Men eftersom min 5'er er på tyske plader, og det bliver den nok et par år endnu (og den skal synes inden udgangen af 2008, er ligemeget hvornår jeg gør det), så må jeg ikke lave det normale trick med at bytte om på blinklys og positionslys for at montere kørelys i blinklyset. Det er åbenbart ikke tilladt efter de tyske regler.
Men det som jeg må, er at montere f.eks. lygter i gabet, som Marcel har gjort:
Jeg vil dog nok forsøge at undgå de aflange Hella lygter som han har valgt (er fundet på eBay til €50), da jeg tror min nummerplade vil komme til at dække for lidt af dem, og det er nok heller ikke så smart.
Istedet har jeg fundet nogle tågelygter på et dansk site, de koster 399 kr og fungerer som tågelygter, diameter er 6 cm.
http://www.carzone.dk/shop/taagelygte-s ... 9934p.html
De tyske regler jeg har kunnet finde, siger ikke meget andet end at lygten skal være monteret mellem 25cm og 150cm over jorden, ikke noget med størrelsen af lygten (formentlig fordi det ikke er et lovkrav med kørelys dernede, ellers er det dokument jeg har fundet bare ikke færdiggjort endnu eller er en ældre version). Anyway, hvis det går helt galt, er det jo ikke værre end at lygterne kan skiftes til en større version, når nu alt det med ledningerne er ordnet.
Twisten er så, de danske regler siger at man kun må bruge tågelygter som kørelys hvis positionslyset er tændt samtidigt med. Men for at positionslyset kan tændes, skal man jo dreje på pinden ved rattet for at tænde positionslyset - og reglerne for kørelys siger at når der drejes på pinden, skal det automatisk kørelys slukkes. Det vil jo skabe lidt problemer når tågelyset skal bruges som automatisk kørelys (men det måske slet ikke så?)
I det hele taget er jeg i tvivl om jeg overhovedet skal følge de danske regler på det område - jeg vil tro jeg skal, når der køres i Danmark, men i udlandet er det selvfølgelig ligemeget.
Puha, det er næsten nemmere bare at klappe lygterne op og så er den skid slået
Hvis nogen har kommentarer / forslag e.l. hører jeg dem meget gerne.
Evt. links til andre lygter der kan bruges som kørelys og monteres i \"gabet\" af 5'eren uden det ser dumt ud, er også velkomne.
De 6cm diameters tågelygter til 399 kr, vil formentlig komme til at se cirka sådan her ud, monteret:
Nu har det bare gået mig på så længe det med det kørelys, at jeg nok efterhånden har stirret mig blind på problemet, så det kan godt være jeg er ude i noget der er meget mere avanceret end det egentlig bør være