Nyt batteri til NB

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Nyt batteri til NB

Indlægaf ngk » tirs 31. maj 2011 18:42

Mit batteri er færdigt, har bilen ikke kørt i 2-3 dage, kan den ikke starte :evil:

Jeg har lige afmonterede det gamle batteri. Der er ikke nogen angivelser af batteriets kapacitet - Kun en kommentar på en masse sprog om, at batteriet ikke er \"marketable available\" og kun kan købes hos Mazda.

Kan det virkelig være rigtigt, at jeg ikke kan bruge et standart batteri?
ngk

Indlægaf Bent » tirs 31. maj 2011 19:26

Hvis der er plads, kan du køre med, hvad du vil.
Husk at polerne skal sidde rigtigt, så kablerne kan nå.
Kører selv med et 44 amp fra harald-skrald, det har virket fint i nogle år efterhånden :o
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf ngk » tirs 31. maj 2011 19:39

På det gamle batteri er der, så vidt jeg kan se, \"afgasnings\" ledninger, som lede dampende og andet \"godt\" væk, via en slange. Skal det nye batteri også have sådan en \"afgasnings\" ledninger, så syre dampende ikke kommer ind i kabinen?
ngk

Indlægaf Bent » tirs 31. maj 2011 20:38

Bagagerummet er væsentligt mere tæt end kabinen på en mx5, så det ville jeg ikke betegne som et problem.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Kuksi » tirs 31. maj 2011 23:29

Der er jeg så uenig.
Jeg ville helt klart kun vælge et batteri som er af en lukket type. Som bilen også er født med. Dem der ikke kan/skal efterfyldes med vand. Dampene er ikke sunde hverken for os eller bagagerummet.
F.eks. dette til 761kr http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php?currency=DKK&products_id=635
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf BB » ons 1. jun 2011 00:40

Kuksi skrev:Der er jeg så uenig.
Jeg ville helt klart kun vælge et batteri som er af en lukket type. Som bilen også er født med. Dem der ikke kan/skal efterfyldes med vand. Dampene er ikke sunde hverken for os eller bagagerummet.

Uden at være helt sikker så tror jeg faktisk dampene kan være eksplosive! Jeg mener det er en problematik på lystbåde og det samme må så gælde vores biler.

Som info kan jeg oplyse, at da jeg skiftede for et par år siden, fordi jeg myrdede mit batteri med en forkert oplader, der kostede et orginal batteri hos Mazda 900.- (og det var lagervare). Siden da har Mazda vistnok indført en ordning med, at reservedele til Mazda'er ældre end fem år giver de 10% rabat på så et indkøb hos dem kan også være en mulighed
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf Star » ons 1. jun 2011 09:01

Jeg købte et Varta batteri, og var forbi en hugger og fik en \"marine slange\" - der passer på det originale som leder dampene ud af bagagerummet. Han ville ikke engang have penge for det. Funker perf.
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf And » ons 1. jun 2011 09:09

Star skrev:Jeg købte et Varta batteri, og var forbi en hugger og fik en "marine slange" - der passer på det originale som leder dampene ud af bagagerummet. Han ville ikke engang have penge for det. Funker perf.

Godt tip!

Jeg har et uoriginalt "vådt" batteri i bilen. Da jeg købte bilen havde den stået længe med lukket bagagerum, flere steder var der aflejringer af gas/krystaller fra batterisyren. Dette er temmeligt agressivt mod lakken, heldigvist var det skjulte steder. Derfor vil jeg ved udskiftning købe et lukket batteri/GEL som er designet til det det skal bruges til.

Indtil da står bilen i garagen med åben bagklap, så er der ingen problemer med aflejringer.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » ons 1. jun 2011 11:03

Knaldgas dannes ved elektrolyse af vand, og kan i visse tilfælde dannes ved genopladning af blyakkumulatorer, hvorfor det er vigtigt at sikre udluftning ved opladningen, så evt. knaldgas kan blæse væk. Især lystbåde er tidligere blevet fuldstændig ødelagt i knaldgaseksplosioner.

Hentet fra \"http://da.wikipedia.org/wiki/Knaldgas\"

Ja der er nogle der har dårlige erfaringer med knaldgas. :o
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf ngk » man 6. jun 2011 20:57

Harld skralde borg har nogle billige batterier - 399 for et 60Ah timers. Så efter bents råd, købte jeg et sådan. Batteriet har et afgasnings \"stik\", så det blev tilsluttede den originale afgasingsledning, der føre gassen ud af bilen.
Mazda MX 5 NB California 1.6 årgang 2000
ngk

Tilbage til Problemer og løsninger