støj og forurening

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

støj og forurening

Indlægaf hasse » søn 14. maj 2006 06:51

Ved synet havde jeg forhøjede værdier for forureningsniveauet (0,8 i tomgang, 0,7 i forhøjet tomgang, lambdatal 1,000).

Har udstødningsmanifoldens udformning betydning for forureningsgraden?
Har tændingsindstillingen (10, 14, 18 ) betydning for forureningsgraden?

Har udstødningsmanifolden betydning for støjniveauet ?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Danny » søn 14. maj 2006 09:16

Jeg er ret sikker på at hvis tændingen avanceres øges co2 udslippet tilsvarende.

Sådan et manifolds udformning har en del med flow, tryk og modtryk at gøre, men jeg tror ikke det har det helt store at sige i den sammenhæng. Kun hvis man har importeret en 5'er fra Californien som har en catalysator i forbindelse med manifolden og denne fjernes vil jeg tro det har det større betydning.
Men det gir sig selv, og du har sikkert heller ikke sådan en bil alligevel.

Mht støjniveau, ja så er der lidt mere bas i en fra Jackson Racing eller Racing beat. Men det der ændrer mest ved støjniveauet er klart en anden bagbotte, afhængig af hvilken model selvfølgelig.
Men jeg ved ikke om man kan få luftfiltersystemer der larmer endnu mere end en bagpotte, du har jo JR's CAI ikke?
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Webmaster » søn 14. maj 2006 16:44

Min blev synet med JR manifold og kat, men standard potte. Jeg kørte ca. 30 km inden synet for at alt skulle være varmt, og holdt i tomgang mens jeg ventede.. Havde også stillet tændingen tilbage til 10 grader!!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » søn 14. maj 2006 18:52

Ja Christian.
Du har som sædvanlig-var jeg lige ved at sige- ret.

Hvorfor Fanden provokere synsinspektørene mere end højst nødvendig.
Og regelsættet med EUlovgivning osv osv er jo fuldstændig uoverskueligt og mere eller mindre uforståeligt.

Vognen skal føres tilbage eller næsten tilbage til, da den blev anskaffet.
SÃ¥ er der sikkert ingen problemer. ELLER ER DER????????????
tiden vil vise det...for jer andre!!!!!!!

Ikke for mig mere!!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Webmaster » søn 14. maj 2006 19:13

hasse skrev:Ikke for mig mere!!!!
Uha... nu ikke gøre noget desperat!! :oldman:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » søn 14. maj 2006 22:12

Nej ikke noget desperat. Noget i retning som dig.
Jeg må jo tage synsmændene indstilling til efterretning ....indtil videre.

Så det jeg gør er:
Sætter den oprindelige udstødning på incl. lydpotte og catalysator men beholder Jr's manifold.

Så vil jeg betale for et forbrændingscheck på et værksted. Og så håbe, at lyden er ok. Det er vist ikke mange steder \"man\" har en lydmåler.

Sætter det org. rat på.

Hullerne i pedalerne har han ædt.

Stålbremseslangerne æder han. (Jeg har ogå NU - rekvireret den - en kopi af Goodridge godkendelsen).

Så kan jeg efterfølgende se på juraen. Og jeg må tilstå, at jeg er tændt. Specielt efter synet for 2 år siden, hvor jeg fik en påtegning, fordi den forreste nummerplade var monteret skråt med nederste kant fremad. Den var letlæselig på afstand...altså ikke ulæselig p.gr.a. \"skråheden\"
Der står nemlig i registreringsbekendtgørelsen, at den forreste nummerplade skal være lodret eller næsten lodret!!!
Da jeg forespurgte Rigspolitiet om, hvad man skulle forstå ved \"næsten lodret\"skrev de til mig, at spørgsmålet om, hvad \"næsten lodret\" er, henhører under domstolene!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tilføjelse, nu hvor jeg er tændt:

Hvor mange Mono-rat mon man har kasseret.
Har spurgt flere firmaer bl.a. Lindebjerg Racing om kollisionstest, men NIX svar.
SÃ¥ jeg har spurgt Moss-Errope om det samme. De averterer jo en masse Mono-rat.
Fik i et af firmaerne oplyst, at Mono er et styling firma lige som King Dragon (mit rat hedder KD, der skulle står for denne konge drage)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Swootech » man 30. jul 2007 20:27

Hasse, vil det sige at Goodridge bremseslangerne er TÜV godkendte og at du har et certifikat på dem som synsmanden godtog?

Jeg er ved at købe nye Axxis Ultimate klodser or eventuelt de her slanger som P5 har til en sports model: http://performance5.com/brake_lines.asp

...men jeg gider altså ikke hvis man skal slås med onkel synsmand :)

Det er måske ligefrem det \"Certifikat, Goodridge replacement brake pipes\" som ligger i download sektionen?
Swootech

Indlægaf Felix » man 30. jul 2007 21:23

Vil bare ligre sige at jeg fik min synet med 14 graders tænding og det var en meget krakilsk synsmand, der bestemt ikke var begejstret for mit K&N filter!
Så jeg må formode at forureningsniveauet var i orden - Selv med 14 graders tænding.

Hvorfor skulle ændring af tændingen fra 10 grader standard til 14 grader bevirke en forøgning i CO2 niveauet?

Dette er primært af akademisk karakter - Det er jo en ret ukompliceret affære at lige skrue fortæningen tilbage til 10 grader før syn, men selvfølgelig hvis det ikke har nogen indflydelse på CO2 niveauet kan man jo ligesågodt lade den stå på de gode 14 grader.

Er der nogen her i forummet, der har adgang til CO2 måler og kan gennemføre testen med forskellige fortændingsværdier?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » man 30. jul 2007 22:38

Swootech:
Jeg VED IKKE, om slangerne er TÜV godkendt. Linket under downloads er et, som jeg fik fat i, hvis mit omsyn skulle give problemer. Det gjorde det ikke. De blev bare godkendt!!!!!!. OG jeg er heller ikke helt klar over, hvad DEKRA-erklæringen -rent teknisk - går ud på. DET vil nok kræve en korrekt oversættelse og ikke blot en form for forståelse.

Men DEKRA er et prøvelaboratorium, som bliver nævnt i min henvisning til vejledningen fra april i indlægget \"NY (?) vejledning om syn\".
Så helt uvæsentlig kan den jo ikke være...går jeg ud fra (!).

Felix:
Har også i \"de søvnløse nætter\" (måske lidt overdrevet) spekuleret (lidt) over det.
Men det må jo have noget at gøre med, at tændingskurven bliver flyttet.
Og det skal jo nok så sammen holdes med, at den mindst forurenende blanding er 14,1 mens den mest effektive blanding er 12,6.
SOM SÅ PÅ SIN SIDE skal sammenholdes med, at forureningsgraden måles ved xx antal RPM (2.500?).

SOM SÃ… PÃ… SIN SIDE skal..................................................???????

PS. Der er et gummimærke på bremseslangerne (og på koblingsdittoen), hvor, jeg kan huske, at der står et eller andet. På \"mine\" slanger, er de oversprøjtet i forbindelse med rustbehandling. Vil forsøge at se, hvad der står næste gang, jeg \"kravler\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf BB » tirs 31. jul 2007 01:14

Det lyder som om jeg var heldig med min lokale synshal. Min bil var godt nok meget standard da den var til syn, undtagelsen var en Remus udstødning, så det kan være en overfortolkning, men han kiggede ikke engang under motorhjelmem og de kommentarer* der var blev end ikke skrevet ned så jeg tænker lidt sjov nok kunne være smuttet igennem.

Jeg er i hvertfald frisk på at forsøge igen om små to år, selv hvis der skulle være sket en del med dyret til den tid. Pt. er det eneste dog et K&N Typhoon kit, men mere vil havde mere så hvem ved 8)

*Kommentarerne var at den bremsede lidt skævt bagtil og at lygtene stod lidt højt.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Indlægaf hasse » tirs 31. jul 2007 19:44

Mig ovenfor:
\"..PS. Der er et gummimærke på bremseslangerne (og på koblingsdittoen), ...\"

Som jeg kan se det, står der...rigtig gættet:

GOODRIDGE

og intet andet.

Det er koblingsslangen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf MisterMazda » tors 2. aug 2007 11:00

Har lige været til syn med 5'eren.

Inden synet ændrede jeg intet på motoren, dvs. den blev synet uden problemer med kn-kit, 14 graders tænding, jackson highflow cat., Simons sports udstødning, standard manifold, ventillerede bremser og momo pedaler. Det eneste jeg skiftede var mit sportsrat og mit xenon kit. Bilen er blevet sat total istand gennem det sidste år, læder kabine, rust, motorrenovering, fælge, omlakering, kaleche... Skal nok snart få taget nogle billeder til jer :P
En verden uden MX5, ville være det samme som en verden uden... øhhh... Tænke Tænke Tænke... Nej
MisterMazda

Geografisk sted: Haderslev

Tilbage til Tuning og modificering