MX-5 eller MR2

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

MX-5 eller MR2

Indlægaf Martin » tors 19. jan 2012 13:39

Hej,

Ja ved godt det sikkert er en klassiker, MR2, eller MX5.... Men vi står nu i den situation, at vi leder efter en bil til fruen. Hun er træt af at køre børne-containeren til arbejde, og jeg vil gerne bevare min Lotus for mig selv :-)

Vi startede med at se på MX-5'ere (havde håbet hun ville falde for en NA, men hun syns de ser for gamle ud :o ) ...foretrækker nu selv klart en NA'er, men nu er det jo hende der bestemmer.

Så vi endte med at prøve en NB(fl), til ca 170.000... og den var da også ganske glimrende.... omend bagenden føltes MEGET løs (det var regnvejr da vi prøvede den)... det var bare som om der manglede noget ifht. den MX-5'er jeg selv havde en gang..... eller måske sammenligner jeg den bare ubevidst med min Lotus?

-Anyways, hun fik en dag øje på en MR2 fra 2000 (roadster-udgaven, ikke den lidt klumsede 90'er bil der vejer alt for meget, og iøvrigt ser endnu ældre ud end NA'eren ;-))... Vi tog ud og prøvede den, og her kom chokket:

DEN KØRTE FAKTISK BEDRE END MX-5'EREN!!

Det faktum at motoren ligger bag sæderne, gjorde at den både havde meget mere greb i baghjulene, samtidig med at styreindput var endnu bedre transmitteret til bevægelse i bilen. eneste kritikpunkt var en smule felxen i chassiet ved \"slalomkørsel\", samt ikke ALT for imponerende bremser (men jeg sammenligner måske igen lidt med Lotus'en!). -Objektivt set bremser bilen jo langt over gennemsnittet, men 930kg tager blot længere tid at stoppe end 750 (specielt med gadedæk).

Mit problem er nu blot, hvordan jeg kan få overbevist fruen om en MX-5'er? -Har altid omtalt 5'eren som den bedst-kørende bil for pengene, og som en rigtig god sportsvogn, selv sammenlignet med langt dyre biler.

Kunne godt tænke mig at høre hvorfor nogle af jer, har valgt en 5'er frem for 2'eren? -De fleste med en NB nyere end 2000, må jo næsten ha' stået i samme dilemma?
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Lurendrejer » tors 19. jan 2012 14:26

Jeg forstår ikke problematikken. Hvis man er til MR2'eren, så køb dog for guds skyld den. :)

Personligt var min oplevelse af mr2'eren at den var en lidt dyre, lidt dårligere, lidt mere hardcore bil. Dyre at købe, dyre at vedligeholde (har du set motorrummet?), svære at have det sjovt i pga. det overlegne greb og svær at komme i forbindelse med i de helt sjove udgaver (kompressor/gze).
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf one-niner » tors 19. jan 2012 14:33

Har aldrig kørt en nyere MR2, men min opfattelse var ellers, at den var stivere, mere aggressivt sat op end en MX-5.

Mht. lavt vejgreb i MX-5'eren, ISÆR i regnvejr: Dæk gør en kæmpe forskel, og slidte støddæmpere kan også være en medvirkende årsag.

Hvis I skal prøve flere MX-5'ere, så gå efter en jubilæumsudgave eller en Sport, hvis det skal være en NBFL. De har en lidt strammere undervogn og Bilstein-støddæmpere, der skulle være nærmest umulige at slide op. Sport-modellerne har også lidt større bremser, der er en mærkbar forbedring over NB og NBFL non-Sport.

Kig nærmere på dækkene: Ikke noget med energy, comfort, helårs, discount, no-name eller andet fis. Det skal være top-dæk fra en af de store producenter.

Bare et par strø-tanker :)

- Tom

EDIT: Og det her er selvfølgelig smag og behag, men helt ærligt, en MR-2 er altså ikke ligefrem nogen køn bil, hvis du spørger mig. Der er et eller andet ganske uharmonisk over dens design.
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Lurendrejer » tors 19. jan 2012 15:05

Jeg kan næsten se at markedet ikke har været flinkt ved mr2'erne. En 2.0 turbo kostede 50-100.000 mere da jeg købte mx5'er. De er godt nok ikke meget værd længere. Så det argument er ikke gangbart. Heldigvis for OP'eren :)
Lurendrejer

Indlægaf Martin » tors 19. jan 2012 15:14

Ja, måske det var dækkene (så ganske friske ud, masser af slidbane, men kontrollerede ikke mærket... urutineret!!)

Jeg ved ikke om det var sportsudgaven.. men det var en 1.8..

Lurendrejer: Ved ikke om man kan sige \"at man er til MR2'eren\".... for mig er der ikke tale om religion her, men om en bil... jeg ER ikke til mr2'eren, eller MX5'eren for den sags skyld. -Er blot interesseret i at høre hvorfor folk vælger 5'eren til, fremfor 2'eren.... Her er dine pointer iøvrigt ganske fine.

Jeg tror ikke jeg får problemer med at den er dyere at lave, da jeg kender en god mekaniker. Og mht om det er let at \"lege\" med bagende, skal det jo nok nævnes at den primært bliver til fruen... ellers enig i at det kan være sjovt med en løs bagende.. men måske ikke HELT så løs som den jeg prøvede....

mht udseende, er jeg nok af den opfattelse at 5'erens klassiske linjer er lidt kønnere end 2'erens lidt kantede, og lidt \"poppede\" udseende.... dog ser den en anelse mere fokuseret ud, med sit centermotor design og de ferrari-agtige baglygter.

Et plus for 2'eren er dog at der er relativt få af dem, hvilket måske gør den får lidt flere nysgerrige blikke -hvis det er det man er til.
Brugeravatar
Martin

Indlægaf Martin » tors 19. jan 2012 15:16

Lurendrejer skrev:Jeg kan næsten se at markedet ikke har været flinkt ved mr2'erne. En 2.0 turbo kostede 50-100.000 mere da jeg købte mx5'er. De er godt nok ikke meget værd længere. Så det argument er ikke gangbart. Heldigvis for OP'eren :)

jeg er ikke helt sikker på vi snakker om den samme bil... Den nyeste generation af MR2'ere leveres så vidt jeg ved kun med en 1.8l motor.
Brugeravatar
Martin

Indlægaf Star » tors 19. jan 2012 16:42

Kun den seneste generation MR2 - hvor det er en \"rigtig\" cab og ikke de der \"wannabees\" - targa tag modeller er spændende.

Den er 1,8 og ret fed synes jeg! de koster fra 140 og opefter.
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star

Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf Lurendrejer » tors 19. jan 2012 16:51

Jeg sammenlignede med de samme model som jeg gjorde i tidernes morgen. Dengang var den nyeste (og mine øjne grimmeste) model som du nævner helt blød i hatten dyr. Specielt i forhold til en mx5.
Valget stod derfor mellem en NB 1800 eller en 1994-98 mr2 hvis det skulle være med festlig motor.

Har i overvejet en barchetta? Den ville jeg da anbefale til min kone pga pris, forhjulstræk og hvad jeg skyde på er billig forsimring, afgift og vedligehold.

/mobil
Senest rettet af Lurendrejer tors 19. jan 2012 16:52, rettet i alt 1 gang.
Lurendrejer

Indlægaf Mogenz » tors 19. jan 2012 16:51

Jeg havde en bekendt med en MX-5 det hjalp lidt på det. Men jeg er ikke til MR-2´s design, igen smagssag. Den var også noget dyrere da jeg købte min 5´er. Men jeg ville heller ikke bytte om jeg fik chancen idag.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf rel7star » tors 19. jan 2012 17:43

Jeg stod lidt i samme situation, da jeg købte min. Jeg havde en 1985 MR2 før, så jeg kendte biltypen, og på mange måder var den på den måde det "sikre valg" for mig. Men en, dengang, noget højere indkøbspris, væsentligt højere reservedelspriser (specielt hvis du sammenligner med 5er-dele fra England) og mindre hverdagsbrugelighed (bagagerum? hvilket bagagerum?) var nogle af de minus-punkter der gav MX-5'eren fordelen. Og så selvfølgelig udseendet, hvor jeg mener at NB MX-5'eren er langt pænere at se på, end en ZZW30 MR2.

Men der er ingen tvivl om at MR2'eren er den mest rendyrket sportslige af de to. Den oldgamle MR2 kunne køre fra min 14 år yngre MX-5 igennem svingene. Den var også bedre til vinterkørsel, da den pga. motorplaceringen altid havde bid i asfalten. MX-5'eren er dog langt nemmere at køre bredt i :twisted:

one-niner skrev:Hvis I skal prøve flere MX-5'ere, så gå efter en jubilæumsudgave eller en Sport, hvis det skal være en NBFL. De har en lidt strammere undervogn og Bilstein-støddæmpere, der skulle være nærmest umulige at slide op.

Yay, så er det jo nærmest en præstation i sig selv, at jeg står for at skulle have skiftet mine støddæmpere (som sandsynligvis er de originale 13 år og 127kkm gamle nogle) :lol:
Mvh,
René
1999 Anniversary Edition 2767/7500
Brugeravatar
rel7star

Geografisk sted: Nordjylland

dæk, dæk og flere dæk

Indlægaf Munk » tors 19. jan 2012 19:46

Dækkene kan gøre en meget stor forskel.

Jeg har det som at skifte mellem to forskellige biler når jeg skifter fra sommerdækkene der er 17\" pirelli pzero nero og til 15\" goodyear ultragrip7 vinterdæk.

At der så igen er en stor forskel på sommerdækkene hhv en varm sommerdag og til ydersæsonen når man skifter, er så endnu en komplicerende faktor.
NB FL 2001 1.8is 6g Sunlight Silver
Munk

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf one-niner » tors 19. jan 2012 20:17

rel7star skrev:
one-niner skrev:Hvis I skal prøve flere MX-5'ere, så gå efter en jubilæumsudgave eller en Sport, hvis det skal være en NBFL. De har en lidt strammere undervogn og Bilstein-støddæmpere, der skulle være nærmest umulige at slide op.

Yay, så er det jo nærmest en præstation i sig selv, at jeg står for at skulle have skiftet mine støddæmpere (som sandsynligvis er de originale 13 år og 127kkm gamle nogle) :lol:

Ikke for kapre tråden, men hvis du vil have de samme støddæmpere i igen, så vær opmærksom på at få de helt rigtige, hvis du selv bestiller dem. Der er en del navneforvirring, da der ikke er konsistens i navngivningen i US og EU (HD, Sport). I US er det vist i øvrigt muligt at få renoveret dem hos Bilstein - aner ikke, om det også gør sig gældende herovre.

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Indlægaf rel7star » fre 20. jan 2012 09:05

one-niner skrev:
rel7star skrev:

Ikke for kapre tråden, men hvis du vil have de samme støddæmpere i igen, så vær opmærksom på at få de helt rigtige, hvis du selv bestiller dem. Der er en del navneforvirring, da der ikke er konsistens i navngivningen i US og EU (HD, Sport). I US er det vist i øvrigt muligt at få renoveret dem hos Bilstein - aner ikke, om det også gør sig gældende herovre.

Hmm.. De her http://www.mx5parts.co.uk/bilstein-shoc ... -1879.html og http://www.mx5parts.co.uk/bilstein-shoc ... -1880.html - burde de ikke passe på en 1999 Jubii? Jeg ville gerne prøve en gevindundervogn i stedet, men det er satme svært at finde nogle med TÜV godkendelse, så den også kan synes (og siden den er indkaldt til marts, er det et ret væsentligt punkt). Og så er jeg efterhånden også blevet så mageligt anlagt, at den helst ikke skal være strammere opsat end med original-undervognen :wink:
Mvh,
René
1999 Anniversary Edition 2767/7500
Brugeravatar
rel7star

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Martin » fre 20. jan 2012 09:48

Nej har ikke overvejet Barchetta'en... den er ikke specielt køn, og har kun hørt at den skulle være mindre fokuseret end MX-5eren....

Vigtigst af alt... fruen bifalder den ikke ;-)

Måske er jeg bare lidt overrasket over at MR2'eren faktisk kørte bedre end 5'eren.... Nu da den samlede Danske motorpresse har jublet over køreegenskaberne i 5'eren...
Brugeravatar
Martin

Indlægaf one-niner » fre 20. jan 2012 10:34

rel7star skrev: :wink:

Vi tager den lige over pb - har sendt dig en besked.

- Tom
V-Maxx gevindundervogn
Brugeravatar
one-niner

Næste

Tilbage til Diskussion