ikke kører i bilen?
Mvh. Helge Larsen
Helge Larsen

Geografisk sted: Grenaa Østjylland

Indlægaf Niels » lør 11. dec 2010 19:06

Tjah, jeg skifter først olien til foråret og da den i år bliver i en frostfri garage, havde jeg da tænk mig at lige lade den gå tomgang i 10-15 min. fra tid til anden.
Også for lige at holde gang i batteriet.
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR
http://bilmagasinet.dk/article/19152
Brugeravatar
Niels

Geografisk sted: KBH Ø

Indlægaf Kuksi » lør 11. dec 2010 21:20

Min holdning.
Drop alle koldstarterne. Op med tændrørne og kom nogle ml. motorolie ned i hver cylinder. Tørn motoren nogle omgange og genmonter tændrørene.
SÃ¥ har den en ordenlig beskyttelse af cylinderne vinteren igennem.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Felix » søn 12. dec 2010 19:36

Enig med Kuksi - Ingen koldstarter - Det giver kun mulighed for kondens i olien som ikke forbedrer dens beskyttende egenskaber og dne gavner kke noget - kun at lade på batteriet og det er der bedre muligheder for med en ekstern baterilader. I øvrigt en god idé at skifte olien før sidste tur før opklodsningen - Så sidder der ren og frisk olie på alle dele i motoren og så er det gjort før den første tur melder sig om foråret.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf Star » man 13. dec 2010 15:56

Jeg kører lige en tur på 20-30 kilometer om ugen, for at holde liv i den, men min står også ude i det fri året rundt uden tag, - dog med hardtop
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf hasse » fre 17. dec 2010 11:05

Hvis man hører til de fornuftige, der lige kommer noget olie i cylindrene og derefter turner motoren, vil jeg nok foreslå, at brændstoftilførslen afbrydes før \"turningen\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » fre 17. dec 2010 12:05

Betyder ikke noget Hasse. Man skal bare ikke bruge starteren.
Sæt en nøgle på krumtappen eller skub bilen lidt frem/tilbage i 2. gear
Brugeravatar
Kuksi

Næste

Tilbage til Diskussion