Justerbare knastaksel \"hjul\"

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf hasse » fre 24. aug 2007 23:15

Jeg har fundet nedenstående, som egentlig er ganske interessant.
Og godt at have i baghovedet ikke alene, hvis \"man\" går over til justerbare hjul men også, når tandremmen skal udskiftes.

Det er et svar til een, som syntes, at mx'eren gik ad helvede til, efter montering (hos mekaniker!!!) af ny tandrem.

Sounds like one of the cams is off a tooth. If you get it wrong the other way, there's a TON of power (relatively speaking) at lower rpm and you can drive up steep hills at 2,000 rpm, but it runs out of breath above 5,000 rpm.

When the crank is at TDC (top dead center) the indicator mark on each of the camshaft sprockets should line up with the corresponding little mark on the backing plate. Also, the other indicator mark on each camshaft sprocket should be pointing straight up. Also also, there should be nineteen teeth between the two straight-up indicator marks. Have your guy pull the valve cover and the timing covers, and go set the cam timing again. Or, if you're not afraid to break out some hand tools, you can do this yourself.

Og en anden:

I had a timing belt job, and went home with no low end at all...pulled out my timing belt, sure enough, it was set to zero! So check that first...
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » lør 25. aug 2007 11:37

Har endelig fået et svar på miatanet, der kan bruges til noget..også af turbonørderne:

The average life expectancy of a miata.net poster must be extended by the fact that he never leaves the comfort of the glow of his computer. Such rude people in real life is the reason I vote for the candidate who loosens gun control. That being said a simple reply of. Advancing the intake cam will tend to bump low end power. Retarding the intake cam will increase top end power. advancing the exhaust cam will reduce the pumping losses at high engine speeds therefore releasing a few ponies and retarding the exhaust will increase the emphasis of the scavaging effects of a well tuned header. Its kind of a dynamic system though you can't play with any one thing without playing with all the other variables. Relativistically every time you've advanced the intake cam you've also pseudo \"retarded the exhaust cam\" or increased overlap, which unless you have a header tuned for 3000 rpm will lead to overscavaging or underscavaging depending on where the waves are when they smack the exhaust valve.
So it depends alot on whats done with the car. If the vehicle has a good header and free flowing exhaust retard the exhaust cam and advance the intake. If the car is all stock generally you should retard the exhaust cam because most cars come with a very advanced exhaust cam timing to assist in cat light off. This works because if you open the exhaust cylinder sooner you get much hotter air out of the chamber(less time to burn and less time to turn thermal energy into mechanical). This same technique is sometimes used to spool turbos more quickly because as a hotter air comes out of the chamber it will also create more pressure or volume however you want to think about it and drive the turbine harder. At any rate cat light off is never a concern in normal emissions testing but is a concern when the manufacturer has to certify the car is setup properly for emissions when it releases the car.

So with that in mind the dyno is your friend.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Webmaster » søn 26. aug 2007 20:07

Det lyder som en spændende overvejelse du har fat på der Hasse... Kræver det ikke også en programmerbar motorstyring for at få det hele til at spille ?? :twisted: :twisted:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » søn 26. aug 2007 21:31

WEB:
Det tror jeg (desværre) du har MEGET ret i.

Nu har jeg jo både Bipes'en og Powercard. Men de er jo begge mere eller mindre indrettet til at give MERE sprut. Ikke mindre.

Pt. aner jeg faktisk ikke, om det, at der stilles på takthjulene medfører, at der også skal stilles på tændingen. Men umiddelbart vil jeg ikke tro det.

HVIS man (og det gør jeg) selv forsøger i første omgang, bliver det \"takthjulmæssigt\" et skruearbejde:
Stille hjul.
Prøve hvod'en det funker.
Få en test ned på på Performanceboxen osv.
Og så det samme med det andet hjul.

Så i aller første omgang, bli'r det nok prøveindstillinger for at se, hvod'en faen, det funker. Mit Fingerspitzgefühl.

Og så ellers - prøve - at få det til at gå op i en større enhed.

A tror ik', at det er noet, der er klaret i et snuptag.

Og tror jeg:
Mit mål er af få mest kraft og saft - især NM- i RP's mellemområde. Med en tendens mod det højere område.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » søn 2. sep 2007 16:29

Ja, nu har jeg haft de her hjul monteret et lille stykke tid.
Og der er - naturligvis - forskel på hvordan dytten kører. Afhængig af, hvornår ventilerne åbner og lukker.

Uforvarende kom jeg efter montering til at prøve en advanced timing på exhaustcams på 12 gr., fordi justerboltene på selve hjulet(boltene der forbinder den ydre ring med selv hjulet) ikke var spændt fra Flyins side. Dette medførte, at hjulet \"justerede sig selv\". Kransen og hjulet forskubbede sig forhold til neutrale stilling (cams fabriksstilling).

For dårligt.
(Burde - måske - have checket, om boltene var spændt).

Der var rigtig godt gang i kareten, men den lød som en halvtunet 6 cylinder i tomgang. Derfor opdagede jeg det efter prøveturen.

Selv om jeg har ofret en mindre formue på noget legetøj ( Racelogic ), har jeg ikke målt MX'eren hverken før og/eller efter montering af hjulene.

Så \"målingerne\" foregår via mine siddepuder. Det, som den mere jævne del af befolkningen kalder røv.

Jeg har ikke fulgt Flyins forslag med 6 gr, først den ene vej og så den anden vej. Dovenskab, da det er forbundet med en del skruearbejde. Ihvertfald, når ventildækslet er tilpasset på den måde, som jeg har og uden at tilpasse det øverste skjold af plastikbeklædningen ( de, der beskytter tandremmen) på motoren. Og \"man\" har CAI, som jeg har.

Så det jeg har prøvet er
intake 2 gr. retard, exhaust 2 gr advanced
intake 2 gr. advanced, exhaust 2 gr. retard.

Jeg foretrækker den sidste - indtil videre, selv om der er lidt 6 cylindertomgangsagtigt over vognen i tomgang.

Der er bedre (synes jeg) acceleration i RPM-mellemområdet og opefter. Uden at det føles at gå ud over den første 1/3 i RPM. Når jeg \"taler om 1/3 dele af rpm er det området fra 1000 til 7000, jeg deler med 3.

JEG synes ikke, at pengene er spildt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Claus » søn 2. sep 2007 17:15

Super information.....glæder mig til at høre din endelige dom samt hvilken indstilling du endte med at sætte dem...jeg tror sku også jeg hopper på dem, det er jo den den optimale måde at justere bilens åndedræt på..
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » søn 2. sep 2007 18:06

Det der med endelig dom Tja.
Tror ikke alene, at det er meget indivuelt, men det er også afhængig af ydre omstændigheder. Tænk f.eks. på et rullefelt. Er det ikke noget med fejlmargin +- 5%?.
Og med Racelogic er der endnu flere \"fejlmuligheder\".

Ved ikke, hvordan du Claus /I har det:
Men når lufttryk/-fugtighed osv. er rigtig gode for motoren, synes jeg virkelig, at jeg kan mærke i mine nedre følenerver, AT DET ER DE. Dytten går helvedes godt. Det er noget, jeg kan føle og mærke uden i forvejen at sige til mig selv: \"Idag går den helvedes godt\".

SÃ¥ det med en endelig -objektiv - dom. Tja.
Jeg er egentlig nogenlunde ligeglad med, om jeg evt. har fået/får 3-5 hk/NM mere. Bare jeg FØLER, AT DET HAR JEG. De nedre nerver!!!
Men klart når jeg engang mener, at NU er den der, vil jeg nok køre en rullefeltmåling.

Og til tvivlere af hjulene:
Der var en kæmpeforskel fsv. angår exhaust-hjulet. Og det samme vil selvfølgelig være tilfældet med intake-hjulet.

Men har Mazda så ikke fra fabrikkens side stillet hjulene ideelt??
Ideelt i forhold til hvad???
Motoren er et samlebåndsprodukt med de forskelligheder, det giver.
Ejerne er forskellige:
Nogle (få?) vil cruise, andre vil ha' fut i mx'eren og andre igen vil have en rejsevogn med høj. solid fart uden dikkedarer.

Alt det har Mazda gennemtænkt. Og har stillet/fremstillet motoren efter den gyldne \"middelvej\".

Der er andre end Flyin, der sælger disse hjul.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » man 3. sep 2007 07:56

Ja I.L. motorsport, sælger nogen fra TODA Racing, så slipper man da for at skulle få dem sendt helt fra USA. Men tilgengæld synes jeg at der er noget specielt lir over den lilla farve FM har på deres. Performance 5 i England, har jeg snakket med og de markedsføre alle FM produkter. Så slipper man ihvertfald for told og moms. Har dog ikke fået svar på priser endnu, så ved ikke om det kan betale sig at bestille dem der igennem. Spørgsmålet om hvor meget de tager for at bestille FM produkter hjem.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf hasse » man 3. sep 2007 08:45

Ad lir.

Må (desværre) give dig ret. Jeg frydes i mit barnehjerte, når jeg åbner kølerhjelmen og ser de lilla takthjul.
Jeg vil tilføje, at jeg har lavet en gennemsigtig plastikbeskyttelse til erstatning for den forreste del af ventildækslet, som er fjernet, så tandrem, hjul osv. er relativit godt beskyttet mod snavs.

Har dog et ekstra ventildæksel (helt), som nok bliver sat på engang.

Shipping & handling fra Flyin var på 51 $ og told/moms opkrævning var på kr. 605,-
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » man 3. sep 2007 10:15

Med de oplysninger du gav omkring fragt og told, så spare man ihvertfald ikke noget ved at købe de takthjul fra TODA, frem for dem fra FM. Dem fra TODA koster 185 euro pr. stk. :o .

Hasse du må give opskriften på at lave sådanne et gemmensigtig cover til takthjulene, så de kan beundres :wink: også hvis man kunne lave en smart anordning, så de var nemme at komme til, hvis man skulle få lyst til lidt justering. Havde også overvejet at køre uden dæksel, men frygter snavs og skidt.
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » man 3. sep 2007 11:17

Det er s'mænd meget simpelt:

Man kan ganske givet finde en gennemsigtig plastikkasse, der i højde, bredde og længde svarer til det forreste af ventildækslet (den del, der skjuler hjulene).

Men jeg kunne ikke. Det er s'gu for dårligt af Føtex.

SÃ¥ her er mit:
\"MAN TAGER...\"

Det er et stykke hårdt plastic.( Jeg bor i en temmelig urolig fredags-lørdagsby, og nogle af de yngre (?) mennesker synes, at de godt vil have en reklameplakat med hjem. Denne er beskyttet af en plastik\"rude\". Og den skal jo af. Og så kyles ad helvede til. Sådan en plastiktykkelse er ideel.

Godt så langt:

Man skærer så en rektangel ud, der i bredden er lidt større end ventildækslets ditto.
\"Højden\" af rektanglen svarer til det forreste af dækslet PLUS det lodrette stykke ned til øverste motorskjold på motorblokken, altså lidt længere ned end ventildækslets nederste kant (Pyha). Ventildækslet hviler på denne kant.

Dette stykke plastik bøjes så med en varmepistol (90 gr).

Herefter har man et stykke plastik bøjet i 90 gr.

Det lodrette stykke dækker foran og det vandrette stykke hviler på den del af ventildækslet, der er tilbage efter afskæringen af det forreste af ventildækslet (Det skal jo skæres af) Se billedet tidligere i denne tråd. Det er vist kun på NA'eren, at man kan/skal skære af, så der er adgang til begge hjul.

Jeg vil på et eller andet tidspunkt skære og forme et nyt stykke plastik (der er masser tilbage af \"reklameplasticruden\") således, at der også bliver beskyttelse på siderne. Det nuværende beskytter jo kun fra oven og forfra.

Men NU kommer det mere geniale (???):

Jeg lod det vandrette stykke (altså det, der ligger på dækslet) være lidt længere i midten bagud. Og bøjede det 90 gr. nedad, så det passer med det bagerste del af det forreste af dækslet ind mod tændrørene ( endnu en gang PYHA).Og lavede en kærv i midten nedefra.

Når man har taget ventildækslet af og har skåret/savet det forreste af, borer man herefter et hul i midten af ventildækslet på det lodrette, hvor der er plads til hjulene. Gennem dette hul kan man sætte en bolt med en fløjmøtrik, der vender ud mod tændrørene (Hullet skal være så højt oppe, at der er plads til drejning af fløjmøtrikken, men ikke så højt oppe, at det kommer i carambolage med tandremmen.

Herved kan man uden besvær skrue plastik\"kassen\" af og justere hjulene.

Og når det er på, kan man se \"liret\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » man 3. sep 2007 13:01

Super Hasse, du er jo five-speeds svar på Flemming Leth :D . Lyder som en smart måde at vise liret frem på og samtidig beskytte det dyre isenkram. Nu skal jeg bare finde et sted med reklameskilte og uro-stiftere, det er de vigtigste ting for at kunne lave det gennemsigtige skjold :wink:
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf hasse » man 3. sep 2007 13:15

Flemming hvad?????

Til de, der osse vil ha' et vindue i kølerhjelmen, er der ligeligt med plastic i \"reklameruden\"!!

Hva' mæ Nørrebro---altså den i København.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Webmaster » man 3. sep 2007 18:09

:nopics:

Må vi se ?? Det lyder afgjort Leth-agtig.. Så i øvrigt i dag i Andreas skab for sjove tuningsting at der lå et par Toda hjul :wink:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » man 3. sep 2007 18:13

Ska'nok se at få taget nogle billeder.
Jeg har lige lavet/er i færd med at lave 2. udgave.

Det er da godt , at ham den grønne til sidst ikke står med et skilt, hvor der står \"pigs\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering