Lige et par spørgsmål omkring årgange mm.

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Lige et par spørgsmål omkring årgange mm.

Indlægaf Kasper Lund » ons 16. apr 2008 14:01

Hej med jer.

Jeg har lige et par spørgsmål omring Airbag, ABS, Servo, aircon osv.

1. Hvilke årgange har ikke airbag?
2. Hvilke årgange har ikke ABS? Er det et must om vinteren?
3. Hvilke årgange har ikke servo styring? Kan dette undværes?
4. Hvilke årgange har ikke aircon? Kan man selv montere aircon?
5. Hvilke årgange har ikke el drevne ruder?
6. Hvilke årgange har ikke el spejle?
7. Hvilke årgange har ikke fartpilot?
8. Hvad er der specielt ved en Miata model?
9. Er lyse læder sæder kun at finde i jubilæums modellerne?
10. Hvor ofte kan man forvente at skulle på værksted med en MX5 fra 90-93? - Og er den dyr i reservedele?
11. Hvor mange km går en MX5 motor, før en udskiftning kan forventes?

Håber ikke jeg er helt håbløs.

Kasper
TIL SALG - TIL SALG - TIL SALG - TIL SALG:
Mazda MX-5 NB 2000 Anniversary 2148/7500
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf MrT » ons 16. apr 2008 14:09

Prøv at læs denne, der står meget godt info om de forskellige årgange:
http://www.five-speed.dk/Guides/NAguide.htm

Denne er også god:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_Miata

\"Miata\" er bare det amerikanske navn for MX-5.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Viggoman » ons 16. apr 2008 14:35

Den nemme løsning ville være at svare kort på dine spørgsmål. Men man bliver ikke altid klogere af nemme løsninger.... :wink:

Jeg vil anbefale at du køber en bog om MX-5, se denne tråd for inpsiration: http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=1198&highlight=

Dernæst bør du læse dig skeløjet på http://www.miata.net og så selvfølgelig dette forum. Undervejs får du svar på alle dine spørgsmål og er oveni blevet en hel del klogere på hvad en MX-5 er. Og så er du rimeligt godt rustet til at anskaffe dig en.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman

Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf MrT » ons 16. apr 2008 16:14

Vil da lige give et par svar så godt jeg nu kan, tager forbehold for fejl o.l. :D

Min 93'er har hvertfald ikke airbag, men den har så et Nardi rat. Hvis du finder en uden Nardi/Momo rat vil jeg TRO der er airbag i som standard. Airbag i passagersiden kom først i 1995.

Ifølge guiden her på five-speed, så skulle ABS begynde at komme allerede fra og med 1991. Jeg ved dog ikke om min 93'er har det, men jeg finder da nok ud af det engang :)

Det er selvfølgelig en kæmpe fordel - i mine øjne - om vinteren, hvis der selvfølgelig er glat. Men jeg har aldrig kørt MX-5 om vinteren, så jeg tør ikke sige hvordan det er. Ved hvertfald at min baghjulstrukne '84 Supra var ret sjov at køre rundt i om vinteren, havde den 2 vintre. Men det gælder selvfølgelig om at holde god afstand til dem foran og generelt køre forsigtigt og fornuftigt, men det ved du jo nok.

Lige indtil for 10 minutter siden troede jeg faktisk at min ikke havde servo, og jeg var parat til at sige at bilen jo i forvejen er så let at det ikke betyder det store (medmindre du har kæmpe fælge på, velsagtens) - men ud fra den her dims i mit motorrum, vil jeg tro jeg har servo på - og uanset om jeg har heller ej, så er jeg da glad for den måde rattet virker på :D

Det ville da være seriøs spild af vægt og unødvendige omkostninger at montere aircon i en cabriolet :D

Har aldrig læst/hørt om fartpilot på NA'erne hvertfald, men om det har været muligt på NB og NC ved jeg ikke :)

Amerikansk navn for MX-5. På min Haynes manual står der også \"Mazda MX-5 Miata\"

10. Hvor ofte kan man forvente at skulle på værksted med en MX5 fra 90-93? - Og er den dyr i reservedele?
Her har jeg ingen anelse, er selv nybagt MX-5 ejer. Men jeg tror ærlig talt ikke det er noget særligt i reservedele - det er jo trods alt en Mazda. Mange siger at den er ret driftsikker, og sålænge den vedligeholdes som den nu skal, vil den være god mod dig.

Synes jeg læste noget om mange der går helt fint ved over 200.000 km også. Men jeg kan heller ikke se hvorfor ikke - som med de fleste motorer, kræver det jo at den ikke er blevet fuldstændig ødelagt af et fjols - f.eks. kørt helt op i det røde felt når den er helt kold o.l.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Kasper Lund » ons 16. apr 2008 16:22

MrT skrev:Vil da lige give et par svar så godt jeg nu kan, tager forbehold for fejl o.l. :D

Min 93'er har hvertfald ikke airbag, men den har så et Nardi rat. Hvis du finder en uden Nardi/Momo rat vil jeg TRO der er airbag i som standard. Airbag i passagersiden kom først i 1995.

Ifølge guiden her på five-speed, så skulle ABS begynde at komme allerede fra og med 1991. Jeg ved dog ikke om min 93'er har det, men jeg finder da nok ud af det engang :)

Det er selvfølgelig en kæmpe fordel - i mine øjne - om vinteren, hvis der selvfølgelig er glat. Men jeg har aldrig kørt MX-5 om vinteren, så jeg tør ikke sige hvordan det er. Ved hvertfald at min baghjulstrukne '84 Supra var ret sjov at køre rundt i om vinteren, havde den 2 vintre. Men det gælder selvfølgelig om at holde god afstand til dem foran og generelt køre forsigtigt og fornuftigt, men det ved du jo nok.

Lige indtil for 10 minutter siden troede jeg faktisk at min ikke havde servo, og jeg var parat til at sige at bilen jo i forvejen er så let at det ikke betyder det store (medmindre du har kæmpe fælge på, velsagtens) - men ud fra den her dims i mit motorrum, vil jeg tro jeg har servo på - og uanset om jeg har heller ej, så er jeg da glad for den måde rattet virker på :D

Det ville da være seriøs spild af vægt og unødvendige omkostninger at montere aircon i en cabriolet :D

Har aldrig læst/hørt om fartpilot på NA'erne hvertfald, men om det har været muligt på NB og NC ved jeg ikke :)

Amerikansk navn for MX-5. På min Haynes manual står der også "Mazda MX-5 Miata"

Her har jeg ingen anelse, er selv nybagt MX-5 ejer. Men jeg tror ærlig talt ikke det er noget særligt i reservedele - det er jo trods alt en Mazda. Mange siger at den er ret driftsikker, og sålænge den vedligeholdes som den nu skal, vil den være god mod dig.

Synes jeg læste noget om mange der går helt fint ved over 200.000 km også. Men jeg kan heller ikke se hvorfor ikke - som med de fleste motorer, kræver det jo at den ikke er blevet fuldstændig ødelagt af et fjols - f.eks. kørt helt op i det røde felt når den er helt kold o.l.

Mange tak for de brugbare svar! Det er dejligt at være her på forumet!
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf Mogenz » ons 16. apr 2008 16:36

Ved at i spg. 7 om fart pilot: Der finders fart pilot på nogle NA´er tror dog ikke der er udbredt.
Min egen mening er da også at jeg aldrig køre med konstant fart .....og derfor spild med fartpilot.... det var kun i min gamle 106 fra 94´ med 60HK ...men den kunne ikke andet...DERFOR!
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf altid6 » ons 16. apr 2008 17:22

Måske bare mig, men MX-5 er en sportsvogn, en cabriolet, den er skabt til køreglæde, det er en hobby og en livstil. Man køber den ikke fordi man er bekymret for hvor langtid motoren holder, om rerservedele er dyre eller der er altmuligt unødvendigt komfort i den. Se på en lotus Elise, tror at en radio er ekstra udstyr og der er absolut ingen komfort. Disse biler er skabt til sport og køreglæde. Servo er en rar ting at have, især hvis man for nogle lidt større hjul på end standard. ABS er der vist på nogen, men for mig at se ikke en nødvendighed (har kørt 2 vinter i min, hver dag, uden ABS og farlige situationer). Men aircon og fartpilot, hvis man vil have sådan noget så køb en stationcar, der er det næsten standard udstyr :wink: . Kasper mit råd til dig er køb en MX-5, kom ud på de små veje og få noget vind i håret, så kommer du slet ikke til at savne alt muligt ligegyldigt komfort knald i din bil 8) . Så se at kom ud og få kigget på nogle biler, der er masser til salg. Held og lykke :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Kasper Lund » ons 16. apr 2008 17:28

altid6 skrev:Måske bare mig, men MX-5 er en sportsvogn, en cabriolet, den er skabt til køreglæde, det er en hobby og en livstil. Man køber den ikke fordi man er bekymret for hvor langtid motoren holder, om rerservedele er dyre eller der er altmuligt unødvendigt komfort i den. Se på en lotus Elise, tror at en radio er ekstra udstyr og der er absolut ingen komfort. Disse biler er skabt til sport og køreglæde. Servo er en rar ting at have, især hvis man for nogle lidt større hjul på end standard. ABS er der vist på nogen, men for mig at se ikke en nødvendighed (har kørt 2 vinter i min, hver dag, uden ABS og farlige situationer). Men aircon og fartpilot, hvis man vil have sådan noget så køb en stationcar, der er det næsten standard udstyr :wink: . Kasper mit råd til dig er køb en MX-5, kom ud på de små veje og få noget vind i håret, så kommer du slet ikke til at savne alt muligt ligegyldigt komfort knald i din bil 8) . Så se at kom ud og få kigget på nogle biler, der er masser til salg. Held og lykke :wink:

Er ikke specielt interesseret i aircon, og slet ikke fartpilot!

Men jeg er da meget interesseret i om min bil skal på værksted konstant pga slidt motor osv. Er studerende, så mange penge har jeg heller ikke til min "hobby" ;)

Jeg skal os snart have mig en, glæder mig.
Brugeravatar
Kasper Lund

Indlægaf MrT » ons 16. apr 2008 18:02

Kasper,
Kender du ikke en der er sådan lidt semi-mekaniker eller kan fixe biler uden det store besvær? Så har du jo en del hjælp allerede der, så I selv kan ordne småting uden at køre på værksted til dyre timepriser :)

Ellers kan jeg anbefale en Haynes værkstedsmanual (hvis du køber en NA, de findes nemlig kun til NA modellen), f.eks. Birgers Billige Bilbøger - flink mand. Har haft en Haynes til faktisk hver bil / motorcykel jeg nogensinde har haft, den er god til opslag og forklarer super godt hvordan man laver de forskellige ting - samt hvilket \"niveau\" man bør være på, for at kunne finde ud af diverse ting og sager.

EDIT: Kan se min Haynes manual til MX-5'eren IKKE nævner hvor svære de forskellige ting er at lave. Min Haynes til motorcyklen gør dog, så den til MX-5'eren er nok ældre, før de begyndte på det.

Men ellers må du jo poste nogle links herinde til de annoncer du har kig på, så er jeg sikker på der er mange der gerne vil komme med deres bud på om den er prisen værd, ud fra hvad billeder/beskrivelse siger :) Det er selvfølgelig svært (umuligt!) at se ud fra billeder og en pyntet beskrivelse, om motoren skal have olie på ligeså ofte som benzin eller om den går dårligt osv.
Senest rettet af MrT ons 16. apr 2008 20:28, rettet i alt 1 gang.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Mogenz » ons 16. apr 2008 18:04

Jeg har nu kørt næsten 20k km i min NB´er og den lader ikke til at fejle noget. Den har ikke været på værksted andet end olie skift. Motoren har gået 184.000km og spinner som en mis. Jeg kan ikke se hvad der skulle gå galt. Skal dog skifte olie inden for de næste 2k km hvis det da skal gøres hver 10k km som jeg har en tro på at det skal. Men der kommer jo altid udgifter til sliddele
- Dæk/fælge
- Støddæmpere
- Bremser/klodser (syd for KBH braaaamser)
- osv

Hvis du selv kan lave det er er det billigst or bedst ....men ellers koster det jo lidt timer hos mekanikeren og så prisen på delene. Som enhver anden bil.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz

Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf altid6 » ons 16. apr 2008 18:07

MX-5 og Mazda generalt er nok en af de biler som har mindst tid på et værksted. Min har rundet 250.000 km, har kørt adskellige trackday, har haft kompressor og pumpet op til 190 HK. Den har kørt sommer og vinter, frem og tilbage til Italien. Den har fået tæsk og absolut ikke lave omdrejninger. Motoren ja den spinder bare fint og køre derud af. Nu har jeg skilt hele motoren fra hinanden og har fået et syn for hvordan en MX-5 motor ser ud efter 250.000 kilometer hårde prygl. Jo der er sod i udstødnings kanaler og brændte skorper i forbrændingskamret, men ellers er den i topform. Har målt stempler, pejlstænger, krumtap, ventiler, ventilfjedre og alle holder de mål som der står i håndbøger, uden at de er slidt ned til det punkt, hvor de står over for en udskiftning. Der er ikke en utæt pakning nogen steder. Selvfølgelig er der slidtage og din kommende bil skal sikkert på værksted på et eller andet tidspunkt, hvis ikke du selv kan lide at skifte dele på den, som mange andre gør. Det er jo en hobby :D
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Kasper Lund » ons 16. apr 2008 20:26

Tak for jeres svar :)
Kigger lidt rundt omkring, men desværre skal jeg først købe engang til august - ØV øv at sommeren skal til at slutte lige der :(
Brugeravatar
Kasper Lund

Re: Lige et par spørgsmål omkring årgange mm.

Indlægaf Philipdam » ons 16. apr 2008 20:31

Først min er en total \"plain\" rød 90'er

2. Hvilke årgange har ikke ABS? Er det et must om vinteren?Absolut ikke et must, men den kan lave nogle finurligheder i glatvejr.. Men øvelse gør mester, et kursus med bilen på køreteknisk kunne overvejes .

Ingen her, hvilket sagtens kan undværes.. Du har mere kontrol i det bilen reagere ved selv små ryk, eneste sted servo kunne være dejligt er ved langsom kørsel (parkeing etc.)

pff. af med taget :D

5. Hvilke årgange har ikke el drevne ruder?
Heller ik her, men der findes 90'ere med el-ruder.

6. Hvilke årgange har ikke el spejle?
De indstilles udenfor, ingen problem.

9. Er lyse læder sæder kun at finde i jubilæums modellerne?
Det vil jeg formode!

Det er umuligt at sige, da en bil i den alder har noget slidtage. Reservedele er ikke specielt dyre, på niveau med alle andre ældre biler.

Var nede ved Anders(mazda expert på fyn),i sidste uge for at hente en siderude, der lå der flere nye motore, hvor han så sagde \"dem får jeg aldrig solgt, de går nemlig aldrig i stykker\"

Håber ikke jeg er helt håbløs.Jeg er også rimelig ny mx ejer, glæd dig til det, det er skønt :D
Philipdam

Indlægaf Danny » ons 16. apr 2008 21:21

Hvad angår motorholbarhed og reservedelspriser har du intet at frygte. MX-5'eren er flere gange kåret som en af de allermest pålidelige og holdbare biler af alle og priserne er ikke højere end for en 323'er.

Og hvad angår alt det elektroniske tingeltangel: køb ikke en 5'er fordi den har nogen af disse \"smarte\" features. Udover servo kan jeg kun gå med til el-vinduer, men det er så også det.
Selv har jeg tænkt mig at kyle min airbag og aircon over højre skulder når jeg får taget mig sammen til det. De ekstra detaljer kommer aldrig til at gøre hverken deres pris eller vægt værdig, til gengæld er de skide-irriterende når de går i stykker :wink:

Nej du, lad SLK-ejerne om det bras. Hvad skal man alligevel med aircon når man kan smide taget :P
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny

Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf BB » ons 16. apr 2008 21:21

Kasper Lund skrev:Tak for jeres svar :)
Kigger lidt rundt omkring, men desværre skal jeg først købe engang til august - ØV øv at sommeren skal til at slutte lige der :(

Du kan sagtens få glæde af bilen hele året, så det skal du ikke ærgre dig over. Jeg fik ikke monteret hardtoppen i vinters da kalechen ikke blev tør nok til, at jeg ville klappe den sammen en hel vinter og tilgengæld så har jeg haft taget nede rigtig mange gange. Når det er koldt (5 grader eller mindre) så skal man være lidt forsigt når man klapper op/ned, men det går fint. Er ens kaleche med plastikrude, så vil jeg dog tro man skal være meget forsigtig hvis tempraturen er under 0!

Omkring AC så kan jeg godt forstå puristerne mener det skal undgås og min NB'er er også uden, men har man først prøvet og holde stille i kø en rigtig hed sommerdag så vil man altså ønske man har en. Der kan blive meget varmt i en MX-5, især hvis bilen er kørt godt varm, og kabinen er så lille, at klapper man kalechen op for at få skygge hjælper det kun begrænset. Skulle jeg købe i dag ville jeg se AC som et plus, men kører man kun søndagskørsel i bilen så kan den sagtens undværes.

Mht. Cruise control så er det lidt det samme som med AC. Kører man meget lange ture, så giver det mening og ellers så er det ligemeget.

Man kan forøvrigt også købe en MX-5 med automatgear, men det skal vist kun være hvis man har en skavank der forhindre en i at køre bil med manuelt gear det bør overvejes.

Min har forøvrigt lyst læder og det er ikke en jubi model. Der er mange særmodeller plus en del af dem med mange KM har sikkert fået en tur forbi en sadelmager. Man kan også finde lyse kalecher.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB

Næste

Tilbage til Diskussion