I 1999 dengang jeg lige havde erhvervet 5'eren kunne det meste af Europa opleve en ret så spektakulær solformørkelse midt på sommeren. I Danmark ville solformørkelsen kun være ca. ½. Så hvis man ville se den komplette formørkelse måtte man til f.eks. Ungarn. Og når man lige har fået sin første MX-5 er der kun én måde at komme til Ungarn på.

Og jeg fik endda lokket min daværende pige med på idéen.
Første udfordring var at proppe taskerne ned i bagagerummet. Det kunne simpelthen ikke lade sig gøre. Så vi tømte dem simpelthen ned i bagagerummet, fordelte alting i et jævt lag og lod selve taskerne blive hjemme.
1.800 km kørsel i en skamsænket MX-5 med lavprofildæk kan gøre selv den mest hardcore chauffør mør i ryggen og nyrerne. Så det blev til at par stop undervejs for at strække benene. Men ellers blev turen derned kørt i ét stræk.
Og uanset hvor endeløst kedeligt det er at køre på den tyske betonmotorvej, (bump-bump...bump-bump...bump-bump) så er det det hele værd når man suser gennem de schweiziske alper i højt solskin med kluden nede.
Solformørkelsen var en oplevelse i særklasse og det var også lidt af en oplevelse at se hvor meget postyr det gav når man kom trillende gennem en ungarnsk landsby i en MX-5. Det var vist de færreste ungarere der havde set sådan en før.
På vej hjem igen overnattede vi på et hotel. Og midt i morgenmaden dagen efter, kom en hotelansat farende ind i restauranten med et vildt blik i øjnene mens han højlydt forsøgte på halvt engelsk og halvt tysk, at forklare at der var en som havde påkørt Ferrarien der holdt udenfor på parkeringspladsen. -Ingen reagerede..
Det var først da han havde gentaget ordene \"die kleine schwartze Ferrari\" et par gange at tiøren faldt.. Die kleine schwartze WAS for noget??
Der var så en anden hotelgæst som havde præsteret at bakke tværs over p-pladsen og ramme den eneste bil som stod der. -Min MX-5! Men det var heldigvis bare en skramme i kofangeren, som hans forsikring godvilligt betalte efter jeg havde fået den fikset herhjemme.
Alt i alt en pragtfuld tur at tænke tilbage på. Og noget af en 'bonding experience' med mit, dengang, nye legetøj.
Ville jeg tage turen igen i dag? Helt sikkert!