MX-5 eller MR2

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indlægaf BNI » fre 20. jan 2012 11:13

Nu kører jeg NA, så var ikke rigtig i dit dilemma. Men jeg har kørt en MR-2 årgang 2000, og den ruller såmænd rigtig godt. Centermotor og baghjulstræk er jo en fin vej til hurtige omgangstider og gode køre-egenskaber. I mit hoved er en NA/NB lidt sjovere/ufarlig at køre stærkt i, mens en MR-2 er lidt mere fokuseret og alvorlig i det.

Jeg ville nok altid vælge en MX-5 foran MR-2 pga. udseende og den manglede bagagerumsplads + økonomien nok er lidt bedre i MX-5 både i indkøb og reservedele. Men du kan da høre hvad eksperterne siger. http://www.youtube.com/watch?v=0089BxnZRGY
1994 NA BRG - 1,8
BNI

Geografisk sted: København

Indlægaf Lurendrejer » fre 20. jan 2012 11:57

BNI, vedr. eksperterne så har RH selv haft Barchetta og de tre er enige om at MX5'eren ikke har sjæl.
Den sidste betragtning kan jeg godt følge dem i, jeg har personligt fundet mere sjæl i min gamle 323 som til tider nægtede at køre op ad bakke end mx5'eren, den er simpelthen for perfekt.
Lurendrejer

Geografisk sted: Randers

Indlægaf UlrikK » fre 20. jan 2012 12:22

Nu er en regnvejrsdag i vinterhalvåret nok ikke det allerbedste tidspunkt at bedømme køreegenskaber på en sportsvogn. Mine Pirelli P Zero Nero mister ihvertfald en del grip i regnvejr, og hvis vejen så ovenikøbet er kold tror jeg et sæt standard dæk ville give et bedre indtryk.
UlrikK

Indlægaf Martin » fre 20. jan 2012 13:24

Ved godt jeg skrev regnvejr.... men det var faktisk tørvejr, men havde regnet lidt inden, så der var stadig fugtigt.... men altså ikke flere cm vand på vejen.

Der var så dårligt vejgreb, at den lavede (en lille smule) hjulspin da vi kørte fra forhandleren...

Når man ser videoen, syns jeg virkelig 5'eren fremstår som en smukkere bil... omend den måske er lidt kedelig ifht. 2'eren.... det der italienske flute ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal synes om...
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf BNI » fre 20. jan 2012 13:25

Lurendrejer, hehe ja det er rigtigt, RH har ejet en Barchetta, og roser den i flere afsnit. Blandt andet i deres tur til Mellemøsten, hvor den overraskende nok viser sig som den mest holdbare bil. Her har Jeremy valgt en MX-5, men ender med at rose Fiat'en for dens sjæl og udseende som han synes Mazdaen mangler. Og jeg har det nok lidt som dig. MX-5'eren er næste for perfekt. Den er stræberen i klassen, 0 fejl og rene 13 taller - let at blive imponeret af og beundre men nok svær at finde en sjæl i (hvilket vel er meget typisk japanske biler).
1994 NA BRG - 1,8
BNI

Geografisk sted: København

Indlægaf Niels » fre 20. jan 2012 15:39

Og så er der lige den hage ved Barchetta´en, at er man over 180 kan man ikke lukke taget... :(
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR
http://bilmagasinet.dk/article/19152
Brugeravatar
Niels

Geografisk sted: KBH Ø

Indlægaf crv » fre 20. jan 2012 19:31

Jeg har også sendt dig en besked Martin.Tjenesten virker ustabil.Så vil du venligst give besked hvis du ikke har modtaget nogen besked den 20-01-12
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv

Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf Webmaster » søn 22. jan 2012 17:48

Hej Martin,
Først og fremmest skal en MX-5 være sporet ordentligt og have en fornuftig opsætning af undervogn for at køre som vi kan lide den… Måske den du prøvede ikke var optimal ?

Jeg forstår godt fascinationen af seneste MR2 og den er på mange måder mere intim og sportsvognsagtig end en MX-5 NB. Blot det at motoren sidder bag ryggen og at motoren efter min mening føles mere sportslig anlagt end MX-5 NB’erne.

Jeg har selv kørt en af de seneste MR2’ere på Padborg Park i regnvejr og det er her det hele pludselig taler for en MX-5. På tør vej. Ved normal kørsel virker MR2’eren mere skarp i indstyringen på samme måde som en skrap forhjulstrækker. Og centermotoropsætningen gør også at den som første reaktion på at være nær grænsen understyrer som en forhjulstrækker for pludselig at havne i total overstyring. Netop det, som gør det så vanskeligt at køre bil med centermotor. Du kender det sikkert fra Lotus’en. Så min mening er at MR2’eren giver en falsk fornemmelse af at være mere skarp i indstyringen – for pludselig – bang – at tabe det hele. Det gør at jeg faktisk mener at bilen i de urutinerede hænder er en smule farlig, hvor MX-5’eren er godmodig.

Og så findes der jo heller ikke en MR2 Andreas, der gør det til en leg at holde en ældre sportsvogn i live.

God fornøjelse….
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Martin » man 23. jan 2012 08:37

Hej Web,

Tak for dine indput.

Helt enig i at man ville komme til at savne en mr2-Andreas... for ikke at tale om en mr2-parts i England ;-) ...alt sammen fordele ved den lille 5'er...

Før jeg købte min Lotus, var jeg faktisk på Padborg med min MX-5'er.. ig regnvejr! -Kunne kun skrive under på at 5'eren føltes meget mere sikker end en Lotus elise.... Når 5'eren smed bagenden ud, var det bare at kontrastyre let, og så ellers lade bilen rette op ad sig selv.... den går ikke i en bil med center motor!
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Foregående

Tilbage til Diskussion