Så hvad spørger du om... der svares jo på emnet relevant efterårsarbejde og påpeges at det bør udføres når der er varme i luften for bedst resultat.
Jeg vasker det af jeg kan først, hvis det er en udvendig flade, derefter skal bilen tørre en rum tid. Løst materiale fjernes på den ene eller anden måde - HVIS det er løst. Dernæst blødes op med tynd beskyttelse(ultra tynd!). Bilen drypper af, meget af, mange aviser er påkrævet!!! Steder med rustangreb skal behandles flere gange for at det mættes fuldstændig og videre korrosion hæmmes mest muligt. (Udnyttese af oliens evne som inhibitor i forbindelse med oxygens kontakt med stål)
Er det udvendige/udsatte flader påføres derefter et slidlag for at sikre at det tynde penetrerende beskyttelse ikke slides hurtigt af. Slidlaget afhænger af hvor udsat området er. Generelt vil jeg have så blødt et materiale som muligt... selvom det betyder at jeg skal påføre igen et år senere.
Jeg udfører kun rustbeskyttelse på små lokale områder, det sviner så meget at jeg virkeligt skal have en god grund til at udføre en komplet omgang i min garage.
Når hele bilen skal have en tur så påfører jeg med Dankort, i det undervognshus jeg har tillid til! Derefter supplerer jeg selv op på udsatte områder.
Huller i dørbunde og paneler tjekkes for gennemgang hvert år, så fugt kan komme ud. Bag selerne kan du fjerne plastic og sprøjte det tynde materiale ind, så yder du en god ekstra beskyttelse på det sted hvor en NA og NB nok er svagest! Dette kan gøres hurtigt med en spraydåse og sviner ikke ret meget (blot bred en avis ud foran hvert baghjul)
I praksis - du kan sagtens gøre det selv... men det er et KÆMPE arbejde og det sviner rigtigt, rigtigt meget. Når der beskyttes rigtigt så SKAL der løbe meget beskyttelse ud alle steder mens der behandles. Dette skal samles op og deponeres på forsvarlig vis. Gennem mit forrige job i skibsbranchen er jeg ikke bange for at blive beskidt - har nærmest levet inde i skibsmotorer med varm beskidt olie overalt et par år, så det er ikke fobi overfor olie der får mig til at fraråde arbejdet. Men kender du en som har et værksted hvor du frit må imprægnere gulvet fuldstændig i olie... så slå dig løs