af hasse » man 3. sep 2007 11:17
Det er s'mænd meget simpelt:
Man kan ganske givet finde en gennemsigtig plastikkasse, der i højde, bredde og længde svarer til det forreste af ventildækslet (den del, der skjuler hjulene).
Men jeg kunne ikke. Det er s'gu for dårligt af Føtex.
SÃ¥ her er mit:
\"MAN TAGER...\"
Det er et stykke hårdt plastic.( Jeg bor i en temmelig urolig fredags-lørdagsby, og nogle af de yngre (?) mennesker synes, at de godt vil have en reklameplakat med hjem. Denne er beskyttet af en plastik\"rude\". Og den skal jo af. Og så kyles ad helvede til. Sådan en plastiktykkelse er ideel.
Godt så langt:
Man skærer så en rektangel ud, der i bredden er lidt større end ventildækslets ditto.
\"Højden\" af rektanglen svarer til det forreste af dækslet PLUS det lodrette stykke ned til øverste motorskjold på motorblokken, altså lidt længere ned end ventildækslets nederste kant (Pyha). Ventildækslet hviler på denne kant.
Dette stykke plastik bøjes så med en varmepistol (90 gr).
Herefter har man et stykke plastik bøjet i 90 gr.
Det lodrette stykke dækker foran og det vandrette stykke hviler på den del af ventildækslet, der er tilbage efter afskæringen af det forreste af ventildækslet (Det skal jo skæres af) Se billedet tidligere i denne tråd. Det er vist kun på NA'eren, at man kan/skal skære af, så der er adgang til begge hjul.
Jeg vil på et eller andet tidspunkt skære og forme et nyt stykke plastik (der er masser tilbage af \"reklameplasticruden\") således, at der også bliver beskyttelse på siderne. Det nuværende beskytter jo kun fra oven og forfra.
Men NU kommer det mere geniale (???):
Jeg lod det vandrette stykke (altså det, der ligger på dækslet) være lidt længere i midten bagud. Og bøjede det 90 gr. nedad, så det passer med det bagerste del af det forreste af dækslet ind mod tændrørene ( endnu en gang PYHA).Og lavede en kærv i midten nedefra.
Når man har taget ventildækslet af og har skåret/savet det forreste af, borer man herefter et hul i midten af ventildækslet på det lodrette, hvor der er plads til hjulene. Gennem dette hul kan man sætte en bolt med en fløjmøtrik, der vender ud mod tændrørene (Hullet skal være så højt oppe, at der er plads til drejning af fløjmøtrikken, men ikke så højt oppe, at det kommer i carambolage med tandremmen.
Herved kan man uden besvær skrue plastik\"kassen\" af og justere hjulene.
Og når det er på, kan man se \"liret\".
Hasse
1990, Crystal White.