Rustbeskyttelsescentre- sprøjteskema.

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Martin » ons 17. okt 2007 09:56

Fik for nogle år siden rustbeskyttet den på et dinitrol-værksted -de udleverede et sprøjteskema til bilen... tror måske jeg har det liggende \"et eller andet sted\"....

Syns engang jeg hørte om et rigtig godt sted i enten Helsinge eller Helsingør.... et sted der var ganske grundige (men også lidt dyere).
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf hasse » ons 17. okt 2007 11:35

Ad Helsingørsted.

Om der er et særlig godt sted i Helsingør, ved jeg ikke.

Jeg har brugt PAVA, Industrivej, Helsingør og er/har været godt tilfreds (har ikke fået og heller ikke bedt om sprøjteskema).

Og de gange jeg har været \"inde i\" indelukker i vognen, har jeg da konstateret, at den er behandlet.

Undervognsbehandlingen også OK. Dog kunne jeg nok ønske mig, at der blev foretaget en afdækning af diverse gummimanchetter, bremse- og koblingsslanger og støddæmperne.

Rabat via FDM.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 14. sep 2011 00:49

Ja så nærmer tiden sig...igen...til et \"vintercheck\".
PAVA i Helsingør havde en gang i sommer et \"åben dag\" arrangement.
Dvs. man kom med dytten og så ville de undersøge den.
Men dem har jeg skrottet -PAVA i Helsingør.
De gad ikke en gang gøre sig den ulejlighed at lægge nogle planker, så jeg kunne køre op over graven. Så min potte mv. gik imod.
(Hvordan mon så deres rustbehandling er?).

Kørte g.d. op til Dinitrol for \"lige at høre\". Mellem 300 -4000 kr. for en dobbelt behandling. De har TV check med camera til hulrummene.
Så langt så godt.

Men jeg kan ikke lade være med at spekulere over, om \"man\" ikke selv kan gøre det ligeså godt...for ikke at \"sige\" bedre. Når man kender alle hulrummene og ved, hvordan man kommer til dem.

Jeg ved dog ikke - endnu -, hvordan firmaerne behandler undervognen.
Er det således, at de trykspuler den? Så alt løst går af?
Eller er det således, at de skraber bunden ren for gammelt mateiale, før de behandler den?
Hvad bruger I (hvis I selv helt eller delvist selv gør det) til undervogn? Og hulrummene?

Så er der taget hul på en diskussion om relevant efterårsarbejde (for os, der OGSÅ bruger dytten om vinteren).
Senest rettet af hasse ons 14. sep 2011 00:56, rettet i alt 1 gang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » ons 14. sep 2011 00:51

PAVA i Helsingør havde en gang i sommer et \"åben dag\" arrangement.
Dvs. man kom med dytten og så ville de undersøge den.
Men dem har jeg skrottet -PAVA i Helsingør.
De gad ikke en gang gøre sig den ulejlighed at lægge nogle planker, så jeg kunne køre op over graven. Så min potte mv. gik imod.
(Hvordan mon så deres rustbehandling er?).

Kørte g.d. op til Dinitrol for \"lige at høre\". Mellem 300 -4000 kr. for en dobbelt behandling. De har TV check med camera til hulrummene.
Så langt så godt.

Men jeg kan ikke lade være med at spekulere over, om \"man\" ikke selv kan gøre det ligeså godt...for ikke at \"sige\" bedre. Når man kender alle hulrummene og ved, hvordan man kommer til dem.

Jeg ved dog ikke - endnu -, hvordan formaerne behandler undervognen.
Er det således, at de trykspuler den? Så alt løst går af?
Eller er det således, at de skraber bunden ren for gammelt mateiale, før de behandler den?
Hvad bruger I (hvis I selv helt eller delvist selv gør det) til undervogn? Og hulrummene?

Så er der taget hul på en diskussion om relevant efterårsarbejde (for os, der OGSÅ bruger dytten om vinteren).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf KimT » ons 14. sep 2011 22:03

Generelt bør undervogns- og hulrums-behanadling foretages om sommeren når temperaturen er højest. Hermed trænger beskyttelsen lettere ind i alle de små samlinger.
Der er sikkert også lettere at have en hel tør bil, så man ikke risikerer at fange fugt i samlingerne.
KimT
NB'99 1.8
Brugeravatar
KimT

Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf hasse » ons 14. sep 2011 23:18

Det er \"egentlig\" ikke det, jeg spørger om.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf And » tors 15. sep 2011 07:51

Så hvad spørger du om... der svares jo på emnet relevant efterårsarbejde og påpeges at det bør udføres når der er varme i luften for bedst resultat.

Jeg vasker det af jeg kan først, hvis det er en udvendig flade, derefter skal bilen tørre en rum tid. Løst materiale fjernes på den ene eller anden måde - HVIS det er løst. Dernæst blødes op med tynd beskyttelse(ultra tynd!). Bilen drypper af, meget af, mange aviser er påkrævet!!! Steder med rustangreb skal behandles flere gange for at det mættes fuldstændig og videre korrosion hæmmes mest muligt. (Udnyttese af oliens evne som inhibitor i forbindelse med oxygens kontakt med stål)

Er det udvendige/udsatte flader påføres derefter et slidlag for at sikre at det tynde penetrerende beskyttelse ikke slides hurtigt af. Slidlaget afhænger af hvor udsat området er. Generelt vil jeg have så blødt et materiale som muligt... selvom det betyder at jeg skal påføre igen et år senere.

Jeg udfører kun rustbeskyttelse på små lokale områder, det sviner så meget at jeg virkeligt skal have en god grund til at udføre en komplet omgang i min garage.

Når hele bilen skal have en tur så påfører jeg med Dankort, i det undervognshus jeg har tillid til! Derefter supplerer jeg selv op på udsatte områder. ;)

Huller i dørbunde og paneler tjekkes for gennemgang hvert år, så fugt kan komme ud. Bag selerne kan du fjerne plastic og sprøjte det tynde materiale ind, så yder du en god ekstra beskyttelse på det sted hvor en NA og NB nok er svagest! Dette kan gøres hurtigt med en spraydåse og sviner ikke ret meget (blot bred en avis ud foran hvert baghjul)

I praksis - du kan sagtens gøre det selv... men det er et KÆMPE arbejde og det sviner rigtigt, rigtigt meget. Når der beskyttes rigtigt så SKAL der løbe meget beskyttelse ud alle steder mens der behandles. Dette skal samles op og deponeres på forsvarlig vis. Gennem mit forrige job i skibsbranchen er jeg ikke bange for at blive beskidt - har nærmest levet inde i skibsmotorer med varm beskidt olie overalt et par år, så det er ikke fobi overfor olie der får mig til at fraråde arbejdet. Men kender du en som har et værksted hvor du frit må imprægnere gulvet fuldstændig i olie... så slå dig løs :lol:
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf AS DK » tors 15. sep 2011 09:31

Giver And ret i, at det er de dårligst sparede penge man kan opnå.

Bøvlet overstiger langt besparelsen og resultatet af eget arbejde lever på ingen måde op til de professionelle centre.

Fik for nyligt syn for sagen, da min datters bil, der har været \"hjemme-behandlet\" af dygtigt lokal mekaniker sidste år måtte have lavet rust for +20.000 kr, som følge af indkapslede lommer i undervognsbehandlingen.
SÃ¥ en \"sort\" behandling til 2.000 kr endte med det ti-dobbelte :evil:

Dyr erfaring rigere
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf AS DK » tors 15. sep 2011 09:32

Jeg får undervognsbehandlet min MX5 hos Pava via Andreas.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf hasse » tors 15. sep 2011 10:02

Det jeg spurgte om fremgår af sidste del af mit indlæg.
NU da jeg læser AND's beskrivelse, tror jeg, at den også er et eller andet sted her på sitet. Synes, at jeg kan benkende den.

AS DK's indlæg er netop inde på det, som jeg er \"bange\" for.
Og uanset, hvad de respektive firmaer har af garantiordninger osv. gi'r jeg personligt ikke meget for dem.

Men OK. Det er et spørgsmål om tillid....som så meget andet.
\"Tillid er godt, men kontrol er bedre\".
Og det kan jo ske ved at man selv er tilstede ved deres TV check og ikke bare nøjes med en cd'er med deres optagelser.

Så mon ikke det bedste resultat bliver, hvis \"man\" selv foretager det forberedende arbejde? Spule undervognen, checke bund, skrabe løst materiale af. Og selv afmontere inderskærme.
Hulrum er jeg ikke så bange for. Jeg ved hvor man kommer til dem. Også de mere \"ukendte \"hulrum. Som f.eks rammen omkring forruden, det \"kriminelle\" hulrum i bagskærmen (som er behandlet i en anden tråd), osv.

En henvisning:
http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtop ... rm&start=0

Og fsv. angår bagskærmens hemmelige hulrum, se billede bl. a. i mit indlæg fra 13.marts 2009. Der er flere billeder et eller andet sted i tråden.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf And » tors 15. sep 2011 10:22

hasse skrev:Det jeg spurgte om fremgår af sidste del af mit indlæg.
NU da jeg læser AND's beskrivelse, tror jeg, at den også er et eller andet sted her på sitet. Synes, at jeg kan benkende den.

AS DK's indlæg er netop inde på det, som jeg er "bange" for.
Og uanset, hvad de respektive firmaer har af garantiordninger osv. gi'r jeg personligt ikke meget for dem.

Men OK. Det er et spørgsmål om tillid....som så meget andet.
"Tillid er godt, men kontrol er bedre".
Og det kan jo ske ved at man selv er tilstede ved deres TV check og ikke bare nøjes med en cd'er med deres optagelser.

Så mon ikke det bedste resultat bliver, hvis "man" selv foretager det forberedende arbejde? Spule undervognen, checke bund, skrabe løst materiale af. Og selv afmontere inderskærme.
Hulrum er jeg ikke så bange for. Jeg ved hvor man kommer til dem. Også de mere "ukendte "hulrum. Som f.eks rammen omkring forruden, det "kriminelle" hulrum i bagskærmen (som er behandlet i en anden tråd), osv.

Tillid er godt, kontrol er bedre - men razzia er det eneste der duer! :lol:

Du har godt fat i det rigtige Hasse - jo mere du forbereder (og aftaler med undervognscenteret) jo bedre bliver arbejdet!

Den optimale løsning for en som kender sin bil så godt som dig mener jeg må være at du selv afmonterer inderskærme og ALT hvad du ellers føler for. Derved sparer undervognscenteret den tid og kan bruge den på at sprøjte mere grundigt efterfølgende.

I praksis aftalte jeg flere ting med undervognscenteret på forhånd, dermed var vi enige om hvordan tingene blev grebet an og de blev ikke "overraskede" over hvad jeg forventede af dem.

Bemærk dog at de er meget snart på vej ind i den travle sæson, så skal arbejdet gøres, så skal der handles snart!

De små fælder - dem giver du så ekstra kærlighed bagefter, så står du (og din bil) stærkt!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » tors 15. sep 2011 10:42

Hasse
1990, Crystal White.
hasse

rusthul

Indlægaf hasse » tors 22. sep 2011 16:18

abc def
Senest rettet af hasse tors 22. sep 2011 16:25, rettet i alt 2 gange.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Rusthul

Indlægaf hasse » tors 22. sep 2011 16:18

Skraberi i gummihuden forrest i h. bagerste hjulkasse frembragte et ca. 10x7 cm. gennemtæring. Under gummihuden!!!!!

Mon den bare var dækket til med en ny gummihud, hvis vognen kom til rustbehandling?

Jeg spø'r bare.

Dytten fik den store tur hos PAVA for ca. 2 år siden.

Så mon ikke man selv bør gennemgå vognen med hammer (lyden fra slaget) og skraber, før den indleveres til såkadt rustbehandling.
Senest rettet af hasse tors 22. sep 2011 17:52, rettet i alt 1 gang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » tors 22. sep 2011 17:36

Helt enig Hasse.
Er der bare lidt gør det selv mand i en, så kan man helt klart selv være mere omhyggelig med at få renset af.
Jeg startede med at gøre det selv i 1994 da vi købte vores 306 fra ny. Den fik første gang kun få måneder gammel og så igen 2 år efter. Så kom der lige ca 10 år hvor jeg ikke fik taget mig sammen igen. Den står i dag stadig pæn og der er aldrig lavet noget rustarbejde på den, her 17 år gammel. Så det ser ud til at man også får noget ud af indsatsen.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Problemer og løsninger