En lille twist omkring tågelygter som kørelys...

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

En lille twist omkring tågelygter som kørelys...

Indlægaf MrT » ons 30. apr 2008 15:47

Jeg vil gerne have automatisk kørelys, så jeg ikke skal klappe lygterne op hver gang jeg skal ud og køre, medmindre der er mørkt.

Men eftersom min 5'er er på tyske plader, og det bliver den nok et par år endnu (og den skal synes inden udgangen af 2008, er ligemeget hvornår jeg gør det), så må jeg ikke lave det normale trick med at bytte om på blinklys og positionslys for at montere kørelys i blinklyset. Det er åbenbart ikke tilladt efter de tyske regler.

Men det som jeg må, er at montere f.eks. lygter i gabet, som Marcel har gjort:

Billede

Jeg vil dog nok forsøge at undgå de aflange Hella lygter som han har valgt (er fundet på eBay til €50), da jeg tror min nummerplade vil komme til at dække for lidt af dem, og det er nok heller ikke så smart.

Istedet har jeg fundet nogle tågelygter på et dansk site, de koster 399 kr og fungerer som tågelygter, diameter er 6 cm.
http://www.carzone.dk/shop/taagelygte-s ... 9934p.html

De tyske regler jeg har kunnet finde, siger ikke meget andet end at lygten skal være monteret mellem 25cm og 150cm over jorden, ikke noget med størrelsen af lygten (formentlig fordi det ikke er et lovkrav med kørelys dernede, ellers er det dokument jeg har fundet bare ikke færdiggjort endnu eller er en ældre version). Anyway, hvis det går helt galt, er det jo ikke værre end at lygterne kan skiftes til en større version, når nu alt det med ledningerne er ordnet.

Twisten er så, de danske regler siger at man kun må bruge tågelygter som kørelys hvis positionslyset er tændt samtidigt med. Men for at positionslyset kan tændes, skal man jo dreje på pinden ved rattet for at tænde positionslyset - og reglerne for kørelys siger at når der drejes på pinden, skal det automatisk kørelys slukkes. Det vil jo skabe lidt problemer når tågelyset skal bruges som automatisk kørelys (men det måske slet ikke så?)

I det hele taget er jeg i tvivl om jeg overhovedet skal følge de danske regler på det område - jeg vil tro jeg skal, når der køres i Danmark, men i udlandet er det selvfølgelig ligemeget.

Puha, det er næsten nemmere bare at klappe lygterne op og så er den skid slået :D

Hvis nogen har kommentarer / forslag e.l. hører jeg dem meget gerne.

Evt. links til andre lygter der kan bruges som kørelys og monteres i \"gabet\" af 5'eren uden det ser dumt ud, er også velkomne.

De 6cm diameters tågelygter til 399 kr, vil formentlig komme til at se cirka sådan her ud, monteret:

Billede

Nu har det bare gået mig på så længe det med det kørelys, at jeg nok efterhånden har stirret mig blind på problemet, så det kan godt være jeg er ude i noget der er meget mere avanceret end det egentlig bør være :D
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf PGS » ons 30. apr 2008 16:09

Det du skal tänke på er at i Danmark (og i Sverige hvor jeg bor) skal körelys väre monteret max 40 cm fra bilens yderkant, og den holder ikke helt hvis du montere dem i yderkanten af hajmunden. Om tyskerne har den regel med også ved jeg ikke men det kan du vel undersöge.
Hvid NA -94 1.8
Min MX-5 website http://www.wix.com/psvendse/mymiata
Brugeravatar
PGS

Geografisk sted: Göteborg, Sverige

Indlægaf MrT » ons 30. apr 2008 16:17

Nu var hasse lige så venlig at smide et best.nr. til nogle lygter der minder om dem han kører med, og disse kunne måske også være interessante:
http://thansen.dk/product.asp?c=1765996 ... 2027216325

PGS,
I det dokument jeg har fundet, fra 30. november 2006, står der:
GESAMTVERBAND AUTOTEILE skrev:Unter anderem schreibt die ECE-Regelung vor:

* Montage an der Fahrzeugfront

* Einhaltung eines Mindestabstands von 250 mm zum Boden, höchstens aber 1500 mm Bodenabstand

* Bei Aktivierung des Abblendlichts müssen sich die nachgerüsteten Leuchten automatisch abschalten und sie dürfen nicht zusammen mit Nebelscheinwerfern oder dem Fernlicht brennen

* Tagfahrleuchten müssen sich automatisch mit Einschalten der Zündung aktivieren, weißes Licht ist vorgeschrieben

Umiddelbart ikke noget om hvor langt fra kanten de må placeres. Men jeg går ud fra at det med max 40cm fra bilens yderkant ikke gælder ved tågelygter, når positionslygterne også skal bruges hvis man bruger tågelygter som kørelys.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » ons 30. apr 2008 16:30

Umiddelbart ser det interessant ud.
Personligt syntes jeg det er lidt synd at klaste for mange lygter mv. på bilen. Den er jo brugbar som den er, og hjemmelavet kommer hurtigt til at se \"hjemmelavet\" ud. Jeg mener bare at man skal tænke sig rigtigt godt og grundigt om inden man bare skruer nogen lygter på.
Skulle jeg selv lave noget tilsvarende ville det nok blive som KUKSIs med
frontspoiler og deri monterede lygter. Husk at MXeren holder værdien
HVIS DEN HOLDES så originalt som muligt......... Nu skal jeg ikke tage modet fra dig eller blande mig i hvordan andre gør med deres bil. Jeg ville nok bare ikke selv gøre det. :wink:
Never say 'OOPS!' Always say 'Ah, Interesting!'
Lennart

Geografisk sted: Aabenraa

Indlægaf Lennart » ons 30. apr 2008 16:33

MR T

Jeg kan se du har nummerplader foran, er der ikke noget med at det er
en miata du har ?? Hvordan ser bilen ud bagfra ???
Lennart

Indlægaf MrT » ons 30. apr 2008 16:43

Lennart,
Du har fuldstændig ret omkring at holde den så original som muligt, og det er skam også med inde i mine overvejelser.

Jeg overvejer også om man evt. kan montere nogle tilpas kraftige pærer i positionslygten, så det _SER_ lovligt ud og samtidig er forsvarligt at køre med, for det vil jo klart være nemmest - så skal jeg dog bare dreje ét hak på ratpinden hver gang, men så er man alligevel fri for at køre med klaplygterne oppe hele tiden.

Ellers er det nok ikke det værste der kan ske, at borre 2-4 huller i hajmunden for at montere lygter. Det med at montere en frontspoiler med lygter i som Kuksi's, vil helt klart være det optimalte og det ser jo også super godt ud - men jeg tør ikke tænke på hvad sådan en spoiler koster i indkøb, montering og lakering :D

Jo, det er teknisk set en Miata vil jeg tro :D

Bagfra ser den sådan her ud:

Billede
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf PGS » ons 30. apr 2008 16:45

Lennart skrev:MR T

Jeg kan se du har nummerplader foran, er der ikke noget med at det er
en miata du har ?? Hvordan ser bilen ud bagfra ???

Lennart jeg ser du tager forbehold for underlige spörgsmål, det var vel ét af dem :wink:
Hvid NA -94 1.8
Min MX-5 website http://www.wix.com/psvendse/mymiata
Brugeravatar
PGS

Geografisk sted: Göteborg, Sverige

Indlægaf Lennart » ons 30. apr 2008 17:57

PGS

Umidellbart et dumt spørgsmål når man ikke har en miata.
Jeg har selv en Miata (US model) og det specielle ved den er at nummerplade hullet bagpå er for lille til DK nummerpladen !!
Således var det interessant om/og hvordan MRT havde klaret det problem. Selv har jeg købt et nyt nummerpladestykke med plads til DK plader.
Lennart

Indlægaf Lennart » ons 30. apr 2008 18:00

MRT

Det ser da fint ud. Det må være en speciel nummerplade du har fået
DK nummerplader er længere og kan IKKE være i hullet bagpå.
Nu har du været omhyggelig med at tværte nummerplade nummeret
på mange andre billeder jeg har set, men du har glemt det øverst i denne
tråd. :wink:
Lennart

Indlægaf MrT » ons 30. apr 2008 18:33

Lennart,
Ja det er rigtigt, de danske \"US\" plader er vist nok længere, så det kan jeg godt tro er et problem - så får jeg nok også bøvl ligesom dig, når min engang skal indregistreres i DK :( Hvad måtte du give for det nummerpladestykke til DK plader?

Jah ved godt jeg glemte at sløre nummerpladen, men hvad... pyt :D Hvis nogen vil stjæle den så skal de da være velkommen til at finde ud af hvor den står hehe. Den er lovligt indregistreret hos en klub i Flensburg (\"FL\"), og ejet af en der bor på Malta, men parkeret hos familie i Danmark (i garage) - så good luck :D Og hvis den skulle blive stjålet, så er der kaskoforsikring på den :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » ons 30. apr 2008 18:43

Jeg fandt en \"hugger\" på nettet, Han ville have 1000 for stykket.
Det er kommet hjem og skal bare monteres. Endda i rød, så ingen udgifter til lak.
Kan da stærkt anbefales, for det bliver eddermageme et problem med at
få det til at se ordentligt ud når der engang skal DK plader på. :wink:

Næhh du har ret, hvorfor al det mas med at sløre nummerpladerne.
Hver dag kører der jo millioner af biler lige forbi næsen af en, uden man tar nogen form for notits af det. Så ja hvorfor bruge tid på at sløre plader
her på siden ??? Det er mig en gåde :?:
Lennart

Indlægaf MrT » ons 30. apr 2008 19:07

Jeg tror primært det er fordi man KAN finde ejerens adresse osv ud fra nummerpladen. Det er selvfølgelig ikke noget man bare lige gør, men det kan da lade sig gøre. Da jeg arbejde på en tankstation fik jeg oplyst adressen på nummerplader et par gange, tror der var en gut som glemte noget på tanken, så jeg fik adressen, gik på krak og ringede til ham. Jeg ved ikke om man kan gøre det mere, men på en eller anden måde kan det vel lade sig gøre.

Nu er vores MX-5'ere jo \"heldigvis\" ikke de dyreste sportsvogne i verden / Danmark, så der er nok andre biler der er mere i farezonen for at blive stjålet på den måde :)

Ellers et godt fund for en tusse, med det bagstykke. Er det hele det bagerste stykke, uden baglygter?
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Lennart » ons 30. apr 2008 19:18

Det tvivler jeg nu på man kan, altså finde ejeren. Men hvem ved. :o

Bagstykket er det stykke der sidder mellem de 2 baglygter.
Lennart

Indlægaf MrT » ons 30. apr 2008 19:49

Som sagt, jeg fik selv oplyst den information (adressen) da jeg stod på tankstation for en 6 år siden eller deromkring, så det kan altså lade sig gøre - dengang hvertfald :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT

Indlægaf Mr. Miata » ons 30. apr 2008 20:00

Jeg har selv en Miata og har klaret problemet ved at skære en smule af den lidt mere kvadratiske udgave af den danske nummerplade. Ser fint ud og har ikke haft problemer med det. Skal dog lige nævnes at jeg stadig har det første syn tilgode :D
Mr. Miata

Næste

Tilbage til Diskussion