Afgift retur på en MX-5?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Afgift retur på en MX-5?

Indlægaf Lars Z » man 29. jul 2013 18:19

Som overskriften, har nogen forsøgt at eksportere deres MX-5?
Hvordan finder man en forhandler i udlandet som er villig til at købe bilen, og er det uden de store problemer?

Jeg overvejer at skubbe min ud af landet igen, da prisen for at få den bragt i topform langt overstiger hvad det vil koste at finde en meget fin vogn i Tyskland.
Jeg skal ud i en omlakering og priser på 20-25000.- er, i mine øjne, helt hen i vejret.

Mvh Lars
Så kom den på plader, nu skal vi bare have genskabt tilliden til den lille røde.
Lars Z

Geografisk sted: Vestjylland

Re: Afgift retur på en MX-5?

Indlægaf Bent » tirs 30. jul 2013 10:50

Bor i Sverige og valgte at beholde mine biler da jeg egentligt var glad for dem.

Problemet med at eksportere en Mx5 er Skat, Når en Mx5 skal ind i landet er det en specialbil med tendens til stigende priser, når den skal ud er det en 323 uden tag. Det betyder at du får 60% af gennemsnitsprisen (som ifg. Skat er 50k) minus et gebyr på 15% (ja, gebyret kan variere, dog min. 7500kr)...Dvs du vil ende med ca.25000kr + prisen på din Mx5.

Husk at når du køber en "ny " starter du forfra med fejl, som du har rettet på din "gamle" bil.

Hvad er der galt med din Mx5?

Var det ikke Star der fik omlakeret sin Mx5 i Polen for 20k, med læder og transport?
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Lars Z » tirs 30. jul 2013 16:24

Hej Bent, tak for et godt svar.

Min 5'er er bare træt at se på, det er alt. Faktisk så træt, at jeg ikke vil være bekendt at deltage i træf med den, og det ærgrer både mig selv og fruen i huset.

Der er nogle småfejl som jeg ikke kan finde tiden til at rette i øjeblikket(småting i interiøret) og lakken er ikke for god på den.
Mekanisk er den nærmest i topform(det var den bestemt ikke da jeg faldt for den), jeg mangler lige at skifte de 2 remme som for gud ved hvilken gang er begyndt at "synge med" indtil bilen er godt varm.

Det ender nok med at jeg beholder dyret, det er såmænd ikke på grund af økonomien den skal væk, for den vil sikkert blive erstattet af en nøjagtigt mage til. Der er ikke noget bedre end at vride ørerne om på den herude på de små snoede landeveje.

Jeg mener det var Star der fik givet hans hele turen i Polen. Det kunne godt være jeg skulle grave tråden frem og nærlæse lidt på den.

Billede
Mange hilsner. Lars
Så kom den på plader, nu skal vi bare have genskabt tilliden til den lille røde.
Lars Z

Indlægaf Kuksi » tirs 30. jul 2013 22:19

Gi' lakken den helt store omgang polering. Kræves der lakering nogle steder, så kan man komme rigtig langt med spraydåser (især når vi ikke har en metalic farve).
Og så gør som jeg, brug bilen til det den gør så godt. Så kan man glæde sig over at endnu et lille stenslag mere, ikke gør så meget og bare kan plettes.
Hvis jeg havde en ny lakeret og 100% i orden lak, ved jeg godt hvordan jeg ville hysterisk med at holde den som ny.
Har det på den måde med den nye familie bil. Det er sku' til at blive dårlig af hver gang man vasker den, og opdager nye ridser i lakken eller skrammer på sidelisterne (fra andres indkøbsvogne eller bildøre) :evil:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Bent » tirs 30. jul 2013 22:38

Må ikke den lider af tidlig 90'er vandbaseret lak, har selv en næsten rød honda, den skal bare poleres lidt oftere. Hed hensyn til træf; din vil ikke være den grimmeste, der skal en hel del mere til.

Hvad angår remmene; prøv at give dem lidt siliconespray, ifg. And skulle det virke.
Hvis det er et tilbagevendende problem, kan det være din generator sidder for langt fremme(eller for langt tilbage) i bilens længderetning. Dette vil resultere i at remmene kører skævt og så bliver slidt hurtigere. Det kan ses på at der er "gummipulver" omkring generatoren og dens bespænninger og nåå ja; at remmene sidder lidt skævt
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Lars Z » ons 31. jul 2013 13:41

Hej Kuksi og Bent.

Måske man bare skulle spise en tudekiks og komme igang. :P
Jeg tror jeg tager en dag og får dyret poleret, hvordan jeg så får rettet op på lakeringen på den ene dør må jeg se på, måske er spraydåsen en god løsning der.
Det er fuldstændig rigtigt, at når man har en ny bil, så bliver man fuldstændig paranoid. Har selv en Panther Black Ford, som bliver poleret hver andet øjeblik.

Lakken er ikke den originale, en glad tysker har på et tidspunkt givet den en salgslakering, uden at adskille bilen ordentligt. Måske jeg kan vandslibe og polere den til et bedre resultat.(det er hvad der sker når man køber med hjertet og ikke hovedet)

Jeg skal lige kigge efter gummipulver omkring generatoren, jeg har prøvet at give remmene et pust af det nærmeste jeg havde i garagen, og det hjalp et kort stykke tid.

Tror sgu jeg henter en donor bil i Tyskland, bare for at få de sidste ting på plads, de koster jo ingenting, for bilen kører jo fremragende og vender, på trods af standen, stadig hoveder herovre i det vestjyske.
Lars Z

Indlægaf Kuksi » ons 31. jul 2013 13:59

Hej Lars
Vi kan endda gå sammen og deles om den donor bil.
Vi finder er rød (begge vores er jo røde) 1,6 årgang 92-97, med Torsen diff. :D
Jeg kunne bruge motor, bagklap (den skal være ok i lakeringen),bagtøj (og 15" originale fælge)
Fedt hvis vi kunne finde en, det kunne jo også være en skadet.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf Lars Z » ons 31. jul 2013 14:23

Kuksi skrev:Hej Lars
Vi kan endda gå sammen og deles om den donor bil.
Vi finder er rød (begge vores er jo røde) 1,6 årgang 92-97, med Torsen diff. :D
Jeg kunne bruge motor, bagklap (den skal være ok i lakeringen),bagtøj (og 15" originale fælge)
Fedt hvis vi kunne finde en, det kunne jo også være en skadet.

Hej Kuksi.
Jeg har kontakt med en i Tyskland der har en rød 92'er med 126000 på klokken. Den kommer nok op i €500.- men er fuldt køreklar og kan, ifølge sælger, uden problemer køres hjem.(jeg skal lige finde ud af det med prøvepladerne.)
Jeg ved at lakken er træt på den og at panelerne er færdige men om en polering er nok på resten af bilen, vil tiden vise.
På billederne ser lakken bare ud til at være mat, men det kan snyde helt vildt.

Hvis jeg får den hjem og den er ok, kan vi jo snakkes ved om du kan bruge noget fra den.

Mvh Lars
Lars Z

Indlægaf Lars Z » ons 31. jul 2013 17:41

Fik lige rodet med lidt vandslibning og efterfølgende polering med Menzerna.
Lidt imponerende alligevel. :D
Før:
Billede

Efter:
Billede

Kan godt være at exporten er udsat lidt, og hårdt slibe arbejde er på programmet.
Lars Z

Indlægaf hasse » ons 31. jul 2013 23:12

Lars Z:"jeg mangler lige at skifte de 2 remme som for gud ved hvilken gang er begyndt at "synge med" indtil bilen er godt varm."

Du har efterspændt dem, remmene?
Nye remme skal altid efterspændes.

Personligt kører jeg selv med lidt for løse remme. For at mindske trykket på lejerne.

Begynder de at hyle, hjælper det med et godt tryk på speederen. Mens koblingen er i bund :-)

Jeg er egentlig ikke klar over, om siliconen hjælper, fordi remmene så tager bedre fat, eller fordi de bliver "smurt".

HVIS det er det sidste må det gå ud over vandpumpens og generatorens effektivitet. Ikk?
Senest rettet af hasse ons 31. jul 2013 23:21, rettet i alt 1 gang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » ons 31. jul 2013 23:14

Lyder da super godt!
Både at du vælger at beholde den, og at du allerede har en donor bil i kikkerten.
Det med at få den til landet, kan jeg måske være behjælpelig med. Men det kan vi lige via mail.
Brugeravatar
Kuksi

Indlægaf hasse » ons 31. jul 2013 23:28

Bent: "Mon ikke den lider af tidlig 90'er vandbaseret lak"

?????
Hasse
1990, Crystal White.