af Webmaster » søn 22. jan 2012 17:48
Hej Martin,
Først og fremmest skal en MX-5 være sporet ordentligt og have en fornuftig opsætning af undervogn for at køre som vi kan lide den… Måske den du prøvede ikke var optimal ?
Jeg forstår godt fascinationen af seneste MR2 og den er på mange måder mere intim og sportsvognsagtig end en MX-5 NB. Blot det at motoren sidder bag ryggen og at motoren efter min mening føles mere sportslig anlagt end MX-5 NB’erne.
Jeg har selv kørt en af de seneste MR2’ere på Padborg Park i regnvejr og det er her det hele pludselig taler for en MX-5. På tør vej. Ved normal kørsel virker MR2’eren mere skarp i indstyringen på samme måde som en skrap forhjulstrækker. Og centermotoropsætningen gør også at den som første reaktion på at være nær grænsen understyrer som en forhjulstrækker for pludselig at havne i total overstyring. Netop det, som gør det så vanskeligt at køre bil med centermotor. Du kender det sikkert fra Lotus’en. Så min mening er at MR2’eren giver en falsk fornemmelse af at være mere skarp i indstyringen – for pludselig – bang – at tabe det hele. Det gør at jeg faktisk mener at bilen i de urutinerede hænder er en smule farlig, hvor MX-5’eren er godmodig.
Og så findes der jo heller ikke en MR2 Andreas, der gør det til en leg at holde en ældre sportsvogn i live.
God fornøjelse….
Christian / Webmaster /
http://www.five-speed.dk1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017