Group buy: Motorcraft XT-M5-QS (Gearolie)

Køb, salg og bytte af biler og stumper

Redaktør: Softtop

Group buy: Motorcraft XT-M5-QS (Gearolie)

Indlægaf Henrik N » ons 29. aug 2012 07:07

Hej,

Jeg er blevet lidt \"hooked\" på at forsøge mig med Motorcraft XT-M5-QS i gearkassen. Skulle efter sigende kunne kurere det noget \"morgensure/knoklede\" gearskifte på NB og NC med 6-trins gearkasser, når olien er kold. (Søg på miata.net :D )

Har fundet en dansk importør, som er villig til at hjemtage en kasse med 12 stk af 1 quart. Hvis ikke jeg husker helt fejl, skulle der i underkanten af 2 quart på min NB FL med 6 trins kasse og ifølge instruktionsbogen til min NC FL sluger den 2,1 l - det vil sige, NC ejere skal bruge 3 quart. Hvis det bliver aktuelt, kan vi sikkert finde ud af at dele en quart i 2 - 3 portioner så NC ejerne ikke står med 3/4 l olie i overskud.

En olie med tilsvarende specifikationer sælges via Ford forhandlere - men der er tvivl om, hvorvid det er den eksakt samme olie.

Prisen har jeg ikke styr på endnu - forventer den ligger på linie med Redline MTL/MT90 - det vil sige i omegnen af 200 kr pr. quart.

Hvem har mod på at prøve? :D
Henrik N
NC F/L 2,0 Roadster Coupe Takara-Edition,
Crystal White Pearl nr. 200/200
Brugeravatar
Henrik N

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf one-niner » ons 29. aug 2012 16:57

Hvis prisen er er bare nogenlunde, så er jeg med.

Jeg har tidligere eftersøgt olien uden held. Det nærmeste jeg kom var online-køb i USA, men så blev det lidt pebret med fragten. Til gengæld var der ingen grænser for folks hjælpsomhed med at finde \"alternativer\". Da jeg spurgte et Ford-værksted, om de kunne skaffe den (et relativt simpelt ja/nej-spørgsmål), gik det således:
- Hvilken bil er det til?
- En MX-5.
- Hvad siger de hos Mazda?\"
Og her var jeg så fristet til at respondere \"Hvad %#$*£$€'£$€ rager det jer hvad Mazdas holdning er - kan i skaffe lortet eller ej?\", men jeg beherskede mig til noget i retning af
- Jeg går ud fra, at det betyder, at I ikke kan hjælpe mig.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Henrik N » ons 29. aug 2012 21:54

Hej Tom,

Super..... Ja jeg tænkte også, det ville være meningsløst at forsøge at få et Ford værksted til at undersøge om US og EU versionen af olien er helt identisk.

Lad os håbe vi kan få et par stykker mere op af sofaen - imens forsøger jeg at få et bud på en pris. :D
Henrik N
Brugeravatar
Henrik N

Indlægaf Henrik N » tors 30. aug 2012 15:41

SÃ¥ har jeg en pris - 200 kr. incl. moms pr. quart.

Hertil skal så lægges lidt til forsendelse i dk - men afhentning i Aarhus og kbh. kan måske blive en mulighed - hvis det ikke haster.

Jeg skal afgive bestilling midt september, hvis olien skal med i leverandørens næste sending fra USA.
Henrik N
Brugeravatar
Henrik N

Indlægaf Torben S » fre 31. aug 2012 23:15

Hej Henrik

Jeg er frisk på 2 quart til min NB-FL 6-speed
Torben
Torben S

Geografisk sted: Odense

Indlægaf Henrik N » man 3. sep 2012 19:54

Hej Torben,

Perfekt..... du er noteret...... en til to mere...... så er vi i mål :D

Tom..... du har så vidt jeg husker en profil på mx5club.dk.... kunne jeg få dig til at gøre lidt reklame???
Henrik N
Brugeravatar
Henrik N

Olie

Indlægaf Tomsale » tirs 4. sep 2012 12:21

er da også med, med 2 quart til en NB FL 6-trins

Tom
NB FL - 2005 - 1.8 Sport - Sunlight Silver
Brugeravatar
Tomsale

Geografisk sted: Sønderjylland

Indlægaf BoN » tirs 4. sep 2012 12:42

Har desværre skiftet gearolie tidligere på året, så den får lige lov at køre lidt længere, ved derfor at på NB 6 gearkasser skal der bruges 2L, en quart er lidt mindre end en liter her er en omregner: http://www.metric-conversions.org/volum ... .htm?val=1

Vend meget gerne tilbage med pos. / neg. oplevelser angående denne olie.

Bo
Brugeravatar
BoN

Geografisk sted: Langeland

SÃ¥ en sjat mere da ;-)

Indlægaf Tomsale » tirs 4. sep 2012 16:56

Forventer at få en sjat ekstra, så mængden passer.
Kan hente i Århus og medbringe en \"spand\" til sjatværket :-)
Kunne jo være at flasken kunne fyldes op, med den smule der mangler?

Tom
Brugeravatar
Tomsale

Indlægaf Henrik N » man 10. sep 2012 15:49

Hej Tom,

Super - SÃ¥ er vi nok - jeg bestiller 12 quarts..... distribution mv. finder vi ud af :D

Nu har jeg selv været ejer af en 6 gears NB FL og har skiftet olie på gearkassen 2 gange - i begge tilfælde var 2 quarts tilstrækkeligt. Man fylder på til olien begynder at løbe ud af påfyldningshullet på siden af gearkassen.... det er naturligvis en forudsætning, at bilen står tilnærmelsesvis vandret.

Ifølge instruktionsbogen til NB FL skal der 1,8 l olie på 6 trins kassen...... hvorimod 5 trins kassen skal bruge 2,0 l.

Der er stadig plads til en til, der bruger Rex.... øh... Motorcraft :D
Henrik N
Brugeravatar
Henrik N

Indlægaf one-niner » man 10. sep 2012 19:06

Fedt! :)
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Oliens ankomst

Indlægaf Tomsale » tors 11. okt 2012 09:43

Hej

vi får vel besked når olien dukker op?
Kan hente i Århus, så enten besked her - eller en PM

Hilsen Tom
Brugeravatar
Tomsale

Re: Group buy: Motorcraft XT-M5-QS (Gearolie)

Indlægaf Torben S » ons 2. jan 2013 19:08

Nu har jeg skiftet gearolien til Motorcraft på min NB-FL 6-speed.
Jeg har tidligere kørt med Castrol og senest med Redline MT90. Gearskiftet er blevet endnu bedre uden denne skrat-lyd som især kom fra 1. til 2. gear.
De øvrige gear kører som smør, så nu håber jeg bare at det ikke går ud over levetiden på synkromesh-ringene.
Alt i alt er jeg godt tilfreds. Tak til Henrik for initiativet med at skaffe olien
Torben
Torben S

Geografisk sted: Odense

Re: Group buy: Motorcraft XT-M5-QS (Gearolie)

Indlægaf Henrik N » fre 4. jan 2013 21:59

Hej Torben,

Det er gode nyheder...... :D

jeg er endnu ikke kommet helt så langt i processen..... mit gearskifte er blevet mærkbart bedre på det seneste..... men har stadig den metalliske skurrende lyd ved skiftet fra 1. til 2 gear, indtil olien i gearkassen er varmet op. Det hjælper i øvrigt også at køre bilen længere ud i gearene..... det er bare ikke specielt hensigtsmæssigt, når motoren er kold.

Så afsted til den lokale forhandler for at få skiftet olie..... de kan så passende kigge på nogle rustpletter på undersiden af bagklappen.... ikke imponerende på en ca. 1½ år gl. bil ,der har fået dinitrolbehandling :o Desværre er klappen ikke i alu som på udgaverne med stoftag :cry:

Ved det er lidt... ok meget off topic..... men er jeg den eneste med en NC, der er kræsen mht. valg af benzin??? Under min desværre alt alt for korte periode med kompressorladet NB FL havde jeg "vænnet" mig til at tanke Shell V-power.... tænkte, at jeg ville være god ved min nye NC..... så fortsatte med V-power. Nu er V-power jo ikke altid til at opdrive.... så på et tidspunkt, blev jeg tvunget til at tanke alm. blyfri 95. Stor var min forbløffelse, da motorgangen efter ca. en kvart tank blev bedre..... og efter flere tankfulde spinder den som en mis. Motorstøjen er mærkbart lavere...... den underlige metalliske rallende lyd ved gasgivning under 2000 o/min er væk. Har forsøgt mig med 95 blyfri fra Shell (FuelSave), OK samt Q8 - sidstnævnte er indtil videre den, der fungerer bedst. Jeg er klar over, der langt fra er tale om et veldokumenteret videnskabeligt studie..... er bare nysgerrig efter at høre om andre har oplevet noget tilsvarende? Nå ja...... brændstoføkonomien virker også markant forbedret.

Tør næsten ikke skrive det...... men for, at det ik' ska' være løwn'..... er mit gearskifte blevet makant bedre i samme periode..... den hvinende lyd særligt i 1 og 3 gear, er næsten helt væk..... hvilket på INGEN måde giver mening.... og nej.... har ikke samtidig ændret kørselsmønster til eksempelvis flere lange ture på motorvej.

Jeg er mildest talt forbløffet...... var faktisk lidt skuffet over køreoplevelsen...... særligt de mange lyde fra transmissionen tog en stor del af glæden ved at køre i bilen med taget oppe (med taget nede var lydene stort set ikke hørbare)..... det er trods alt en lidt fesen oplevelse at give den gas i en sportsvogn, når soundtracket mest af alt minder om en Morris fra 70'erne.

Godt nytår til alle MX-5 ejere og deres familier :D
Henrik N
Brugeravatar
Henrik N

Tilbage til Køb, salg og bytte