Vil da lige give et par svar så godt jeg nu kan, tager forbehold for fejl o.l.
1. Hvilke årgange har ikke airbag?
Min 93'er har hvertfald ikke airbag, men den har så et Nardi rat. Hvis du finder en uden Nardi/Momo rat vil jeg TRO der er airbag i som standard. Airbag i passagersiden kom først i 1995.
2. Hvilke årgange har ikke ABS? Er det et must om vinteren?
Ifølge guiden her på five-speed, så skulle ABS begynde at komme allerede fra og med 1991. Jeg ved dog ikke om min 93'er har det, men jeg finder da nok ud af det engang
Det er selvfølgelig en kæmpe fordel - i mine øjne - om vinteren, hvis der selvfølgelig er glat. Men jeg har aldrig kørt MX-5 om vinteren, så jeg tør ikke sige hvordan det er. Ved hvertfald at min baghjulstrukne '84 Supra var ret sjov at køre rundt i om vinteren, havde den 2 vintre. Men det gælder selvfølgelig om at holde god afstand til dem foran og generelt køre forsigtigt og fornuftigt, men det ved du jo nok.
3. Hvilke årgange har ikke servo styring? Kan dette undværes?
Lige indtil for 10 minutter siden troede jeg faktisk at min ikke havde servo, og jeg var parat til at sige at bilen jo i forvejen er så let at det ikke betyder det store (medmindre du har kæmpe fælge på, velsagtens) - men ud fra
den her dims i mit motorrum, vil jeg tro jeg har servo på - og uanset om jeg har heller ej, så er jeg da glad for den måde rattet virker på
4. Hvilke årgange har ikke aircon? Kan man selv montere aircon?
Det ville da være seriøs spild af vægt og unødvendige omkostninger at montere aircon i en cabriolet
7. Hvilke årgange har ikke fartpilot?
Har aldrig læst/hørt om fartpilot på NA'erne hvertfald, men om det har været muligt på NB og NC ved jeg ikke
8. Hvad er der specielt ved en Miata model?
Amerikansk navn for MX-5. På min Haynes manual står der også \"Mazda MX-5 Miata\"
10. Hvor ofte kan man forvente at skulle på værksted med en MX5 fra 90-93? - Og er den dyr i reservedele?
Her har jeg ingen anelse, er selv nybagt MX-5 ejer. Men jeg tror ærlig talt ikke det er noget særligt i reservedele - det er jo trods alt en Mazda. Mange siger at den er ret driftsikker, og sålænge den vedligeholdes som den nu skal, vil den være god mod dig.
11. Hvor mange km går en MX5 motor, før en udskiftning kan forventes?
Synes jeg læste noget om mange der går helt fint ved over 200.000 km også. Men jeg kan heller ikke se hvorfor ikke - som med de fleste motorer, kræver det jo at den ikke er blevet fuldstændig ødelagt af et fjols - f.eks. kørt helt op i det røde felt når den er helt kold o.l.