Vinter projekter

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Indlægaf Felix » tirs 15. jan 2008 14:39

Hej Igen - jeg har skam Tanners bibel som jeg til kærestens forundring kan sidde og hyggelæse og også enthusiast workshop manual - begge beskriver udskiftningen.
Jeg har også investeret i de to remhjul + fjederen, da det hele kan fås som kit der faktisk lige er på tilbud fra MX5PARTS og så er det jo bare at slå til :D
Skal nok have fat i sådan en lang stang for at kunne give moment nok som du har købt - alternativt mon en tryklufthjulboltaftagerting kan klare den?
Ulempen ved stangmetoden er jo at man skal holde igen på krumtappen på en eller anden måde - Tanner beskriver vist brugen af et værktøj han selv laver til opgaven, så det er måske også en vej. Den skal jo også på igen med et ret højt moment hvor der igen skal holdes imod - Hvad gjorde du der?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » tirs 15. jan 2008 16:23

Både ved af- og påmontering brugte jeg en metalkile ( stykke metaljern), som jeg placerede skråt. Den ene ende mod gulv (gaden) og den anden mod tænderne på krumtaphjulet-eller hvad det nu hedder.

Tilføjelse tirsdag aften:
Jeg mener sæføli' fla'jern!!
Er ikke rigtig klar over, hvordan en trykluftboltspænder/-løsner virker.

HVIS den, som jeg har på fornemmelsen, er noget i retning af en slagboremaskine (sådan lød det, ihvertfald dengang, jeg fik hjælp til den bagerste langsgående bolt i højre side), ville jeg ikke bruge den.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tirs 15. jan 2008 22:20

Hasse.

Tak for rådet mht. bøsningerne, til diff.
De er på ønskelisten nu, men øv at bruge 2x450kr på såden noget gummi :wink: Skal lige have et alvorligt blik på dem først, men de er sku' nok fra 1990.

Men håber det kan løse mit problem med at udstødningen slår imod kadan/trækaksel når det rigtig går løs i højresving 8)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Felix » tirs 15. jan 2008 22:28

Det ku godt lyde som om du havde gearkassen af ved samme lejlighed? Eller hvordan fik du adgang til svinghjulet?

Jeg tror ikke der er problemer med at bruge trykluftafspænderen som sådan...Jeg kunne forestille mig at det største problem bliver nok at komme til - der er vist ikke for meget plads og at den nok ikke er kraftig nok til jobbet.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf hasse » ons 16. jan 2008 00:01

Det var nu ikke i samme arbejdsgang: krumtaphjul, svinghjul (kobling)

Jeg har skrevet lidt om montering af kobling/svinghjul her:

http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtop ... ht=kobling
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » lør 2. feb 2008 20:15

Så er der en lille update på mit vinterprojekt. Endelig blev garagen færdig og jeg kunne komme igang idag med mit renoverings projekt. Her er lidt billeder af første dag. Har fået klodset bilen op, taget køler ud, tømt bilen for væsker og fjernet luftfilter.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Webmaster » lør 2. feb 2008 22:51

Ser sku ud som et spændende projekt... Hvornår bliver vi inviteret til garage warming og dækspark ??
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin

Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Felix » lør 2. feb 2008 23:13

Rigtig lækker rede til dyret, du har fået banket ned der - Tillykke - ser rigtigt lækkert ud :P

Det bliver vist et sted det bliver svært at lade være med lige at tage trapperne ned til fra stuen - Rigtige arbejdsforhold er den halve glæde ved at gå og skrue.

Personligt har jeg udskudt med tandremsprojekt - Et eftercheck af hvornår det sidst blev gjort, afslørede at det kun er 4 år siden og da den kun har gået 60 kkm siden får den lige en sæson til på den gamle.

Har til gengæld fået købt 4 nye hjul - 15 \" med 195/50 dæk - synes godt nok at de 17\" fælge jeg har kørt med 205/40 til sommerkørsel var en anelse for ukomfortable med gældende dansk vejstandard, så nu ser jeg frem til at have mere gummi og luft mellem mig og vejen - Vejskatten går jo desværre ikke i særlig høj grad til at gøre vores veje bedre.
- og så skal jeg have monteret gasløfter til bagklappen så jeg slipper for at holde bagklappen åben - bliver spændende at se om 1 er nok til at løfte klap + spoiler.
Det sidste jeg skal have gjort og som jeg nok skyder til sommer, er at få gjort de originale 14 \" fælge tætte med de vinterdæk de er monteret med - taber luften langs kanten af fælgen - typisk hvor der er monteret afbalanceringsklods (ved at sprøjte vand på og se hvor det bobler) sikkert på grund af tæring mellem dæk og fælg - Nogen der har erfaring med det?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf Danny » lør 2. feb 2008 23:21

Jeg har netop fået installeret Nye støddæmpere (KYB AGX) og FM shock mounts. Det har været positivt for køreglæden, men også for komforten.

Næste punkt på dagsordenen er at installere Butterfly'en, men det tør jeg ikke selv. Når der skal skæres eller bores i min lille dyt, begynder jeg at græde, så det har jeg fået bestilt et værksted til.
Der er så forbandet længe til uge 7 :P
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf hasse » søn 3. feb 2008 09:38

Danny- og andre:
Det eneste, der skal bores er huller gennem vognbundens plade (afmonterer sæder og bukker gulvtæppet til side).

Resten er skruearbejde.

Dette blot til orientering, hvis andre leger ideen med at komme sommeren i forkøbet ved at anskaffe sig en sommerfugl.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » søn 3. feb 2008 09:54

Felix:
Har ikke haft nogen som helst former for tæring på org. fælgene.

Jeg går ud fra, at du ikke selv har monteret vinterdækkene på disse fælge-og efterfølgende afbalancering.
Så der er - efter min opfattelse - kun én ting at gøre:
Henvende sig til monteringsværkstedet og sige: \"Det er en ommer\".

Siger sig selv, at situationen er en anden, hvis der EFTER monteringen har været fælg/kantstenskontakt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf altid6 » søn 3. feb 2008 11:01

Webmaster skrev:Ser sku ud som et spændende projekt... Hvornår bliver vi inviteret til garage warming og dækspark ??

Hehe jamen i kigger bare forbi, hvis i er i Kalundborg området, kan altid bruge en ekstra hånd. Vi kan jo kalde det for det nye Five-speed klubhus :P . Ej som Felix nævner så det halve af glæden er at have et ordentligt sted at gå og skrue, så projektet her har været udskudt et par måneder, da jeg lige skulle have bygget kælder/garage færdig. Desværre betyder det også at køre sæsonen bliver udskudt et par måneder, da det ikke ligefrem er et weekend projekt. Den skal bare være klar og parat til september, hvor den skal på Ringen :D
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Felix » man 4. feb 2008 20:50

Hej Hasse

JA det var AGL der stod for monteringen for et par år tilbage - første sæson var der ingen problemer - Det var først da hjulene skulle på igen her til efteråret (kører med vinterdæk på de originale fælge) at de var flade alle 4 og siden langsomt lukker luften ud langs fælgkanten. Regne rmed at det er tæring opstået over sommeren. Det er givetvist et dårligt stykke monteringarbejde der ligger bag hvor der måske ikke har været afrenset ordentligt inden dækkene kom på?
Anyway det er nok tvivlsomt om man kan få dem til at æde den efter 2 år og det skal sku laves ordenltigt denne gang - Har overvejet at mærke hvert dæks position på fælgen og selv afmontere dækkene - Kan man det? og kan man få dem på igen bagefter? Har kun erfaring med MC dæk hvor det går fint. Ellers kan et værksted selvfølgelig klare den men det er bare så besværligt at skulle forbi sådan et sted 2 gange - først af og så på igen og det er også lidt fedt hvis man selv kunne ordne det (er vel bidt af en gal skruer :D )
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix

Indlægaf altid6 » tirs 5. feb 2008 22:58

Jeps så kommer motor og gearkasse ud. Heldigvis ikke så svært som jeg havde frygtet. Bare tage sig god tid, hver omhyggelig og have små hænder :wink: , så går det rimelig let. Var lidt spændt på at se hvad det var for en kobling og svinghjul der sad på. Svinghjulet er originalt, men koblingen ligner en ACT fra FM. De næste par dage skal gå med at strippe og rengøre ALT, derefter går det sjove arbejde igang med motoren og nye stumper skal købes.
Lidt billeder.
Billede
Billede
Billede
Billede
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Indlægaf Danny » ons 6. feb 2008 08:42

Rigtig fede forhold du har at arbejde under må man sige. Jeg glæder mig meget til jeg selv skal igang med det der.

Eneste \"ulempe\" er blot, at jeg ved det tager overhånd når jeg kommer igang. Ville det transmissionshus f.eks. ikke se rigtig godt ud hvis man anodiserede eller højglanspolerede det? Eller en rød pulverlakeret motorblok? Og kan man forresten ikke få kardanstænger i kulfiber eller aluminium? Jo man kan, det skal vi da have :P

En skrue uden ende, men det er fedt 8)
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

ForegåendeNæste

Tilbage til Projekt og galleri