Bilferie i 5'eren ... har du prøvet det?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Bilferie i 5'eren ... har du prøvet det?

Indlægaf MrT » søn 27. apr 2008 23:35

Har nogen af jer prøvet at tage kæresten med og fylde bagagerummet op med letpakkede kuffertere, og så ellers bare køre afsted på ferie i mx-5'eren?

Hvis ja - hvor til? Og hvad er det længste I har været væk?

Jeg havde egentlig overvejet om man skulle køre til Aushwitz og se det igen (har ikke set det siden jeg var barn), men der er jo langt derned, så planen var at leje en lækker bil ved Europcar i Flensburg e.l., evt. en billig Mercedes i en halv uges tid. Men nu er MX-5'eren jo kommet i garagen, så JEG vil selvfølgelig gerne afsted i den .... desværre synes damen at den er lidt for ukomfortabel at køre langt i. Kan da også godt give hende lidt ret, den er trods alt ikke sænket for at blive blødere at køre i, kan man tydeligt mærke :) Og den støjer en del mere end andre biler, når nu kalechen ikke ligefrem er lydisoleret - men det generer nu ikke mig. Men okay, nu er det længste jeg har kørt, så også ca kun 170 km i ét ryk :)

Ellers kan man jo også bare tage den margerit-rute lidt rundt i DK, hvis man er til den slags.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Bent » man 28. apr 2008 07:12

Var forbi Lemans sidste år. Det var en laaaang tur, meget larm (vindstøj) og sæde der gav krampe efter 2 timer. Det var selvfølgelig fedt da man nåede frem. Der var så bare uheldigt, at sidste år var et vådt Lemans, men det var jo ikke bilens skyld. Det bli'r citronen i år.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent

Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Softtop » man 28. apr 2008 07:48

Tyskland, Østrig, Schweiz, Frankrig, England, Tjekkiet og Italien i MX-5.
Længst væk? Det må være Rom.
Siger sig selv at motorvej ikke er samme nydelse som i min Bentley :wink:
Men bi og bjergveje opvejer dette rigeligt.
SKAL PRØVES! :D
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Tore » man 28. apr 2008 07:48

Nej hør nu! Kan I ikke finde de gode historier frem istedet? Konen og jeg har arrangeret en mx5 tur til Annecy(Frankring) til sommer. Det skal nok blive godt! :D
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf MrT » man 28. apr 2008 10:27

Til Frankrig?! :o Jeg krydser fingre for jer - der er satme langt, synes jeg :D

.... kan man ikke bare smide 5'eren på et tog eller færge og sejle syd på, så kører man i land og 20km senere er der bjerge og snoede veje - that would rock!
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Softtop » man 28. apr 2008 10:30

Tore skrev:Nej hør nu! Kan I ikke finde de gode historier frem istedet? Konen og jeg har arrangeret en mx5 tur til Annecy(Frankring) til sommer. Det skal nok blive godt! :D

Øh...?

Tror ikke at jeg havde besøgt alle de nævnte lande, hvis det ikke havde været fedt. :wink:
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop

Indlægaf Tore » man 28. apr 2008 11:24

Softtop: Nej, Det er jeg glad for at høre.

Hvis du kigger på hvornår de forskellige indlæg er skrevet kan du se at vores 2 indlæg er postet på samme tid. Jeg havde simpelthen ikke læst hvad du skrev, da jeg selv sad og tastede! :wink:
BRG NA 1,8 '95
Brugeravatar
Tore

Geografisk sted: Østjylland

Re: Bilferie i 5'eren ... har du prøvet det?

Indlægaf Helge » man 28. apr 2008 13:42

MrT skrev:Har nogen af jer prøvet at tage kæresten med og fylde bagagerummet op med letpakkede kuffertere, og så ellers bare køre afsted på ferie i mx-5'eren?

Hvis ja - hvor til? Og hvad er det længste I har været væk?

Jo da, her lidt om turen:
http://www.mx5club.dk//Default.aspx?Tab ... ventId=111
RC-07-1.8 Sunlight Silver
Brugeravatar
Helge

Geografisk sted: Odsherred

Indlægaf MrT » man 28. apr 2008 13:51

Helge,
Tak for linket - spændende læsning!

... det var lige ved at blive lidt for spændende ved det her afsnit, puha da! :o
[quote="Helge"]Den lille BlÃ¥ førte an pÃ¥ det sidste stykke til toppen, â€
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Tante Sofie » man 28. apr 2008 19:54

MrT skrev:.... kan man ikke bare smide 5'eren på et tog eller færge og sejle syd på, så kører man i land og 20km senere er der bjerge og snoede veje - that would rock!

Man skal bare være opmærksom på, at der godt kan komme varme metalspåner fra toghjulene - så en overdækning af en slags er nok en god ide :roll:
Beklager evt. gentagelser af tidligere indlæg og spørgsmål...
Brugeravatar
Tante Sofie

Geografisk sted: A'mar

Indlægaf Freestyler » tirs 13. maj 2008 13:34

I 1999 dengang jeg lige havde erhvervet 5'eren kunne det meste af Europa opleve en ret så spektakulær solformørkelse midt på sommeren. I Danmark ville solformørkelsen kun være ca. ½. Så hvis man ville se den komplette formørkelse måtte man til f.eks. Ungarn. Og når man lige har fået sin første MX-5 er der kun én måde at komme til Ungarn på. :D Og jeg fik endda lokket min daværende pige med på idéen.

Første udfordring var at proppe taskerne ned i bagagerummet. Det kunne simpelthen ikke lade sig gøre. Så vi tømte dem simpelthen ned i bagagerummet, fordelte alting i et jævt lag og lod selve taskerne blive hjemme. :lol:

1.800 km kørsel i en skamsænket MX-5 med lavprofildæk kan gøre selv den mest hardcore chauffør mør i ryggen og nyrerne. Så det blev til at par stop undervejs for at strække benene. Men ellers blev turen derned kørt i ét stræk.
Og uanset hvor endeløst kedeligt det er at køre på den tyske betonmotorvej, (bump-bump...bump-bump...bump-bump) så er det det hele værd når man suser gennem de schweiziske alper i højt solskin med kluden nede. :D

Solformørkelsen var en oplevelse i særklasse og det var også lidt af en oplevelse at se hvor meget postyr det gav når man kom trillende gennem en ungarnsk landsby i en MX-5. Det var vist de færreste ungarere der havde set sådan en før. :o

På vej hjem igen overnattede vi på et hotel. Og midt i morgenmaden dagen efter, kom en hotelansat farende ind i restauranten med et vildt blik i øjnene mens han højlydt forsøgte på halvt engelsk og halvt tysk, at forklare at der var en som havde påkørt Ferrarien der holdt udenfor på parkeringspladsen. -Ingen reagerede..
Det var først da han havde gentaget ordene \"die kleine schwartze Ferrari\" et par gange at tiøren faldt.. Die kleine schwartze WAS for noget??
Der var så en anden hotelgæst som havde præsteret at bakke tværs over p-pladsen og ramme den eneste bil som stod der. -Min MX-5! Men det var heldigvis bare en skramme i kofangeren, som hans forsikring godvilligt betalte efter jeg havde fået den fikset herhjemme.

Alt i alt en pragtfuld tur at tænke tilbage på. Og noget af en 'bonding experience' med mit, dengang, nye legetøj. :D

Ville jeg tage turen igen i dag? Helt sikkert! :wink:
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler

Tilbage til Diskussion